2023-10-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Då palestinierna har som mål att utplåna Israel..så såg vi även 7 oktober att de bevisligen bill utplåna judar. Judar har bott på Västbanken sedan 70-talet och invånarna där har varit hotade hela tiden. Efter 7 oktober kan vi se liknande massakrer på Västbanken. Palestinierna har visat sig vara helt galna när de kommer i grupper. Detta måste naturligtvis judar försvara sig emot. Nej, det finns inga judiska, nazister på Västbanken. De är säkert väldigt trötta på den dagliga terrorn som förekommer i Israel.

Terror i Israel mellan 2015-2023. Självklart judar måste försvara sig mot detta. Terrorns omfattning nådde en helt annan nivå 7 oktober.

https://www.gov.il/en/departments/general/wave-of-terror-october-2015

Jag säger inte att Israel har rätt att försvara sig. Men det är lite skillnad på att försvara sig än att säga att man vill utrota ett folk. Precis som Hamas så finns det israeler som säger samma sak om palestinier. Nu finns de i den Israeliska regeringen. De har även beväpnats av den israeliska av IDF.

Sen vill inte alla palestinier utrota Israel. Om vi går tillbaks till valet 2006, som är den sista riktigt legitima valet och opinionsundersökningen, så röstade 44 procent på Hamas och 41 procent på Al fatah. Den senare har erkänt Israels rätt att existera. Så om man hävdar att Palestinierna röstade fram Hamas, så ska man komma i håg att 41 procent av befolkningen inte gjorde det.

Enligt FN så har inga bosättare något att göra på västbanken och det var FN som gav land till israelerna.
Citera
2023-10-27, 12:33
Medlem
bl-gr-ns avatar
Vad var meningen med Hamas anfall?
Den påminner mycket om Hitlers "Ardenneroffensiv". När tyskland inte ens hade styrkor nog för försvars- eller ens fördröjningskrig.

Efter att Hamas raketanfall, efter att gisslan tagits och efter att många civila dödats inne i Israel.
Vad ville Hamas uppnå då?
Vad var de strategiska målen för anfallet?
Citera
2023-10-27, 12:49
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Den påminner mycket om Hitlers "Ardenneroffensiv". När tyskland inte ens hade styrkor nog för försvars- eller ens fördröjningskrig.

Efter att Hamas raketanfall, efter att gisslan tagits och efter att många civila dödats inne i Israel.

Jag (tror) att Hamas plan alltid har varit att få sympati från andra muslimska länder och därmed få uppbackning. Nu börjar vi se att länder som Iran och Turkiet blir allt mer engagerade.

Hamas hopp ligger ju där. En extremt desperat och riskfylld strategi. Det finns en risk att ett regionalt krig uppstår och det skulle innebära en katastrof för Israel och hela världen.

Vi får hoppas att jag har fel.
Citera
2023-10-27, 12:50
Avslutad
Citat:

Haha jämför inte arabiska allahu akbar upptåg med Battle of the Bulge. Den tyska motoffensiven (om än hopplöst) hade en tydlig plan i att framrycka mot belgiska hamnar för att motverka allierade från att få fotfäste sjövägen, splittra allierad motoffensiv och om framgångsrikt kunna inringa allierade styrkor i fickor. Sedan var det kanske förhastat eftersom man ville frigöra styrkor från västfronten till att sätta in på östfronten.

Den islamistiska arabiska al aqsa-floden verkar mest varit för att kunna springa runt och döda för att sen lägga upp på Facebook och ringa hem för att skryta för mamma och baba att man slaktat kafirer.
Citera
2023-10-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Du får gärna komma med belägg på vad dom andra två felaktiga posterna var? Eller kommer den infon direkt från "Kratach" källan, den som tror sig vara allvetande?

Varför? För att jag kom in i den den här diskussionen efter att Gaza blev attackerat. I princip alla raketer i Israel blir träffade av Iron Dome och det vet vi alla redan. Inte direkt någon nyhet, så varför skulle jag rapportera om det?

Skulle däremot en raket träffa 100tals oskyldiga Israeler så skulle jag absolut rapportera det och jag skulle inte måla upp det som någon slags propaganda som du verkar göra så fort din världsbild utmanas. Ni slänger ur er "PROPAGANDA" så fort det passar er, som någon form av sköld för att behålla den världsbilden som du har byggt upp.

1. Fejkad video av Hamas där en "läkare" springer från bomber. Klädd i byggarbets kläder alternativt ambulanskläder.

2. Beirut explosionen.

3. MacGregor.

De två sista diskvalificerar dig totalt för att bli sedd som en trovärdig debattör.
Citera
2023-10-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Jag (tror) att Hamas plan alltid har varit att få sympati från andra muslimska länder och därmed få uppbackning. Nu börjar vi se att länder som Iran och Turkiet blir allt mer engagerade.

Hamas hopp ligger ju där. En extremt desperat och riskfylld strategi. Det finns en risk att ett regionalt krig uppstår och det skulle innebära en katastrof för Israel och hela världen.

Vi får hoppas att jag har fel.

Erdogan är Nato-trogen och kommer inte att offra sina amerikanska julklappar för Gaza.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Man måste även ta de där 2,2 miljonerna med en XXXL-grävskopa salt. Det hävdas att antalet palestinier i Gaza har i decennier trissats upp för mycket av bistånd dimmensioneras efter populationen. Det finns källor som uppger att siffran kan vara så låg som 1,5 mln. Ingifta utifrån eller adopterade får per automatik flyktingstatus. Det sägs att ett stort antal är rena fejk. Det vanligaste är dock att man är skriven och lyfter bidrag i både Europa och Gaza och bara semestrar i Gaza. Vi pratar om hundratusentals personer, huvudsakligen män. Det är inte alls så trångt i Gaza som många tror.

Mycket sannolikt att den siffran är rejält upphaussad ja.
Det borde inte vara några problem att genomföra en korrekt folkräkning på den lilla ytan under överseende av FN men Hamas lär nog motsätta sig det.
Citera
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Haha jämför inte arabiska allahu akbar upptåg med Battle of the Bulge. Den tyska motoffensiven (om än hopplöst) hade en tydlig plan i att framrycka mot belgiska hamnar för att motverka allierade från att få fotfäste sjövägen, splittra allierad motoffensiv och om framgångsrikt kunna inringa allierade styrkor i fickor. Sedan var det kanske förhastat eftersom man ville frigöra styrkor från västfronten till att sätta in på östfronten.

Den islamistiska arabiska al aqsa-floden verkar mest varit för att kunna springa runt och döda för att sen lägga upp på Facebook och ringa hem för att skryta för mamma och baba att man slaktat kafirer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
1. Fejkad video av Hamas där en "läkare" springer från bomber. Klädd i byggarbets kläder alternativt ambulanskläder.

2. Beirut explosionen.

3. MacGregor.

De två sista diskvalificerar dig totalt för att bli sedd som en trovärdig debattör.

Vart var beläggen? Jag vet vad jag har länkat redan.
Citera
2023-10-27, 12:58
Medlem
mr-mystics avatar
Inget snack om att judarna har betet sig som svin också i denna konflickt men på sätt och vis är det ändå inte mer än rätt att islam har en annan ideologi som är lika fundamentalistisk samt är bekämpande mot dom. Verken kristna, ateister , budister har ju någon chans när det gäller drivkraft. Hinduerna har väl visserligen bjudit på motstånd men denna konflikt är ju klassisk och judarna(som faktiskt bara har ett eget land även om dom dock gästar många andra länder) kommer aldrig backa. Tycker*ändå att det är märkligt att ingen av dom upprörda palestinierna på tex plattan ondgör sig över att Hamas muckade gräl och bjöd in till skiten dessa araber nu får smaka på. Var är självransakan liksom?
Vi i Sverige beklagar ju oss över att koranbränningarna lett till svenskslakt i Belgien men araberna kan inte ens erkänna att terrordåd är onödiga när pisset stänker mot deras fejor sas.
Senast redigerad av mr-mystic 2023-10-27 kl. 13:01.
Citera
2023-10-27, 13:00
Medlem
Citat:

1. Stoppa Abrahams accorden med Saudi och stoppa processen med de som redan skrivit på.

2. Få in den palestinska frågan på banan igen.

3. Ta gisslan så man kan byta med de 1000-tals fångar som har Israel har i fängelser.

4. Bli starkare

Hamas har lyckats med 1-2
Citera
2023-10-27, 13:04
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch

2. Beirut explosionen.

3. MacGregor.

Det är en sak att vara skeptisk, det är jag också när det gäller allt jag ser just nu.

Men att direkt fastställa något som propaganda utan belägg eller bevis, vart ligger logiken i det?

Nej, din trovärdighet är ur fönstret om någons.
Citera
2023-10-27, 13:40
Medlem
Helt korrekt, Israeliska soldater kommer före. De ville inte detta men kommer avsluta det. Gaza röstade på Hamas så får leva med konsekvensen eller hjälpa IDF att finna terroristerna

Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Så förluster av civila palestiner är inte like mycket värde som förluster av IDF personal?

Jag måste ha missförstått jag trodde IDF var den mest moraliska armen genom tiderna, men inte när det gäller att inte död civila? Bara om då kan dom vara moraliska och varna, men om det finns en risk att militär kan skadas då är man inte lika moralisk längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in