2023-10-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Nej, så är det inte. Du har lyckats googla vad sui generis betyder korrekt, duktigt, men du applicerar det fel. Det är en romersk rättslig term som betyder att något objekt, subjekt eller förhållande är av egen rättslig natur. Det vi nu diskuterade var dock den Palestinska Staten, inte något ”territorium”. Du frågade mig varför jag inte ansåg att det är en stat när Sverige gör det och vad det i så fall är. Jag förklarade att jag inte anser att den Palestinska Staten är en stat utan ett folkrättsligt subjekt sui generis, ett slags pseudostat. Och nu menar du att detta, att jag inte anser att den palestinska staten är en stat innebär att jag ”de facto” är en ”palestinavän”. (De lege lata och de lege ferenda, inte er lege ferenda, betyder för övrigt inte heller riktigt det du efter googling tror det gör även om du är nära, men vi kanske kan försöka hålla oss inom topic?)

Denna din slutsats säger nog en hel del om antingen dina intellektuella fattningsgåvor eller din intellektuella hederlighet då det torde vara en tämligen uppenbar och väl känd sanning att ”palestinavänner” i cirka 30 år, minst, hävdat att Palestina är en stat och jag alltså hävdar motsatsen, nämligen att Palestina inte är en stat. Ditt resonemang är så bisarrt att man inte kan låta bli att imponeras av att du framför det trots dess uppenbara och pyramidala brist på rationalitet.

Låt oss för ett ögonblick dock vända oss bort från din brist på rationalitet och något mer uppehålla oss vid din brist på kunskap. Sui generis kan alltså avse olika typer av rättsobjekt, rättssubjekt eller rättsliga förhållanden. Dessa är vad man inom juridiken skulle kunna kalla rättsliga kategorier. Det är riktigt att Antarktis är en region som har en ställning som i vissa rättsliga förhållanden är sui generis (i andra avseenden inte) eftersom olika rättssubjekt tillerkänt den sådan ställning, även om kontinenten som sådan inte har det (kontinenter är ju inte rättssubjekt eller rättsobjekt), så du har nästan förstått det du återgivit. Men nu pratade vi specifikt om den Palestinska Statens ställning och den är tveklöst ett rättssubjekt, inte ett område, och har länge behandlats så, långt innan den, av vissa, ansågs vara en stat i folkrättslig mening. Eftersom det var ett folkrättsligt subjekt som inte var en stat och som företrätts i FN (först som observatör) sedan 1975 så är det svårt att se Palestina som annat än ett rättssubjekt sui generis om man nu inte accepterar att Palestina är en stat. Eftersom du inte är så kunnig som du tror så känner du inte till att det finns andra sådana folkrättsliga rättssubjekt sui generis, men du skall få en ledtråd. Ett sådant folkrättsligt rättssubjekt sui generis, det kanske mest kända samtidiga, är formellt grundat 1113. Iväg och googla med dig. Den Palestinska Staten är ett mycket senare folkrättsligt exempel på detsamma, om man nu inte erkänner Palestina som en stat, vilket du verkar tycka man skall göra.

Så var det alltså med den Palestinska Statens rättsliga ställning.

Jag kan bara konstatera att du avseende engelskan hävdade att BBC var partiskt till Israels nackdel eftersom du felaktigt trodde vissa ord på engelska hade viss innebörd. Jag visade med källor att du hade fel, du flyttade på målstolparna ett par gånger och krävde nya bevis, i hopp om att det inte skulle gå eller att jag skulle tröttna. Jag uppfyllde även dessa dina krav på bevis, med begärda källor, men du kunde fortfarande inte medge att du hade fel och att detta faktiskt inte var ett bevis på det du påstod, BBCs putativa partiskhet, utan slank iväg med svansen mellan benen. Vilken annan slutsats skall jag dra av detta än att din kunskap i engelska språket alls inte motsvarar vad ditt självförtroende synbarligen och felaktigt säger dig att din kunskapsnivå är? Och ditt sätt att vägra erkänna dig överbevisad och medge att du hade fel, vad säger det om dig tror du? För övrigt är det lite sött att du tycker ”extrapolera” är ett exempel på avancerat språkbruk.

Du har i tråden uteslutande gapat och yrat om vad som är bra för Israel och dåligt för palestinierna/araberna/muslimerna (bortsett från det enda inlägg du skrev där du inledde med att säga att du nu skulle vara helt uppriktig och som jag kommenterade att jag tyckte var bra) så den enda slutsatsen är att du bryr dig mer om Israel än Sverige. Vem skall veta om du är beredd att göra det också i handling om du gör det i tal? Och om du gjort det för ett land så kan du väl mycket väl göra det för något annat land som är mycket mera mindre vänligt inställt till Sverige? Min linje är tydlig, jag går inte något lands ärenden utom Sveriges.

Jag tycker detta inlägg är långt nog och avvisar ditt försök att byta ämne.

Varför kallar du de områden som i huvudsak utgörs av Västbanken och Gaza för "Palestinska Staten" i stället för de neutrala termerna "område" eller "territorium" vid en diskussion huruvida dessa områden tillhör en stat eller ett folkrättsligt sui generis-subjekt, där du hävdar att det inte fråga om en stat? Jo, det kan jag svara på. Det beror på att du är en pseudo-intellektuell, som förmått lära dig att stapla ord efter varandra, men uppenbarligen inte ens själv förstår vad de betyder. En sådan bluff kan man komma långt med, men förr eller senare möter man sin överman som ser igenom bluffen och exponerar den pseudo-intellektuelles nakenhet. Där är du nu.

Nu ska du få en sista chans att i någon mån återupprätta din ära.

1. Johanniterorden är ett rättssubjekt sui generis, men kontrollerar idag inte något territorium att tala om.

2. Månen är ett territorium sui generis, men har ingen regering som kontrollerar detta territorium.

3. Gaza är ett territorium, det finns sedan 2005 en regering som kontrollerar detta territorium och merparten av världens stater har erkänt Gaza som en del av en palestinsk stat.

Om, som du hävdar, sui generis i folkrättslig mening inte betecknar något unikt, utan något som är gemensamt för flera rättssubjekt, rättsobjekt eller rättsliga förhållanden, så kanske du kan redogöra för vad som är gemensamt för Johanniterorden, månen och Gaza (förutom att ingen av dessa tre är en rosa flodhäst)?

Om det är en alltför svår uppgift för dig så kan du specificera var jag har skrivit att BBC genom användningen av order "freely" varit partiskt.

Att palestinavänner som du, efter staten Palestinas folkrättsvidriga anfall mot Israel den 7 oktober 2023, vill blanda bort korten genom att hävda att det inte var palestinska regeringstrupper som gick till anfall, därför att det inte finns någon palestinsk stat, är bara ett av många exempel på brist på logik och stringens i argumentationen.
Citera
2023-10-27, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Tror ni Israel kommer våga gå in?

Tveksamt, rätt många barn kvar.
Citera
2023-10-27, 03:56
Medlem
Mycket snack om folkmord av muslimerna!

Folkmord var det Hamas startade 7:e oktober.

Israel har nu bombat mer eller mindre konstant i 3 veckor, och det har ”endast” dött ca 6500???
Om israel skulle vara ute efter folkmord, så kan väll ingen vara så korkad att man tror att man inte skulle ha lyckats ha ihjäl mer än 6000 på en yta av 40kmX10km med 2,2 miljoner människor? VA? Ingen kan väll ändå vara så dum att man fortfarande tror att detta handlar om folkmord?

En stor majoritet av de som dött är dessutom helt och hållet självförvållat och/eller mord av Hamas som använder palestinska barn som mänskliga sköldar.
Citera
2023-10-27, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker

Israel har nu bombat mer eller mindre konstant i 3 veckor, och det har ”endast” dött ca 6500???
Om israel skulle vara ute efter folkmord, så kan väll ingen vara så korkad att man tror att man inte skulle ha lyckats ha ihjäl mer än 6000 på en yta av 40kmX10km med 2,2 miljoner människor? VA? Ingen kan väll ändå vara så dum att man fortfarande tror att detta handlar om folkmord?

En stor majoritet av de som dött är dessutom helt och hållet självförvållat och/eller mord av Hamas som använder palestinska barn som mänskliga sköldar.

Israel svarar enbart på 7/10-attackerna och inriktar sig huvudsakligen på Hamas. Hade Israel varit inne på folkmord, hade det inte bott 2.2 miljoner personer i Gaza.

Eftersom Hamas är krigförande/anfallande part och tydligen planerade i ett år, har Hamas huvudansvar för människorna i Gaza, inte Israel.
Citera
2023-10-27, 04:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker

Då ska man också komma ihåg att den siffran kommer från hälsomyndigheten i Gaza, en myndighet som styrs av Hamas.
Citera
2023-10-27, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Då ska man också komma ihåg att den siffran kommer från hälsomyndigheten i Gaza, en myndighet som styrs av Hamas.
Man måste även ta de där 2,2 miljonerna med en XXXL-grävskopa salt. Det hävdas att antalet palestinier i Gaza har i decennier trissats upp för mycket av bistånd dimmensioneras efter populationen. Det finns källor som uppger att siffran kan vara så låg som 1,5 mln. Ingifta utifrån eller adopterade får per automatik flyktingstatus. Det sägs att ett stort antal är rena fejk. Det vanligaste är dock att man är skriven och lyfter bidrag i både Europa och Gaza och bara semestrar i Gaza. Vi pratar om hundratusentals personer, huvudsakligen män. Det är inte alls så trångt i Gaza som många tror.
Citera
2023-10-27, 07:43
Medlem
Fina Gubbens avatar
7000 civila döda pga terroristorganisationens IDFs 🇮🇱 bestialiska bombningar.

De fortsätter och fortsätter. Markinvasionen dröjer för att plåga barn, kvinnor, äldre på ett sadistisk sätt genom skräcken som innebär att inte ha tillgång till vatten, el, medicin, var natt vänta på att en bomb ska ramla ner över en eller att en grupp soldater ska bryta sig in och skjuta alla i huset.

De får order om att förflytta sig till områden som är så kallade safe zones. Sedan blir de bombade där för att terrororganisationens IDF 🇮🇱 tycker om att plåga oskyldiga på alla möjliga sätt de bara kan.

Brasilien hade nyligen en FN resolution på gång.

Citat:
“Humanitarian pauses” for full and unhindered aid into Gaza, condemnation of violence against all civilians, rescission of Israel’s evacuation order.
Endast USA motsatte sig. Allt för frihetens skull 👌
Citera
2023-10-27, 07:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser

1. Hamas bedrev etnisk rensning 7 oktober. Hade inte IDF dödat 1500 Hamas-terrorister inne i Israel hade dessa gått stad till stad..kibbutz till kibbutz..hus till hus..och dödat så många judar de bara kunde. Det kallas etnisk rensning eller folkmord. Det står i Hamas stadgar att Israel skall utplånas.
2. Hamas startade ett krig och Israel har rätt att försvara sig mot dessa aggressioner. Israel flygbombar Hamas infrastruktur. Israel meddelar innan vilka mål de skall bomba. Israel har med flygblad informerat personer boende i norra Gaza att ta sig till södra Gaza då Israel säger att detta område kommer att vara ett område med hög militär aktivitet den närmsta tiden.

De som stannar kvar har gjort ett val innehållande risk för deras och sina anhörigas liv.
Fokus nu bör vara på att Egyptien, grannlandet, öppnar sina gränser så att Gazaborna får ta del av det bistånd som väntar på dem. Att Egyptien” vi vill inte ta emot vårt broderfolk” är en absurd inställning i detta skede. Helt absurd. När FN-chefen börjar att sätta press på Egyptien att öppna gränsen så kan vi fortsätta diskussionen.
Senast redigerad av TenBagger69 2023-10-27 kl. 08:34.
Citera
2023-10-27, 07:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
7000 civila döda pga terroristorganisationens IDFs 🇮🇱 bestialiska bombningar.

De fortsätter och fortsätter. Markinvasionen dröjer för att plåga barn, kvinnor, äldre på ett sadistisk sätt genom skräcken som innebär att inte ha tillgång till vatten, el, medicin, var natt vänta på att en bomb ska ramla ner över en eller att en grupp soldater ska bryta sig in och skjuta alla i huset.

De får order om att förflytta sig till områden som är så kallade safe zones. Sedan blir de bombade där för att terrororganisationens IDF 🇮🇱 tycker om att plåga oskyldiga på alla möjliga sätt de bara kan.

Brasilien hade nyligen en FN resolution på gång.

Endast USA motsatte sig. Allt för frihetens skull 👌

1. Folket i Gaza har valt Hamas i ett val.
2. De har inte rest mot Hamas på 16 år.
3. Skulle det vara val imorgon i Gaza skulle Hamas vinna.
4. Gazaborna har inte fördömt massakern 7 oktober utan i stället hyllat Hamas som hjältar.

Som vanligt så gnäller de när Israel svarar mot de attacker som var 7 oktober då att det inte händer igen. Det är krig och de har valt krig. Det har varit krig vid 3 tillfällen sedan Hamas valdes 2007. Så Gazaborna vet vad som väntar om Hamas startar ett krig. Om de inte velat ha krig så hade de rest dig mot Hamas men det har inte skett utan de har stött Hamas i kampen att utplåna Israel.
Citera
2023-10-27, 07:55
Medlem
Vissa Israeler nu jmf Palestinierna på Gaza med med Amalekiterna och önskar en total förintelse av palestinierna i Gaza. Undrar hur många Israeler tänker så nu. Dessutom har israeliska armen beväpnat vad vi skulle mer mindre kunna kalla "nazistiska" israeler på Västbanken. Många av dem är också reservister i armen. Palestinier på västbanken talar om en nästa intifada.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Amalek

https://www.youtube.com/watch?v=Cx8vrIne6qQ

Kommer Israel bli det monster, som deras föregående generation fick lida under WWII? Jag tror inte det, men risken är att detta kan bli blodigt. En broms är israelers egna historia och omvärlden - främst USA.
Citera
2023-10-27, 07:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vissa Israeler nu jmf Palestinierna på Gaza med med Amalekiterna och önskar en total förintelse av palestinierna i Gaza. Undrar hur många Israeler tänker så nu. Dessutom har israeliska armen beväpnat vad vi skulle mer mindre kunna kalla "nazistiska" israeler på Västbanken. Många av dem är också reservister i armen. Palestinier på västbanken talar om en nästa intifada.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Amalek

https://www.youtube.com/watch?v=Cx8vrIne6qQ

Kommer Israel bli det monster, som deras föregående generation fick lida under WWII? Jag tror inte det, men risken är att detta kan bli blodigt. En broms är israelers egna historia och omvärlden - främst USA.

Du beskriver Hamas så bra.
Citera
2023-10-27, 08:00
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
1. Folket i Gaza har valt Hamas i ett val.
2. De har inte rest mot Hamas på 16 år.
3. Skulle det vara val imorgon i Gaza skulle Hamas vinna.
4. Gazaborna har inte fördömt massakern 7 oktober utan i stället hyllat Hamas som hjältar.

Som vanligt så gnäller de när Israel svarar mot de attacker som var 7 oktober då att det inte händer igen. Det är krig och de har valt krig. Det har varit krig vid 3 tillfällen sedan Hamas valdes 2007. Så Gazaborna vet vad som väntar om Hamas startar ett krig. Om de inte velat ha krig så hade de rest dig mot Hamas men det har inte skett utan de har stött Hamas i kampen att utplåna Israel.
Inget av det du nämner rättfärdigar att ursinnigslöst mörda oskyldiga.

Det är inte krig, det som pågår. Det är ett sakta droppande folkmord genom ockupation, förvägrande av medicin, mat och vatten samt en och annan bomb för det där lilla extra. Det har pågått sedan 60-talet. Det är inget krig. Det är ett folkmord med tillfälliga resningar av folket mot ockupatören 🇮🇱.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in