Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Vilka bland andra var dom undantagen jag pratade om: "Du skall icke dräpa, förutom om dom är annorlunda än dig, då är det ok."
"Annorlunda" är inget skäl att ta till våld. Vem sa det?
Jag anser att frågan är enkel i ljuset av vad jag skrev om in- respektive utgrupper.
Du har en uppsättning regler för din ingrupp och när alla följer dessa regler så mår gruppen bra är det tänkt.
Det utesluter inte att du kan behöva försvara din grupp mot en fiende. Det är helt olika saker.
Det finns alltså situationer när det blir omoraliskt att INTE döda. Men nu gällde ju budorden inte regler för krig och försvar utan för hur man bygger ett stabilt samhälle.
Citat:
Och det var då folk sa emot mig. Så sluta prata för alla andra, speciellt för dom gudstroende, du som ateist bestämmer inte vad dom troende tror.
Sluta prata för mig, jag kallar mig inte ateist.
Jag talar för mig själv. Jag anser att alla som menar att budordet om att inte dräpa skulle vara universellt gör en feltolkning.
Citat:
Men tydligen väldigt viktigt att man ska tillbe gud. Lite konstig prioritetsordning om du frågar mig..
Men det sunda förnuftet är det ju vi ateister som har, många troende påstår ju att det är gud som bestämmer vad som är rätt och fel.
Prioritetsordningen är logisk. Gud är den högsta principen under vilken samhället är underordnat i den modell vi diskuterar nu. Därför finns budordet att inga andra Gudar ska vara tillåtna. Och placerat i toppen på listan som det viktigaste av alla bud. Utan detta faller bygget som ett korthus och öppnar upp för allmnänt godtycke. Det senare är den ateistiska modellen.
Den ateistiska modellen vänder allt på ända och sätter istället människan högst upp, vilket gör att vad som är rätt och fel bestäms av den människa eller ideologi under vilket samhället är underordnat.
Vad som anses rätt och fel kan alltså variera efter egna särintressen när människan får råda.
Och människan har inte förmågan att avgöra rätt och fel.
Endast Gud kan. Sån är naturens ordning.