2023-10-25, 14:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag tolkar ditt svar som att du med andra ord alltså bara menar att upphovet till the abrahamitiska religionerna och de narrativ som omger dessa, alltså bara var för ett sätt att samla och kontrollera en viss grupp av människor i en särkilld del av världen och att det således inte har något som helst med någon gud, eller existensen av någon sådan att göra.

I sådana fall är vi helt överens!
Men alltså det du sprider runt här i trådarna är bara ett försök att kontrollera folk som är här, eller hur? Det har således inte något som helst med avsaknaden av någon gud, eller icke-existensen av någon sådan att göra.
Eller hur?
Citera
2023-10-25, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Känner du till betydelsen Gud (med stort G) i svenska ordböcker, ett samlingsbegrepp, ungefär som man är överens om att en person existerar (och verkar) men är oenig, dock inte helt, om hur han ser ut, hans egenskaper?

Absolut! Vad är din poäng? Att användadet av Shift när man skriver ett ord skulle bevisa något annat än att man möjligtvis har ett fungerande tangenbord?

Citat:
2. Att objektiv (absolut) moral inte hittades på av "alfabetiska araber på järnåldern" är vi eniga om!

Bra! Då kanske vi fortsättningsvis kan skippa alla dessa referenser till bibeln?

Citat:
3. Är du bekant med och insatt i den historiska diskussionen om naturlig lag? Du kunde titta på det mer.

Absolut! Ett form av filosofiskt resonemang omkring vaga begrepp som 'natur' och 'syfte' som inte är vare sig mätbara eller universellt definierade och således helt irrevanta om man är intresserad av att förstå det verkliga ursprunget till moral. Är du möjligtvis bekant med skillnaden mellan bregreppen "korrelation" och "kausalitet"?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-10-25 kl. 15:15.
Citera
2023-10-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men alltså det du sprider runt här i trådarna är bara ett försök att kontrollera folk som är här, eller hur? Det har således inte något som helst med avsaknaden av någon gud, eller icke-existensen av någon sådan att göra.
Eller hur?

Jag är rätt säker på att du tillskiver mig långt mycket större förmågor än vad jag förtjänar!

Tror snarare att din frustration möjligtvis kan ha att göra med att du i grund och botten är en ganska rationell och logisk person. Men att du försöker att för dig själv (och möjligtivs andra) att rationellisera en åsikt som i grunden och botten är helt ologisk och irrationell.

"It is useless to attempt to reason a man out of a thing he was never reasoned into." - Aristoteles
Citera
2023-10-25, 17:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag är rätt säker på att du tillskiver mig långt mycket större förmågor än vad jag förtjänar!

Tror snarare att din frustration möjligtvis kan ha att göra med att du i grund och botten är en ganska rationell och logisk person. Men att du försöker att för dig själv (och möjligtivs andra) att rationellisera en åsikt som i grunden och botten är helt ologisk och irrationell.

"It is useless to attempt to reason a man out of a thing he was never reasoned into." - Aristoteles
Jag tillskrev dig "försöker", men om du inte tror dig om så mycket, vad blir kvar av dig?

empty shell
Citera
2023-10-25, 18:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Tack för att du citerar en teist, och en tänkare var han ju också, eller hur - om du är en smula bekant med idéhistorien.
Men, ack, sådant törs man ju inte kräva av en högmodig ateist, så jag sänker ribban och hoppas bara att du inte blandar ihop honom med Asterix.
Citera
2023-10-25, 18:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

"Tror"...
"snarare"...
"möjligtvis"...
"kan"...
"ganska"...
Greppa genast något fast, som en köksbänk, och håll dig kvar.

Inte "rationellisera" utan "rationalisera"
Senast redigerad av Calovius 2023-10-25 kl. 18:32.
Citera
2023-10-25, 18:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Absolut! Vad är din poäng? Att användadet av Shift när man skriver ett ord skulle bevisa något annat än att man möjligtvis har ett fungerande tangenbord?
...
Du kan bli kvar på den nivån om den är din högsta.
Låt mig då bara säga att det är en erbarmligt låg högstanivå.
Citera
2023-10-25, 18:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Bra! Då kanske vi fortsättningsvis kan skippa alla dessa referenser till bibeln?
Varför det?
Citera
2023-10-25, 18:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Absolut! Ett form av filosofiskt resonemang omkring vaga begrepp som 'natur' och 'syfte' som inte är vare sig mätbara eller universellt definierade och således helt irrevanta om man är intresserad av att förstå det verkliga ursprunget till moral. Är du möjligtvis bekant med skillnaden mellan bregreppen "korrelation" och "kausalitet"?
Gör om, gör rätt.
Citera
2023-10-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Din kurats, du är din vilja och ditt ansvar.

Varför skulle min vilja automatiskt välja det du anser är rätt? Och varför skulle det vara viktigt för mig att välja en viss sak?

Det enda rimliga svaret på detta verkar vara för att vissa val resulterar i maximering av vissa kvantiteter som vi bedömer tillhör kategorin "nytta".

Även bibeln för denna tes. "Döm trädet för dess frukt" (konsekvensetik). "Gör rätt annars brinner du i helvetet" (konsekvensetik).
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-10-25 kl. 19:02.
Citera
2023-10-25, 19:05
Medlem
Citat:
Jag tolkar ditt svar som att du med andra ord alltså bara menar att upphovet till the abrahamitiska religionerna och de narrativ som omger dessa, alltså bara var för ett sätt att samla och kontrollera en viss grupp av människor i en särkilld del av världen och att det således inte har något som helst med någon gud, eller existensen av någon sådan att göra.

I sådana fall är vi helt överens!

Det har med Gud att göra om själva definitionen av Gud är "det som ger nytta i fall man tror på det". Påminner igen om att även ateister som Dawkins och Harari erkänner att religion tjänar ett funktionellt syfte som "nyttig fiktion". I större bemärkelse tjänar hela vårt sätt att kategorisera verkligheten ett funktionellt syfte.
Citera
2023-10-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Fel, Gud gav dig fri vilja att bestämma själv över ditt livsöde, precis som med allting så finns det konsekvenser av ditt agerande.

Religion existerar som ett moraliskt rättesnöre, det är ett verktyg för att förbättra dig och ditt liv för att nå närmare det gudomliga, dvs perfektion.

Problemet är att du som en människa inte alltid kan avgöra vad som är ”gott och ont”.
Du tror att bara man är snäll så blir allt bra, tyvärr är vägen till helvetet kantat av goda intentioner. Saker som anses vara ”goda” enligt dagens mått är historiskt sett sånt som anses varit rent moraliskt vidriga, exempelvis abort.

Vad är ens fri vilja?

Hur kan jag någonsin välja något som jag inte är medveten om till att börja med? Kan till exempel sentineleserna (ett notoriskt isolerat folk) välja att följa den "rätta" (moderna HBTQ+-)vägen? Låter helt befängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in