2023-10-27, 17:47
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Sossarnas grepp över arbetsmarknaden är inte vad den en gång var.
Citera
2023-10-27, 17:48
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vi har en tesla som tjänstebil på jobbet, den ska få något ordentligt motorsabotage

Jävla nyliberaler som tar in svartfötter. I gamla hederliga Sverige hade dom misshandlats ordentligt.

Vilka jobbar på Tesla. Mest indiskt trasproletariat?

Härligt!.musk kommer uppskatta det och din arbetsgivare ska berika musk ännu mer.
Citera
2023-10-27, 17:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Härligt!.musk kommer uppskatta det och din arbetsgivare ska berika musk ännu mer.

Blir svårt när det inte ens säljs reservdelar men visst
Citera
2023-10-27, 17:49
Medlem
Helt rätt av facket, inför blockad så fort som möjligt. Musk har verkligen visat detta året vilken smutsig människa han är innerst inne.
Citera
2023-10-27, 17:51
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Blir svårt när det inte ens säljs reservdelar men visst

Perfekt då får försäkringsbolaget punga ut en ny tesla till arbetsgivaren
Citera
2023-10-27, 17:51
Medlem
Om Tesla hade dåliga avtal och låga löner, ja då hade 95% av arbetarna där varit med i facket.
Nu är det ca 1-2%.
Tyder på att de som arbetar på Tesla är nöjda med sitt avtal och inte se någon som helst anledning att betala dyra pengar för att vara med i facket.
Citera
2023-10-27, 17:56
Medlem
Citat:
Vi har en tesla som tjänstebil på jobbet, den ska få något ordentligt motorsabotage

Jävla nyliberaler som tar in svartfötter. I gamla hederliga Sverige hade dom misshandlats ordentligt.

Vilka jobbar på Tesla. Mest indiskt trasproletariat?
Har de sagt från teslas sida att de kommer att ta in svartfötter?
Tycker det mer ser ut som ett overifierat påstående från fackets sida för att piska upp hatet.

Bortsett från det tycker jag facket använder maffiametoder mot rövhatten musks tesla.

I det stora hela är nog kollektivavtal bättre än inte.
Citera
2023-10-27, 17:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapster
Det rapporteras alltså om flera strejkbrytare på Teslas verkstäder i Sverige.

Facket är helt mållösa och tycker att det är förfärligt, hela samhället håller på att rasa samman enligt IF Metalls avtalssekreterare.

Källa: https://da.se/2023/10/da-pa-plats-flera-strejkbrytare-pa-teslas-verkstad-i-uppsala/

Frågor att diskutera:

1. Gör Tesla rätt i att inte ansluta sig till kollektivavtalet.
2. Bör fackförbund verkligen sitta på makten att tala om för hur andra ska sköta sina företag?

Du ljuger din jävel.
Facket representant sa inget om att hela samhället håller på att rasa samman.
Han sa att de även på Tesla ska schyssta förhållanden.
Fackförbunden behövs för att folk ska kunna må bra där de jobbar.
Du din jävel är helt emot schyssta arbetsförhållanden.
Nej jag är inte vänster utan rejält ute högra sidan.
Och du verkar inte veta ett skit om vad den svenska modellen går ut på.
Citera
2023-10-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Vi får väl se hur det går för Teslaverkstäderna. Om Tesla inte går med på avtal utan sätter in strejbrytare istället så blir det nog utökade åtgärder. Transport sätter Tesla verkstäderna i blockad, inga leveranser till dem.

Hur många av mekanikerna är medlemmar i Metall?
Om de som inte är organiserade i Metall strejkar, får de ändå understöd av Metall?
Citera
2023-10-27, 18:05
Medlem
Citat:
Det rapporteras alltså om flera strejkbrytare på Teslas verkstäder i Sverige.

Facket är helt mållösa och tycker att det är förfärligt, hela samhället håller på att rasa samman enligt IF Metalls avtalssekreterare.

Källa: https://da.se/2023/10/da-pa-plats-flera-strejkbrytare-pa-teslas-verkstad-i-uppsala/

Frågor att diskutera:

1. Gör Tesla rätt i att inte ansluta sig till kollektivavtalet.
2. Bör fackförbund verkligen sitta på makten att tala om för hur andra ska sköta sina företag?
Svenska LO-facken är djupt lierade med Socialdemokraterna och bara se hur arbetare i Sverige halkat efter de senaste 20 åren i en europeisk kontext.

Låt folk förhandla själva, de där jävla förädarna i Svenska facken är bara till för sig själva.
Citera
2023-10-27, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du ljuger din jävel.
Facket representant sa inget om att hela samhället håller på att rasa samman.
Han sa att de även på Tesla ska schyssta förhållanden.
Fackförbunden behövs för att folk ska kunna må bra där de jobbar.
Du din jävel är helt emot schyssta arbetsförhållanden.
Nej jag är inte vänster utan rejält ute högra sidan.
Och du verkar inte veta ett skit om vad den svenska modellen går ut på.

Först och främst: https://imgur.com/a/MgOXB8x, varsågod. Till dig.
För det andra så kan jag väl medge att jag parafraserade den fackliga representanten. Men hela attityden i hans sätt att beskriva det Tesla just nu gör talar mer åt att han tycker att detta är det värsta som har inträffat på många decennier.

Och jo, jag är väl medveten om vad "den svenska modellen" går ut på. Vi vill undvika att staten skjuter ner folk som vill ha högre löner. Men jag står fortfarande fast vid att jag inte tycker att kollektivavtal är rätt väg att gå. Passar det inte, byt jobb.
Citera
2023-10-27, 18:11
Medlem
Citat:
Jo jag jobbar, driver eget, bestämmer således själv hur, var och när jag jobbar. Men känner också en helt annan frihet att kunna kräva den ersättning jag vill och förhandla mig till den ersättning jag anser är lämplig för uppdraget. Går också hem när jag känner att jag är klar för dagen.

Att få ett avtal med en högsta lägsta nivå på ersättning som alla andra också får, oberoende erfarenhet eller kompetens har jag svårt att förstå. Varför hela fackförbundshysterin är som danska för mig (helt obegriplig) .

Dessutom handlar väl inte alltid en strejk om att ett företag har betett sig illa. Tycker mig se att dessa jävla fackföreningar går ut i strejk ENBART för att ett företag svarar: "Tack för din förfrågan, men vi vill inte ansluta oss till er. Vänligen respektera detta". Då svarar facket med KRIG. Direkt. Utan att ens ställa sig frågan "Undra varför detta väletablerade bolag inte vill beblanda sig med våra Samhall-medlemmar?".

Då har du missat poängen med facket, poängen är att tillsammans är vi starka. Skulle ett par enskilda arbetare t.ex bli illa behandlade så vågar de inte kliva fram och kräva ett slut på det om man kan få sparken, men har man alla arbetare i ryggen så kan man kollektivt kräva ett slut, där facket är talespersonen. Jag personligen tycker facket är viktigt för att inte bli överkörd av t.ex ledningen eller chefen, o andra sidan så har jag sett hur fackpampar sitter i samma båt som ledningen, då har man ingen att gå till när chefen behandlar en som skit osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in