2023-10-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Utveckla gärna

Är det inte fördelaktigt att gå in när priserna sjunkit?
Tror du på fortsatt hög ränta?

Priserna har inte gått ner med tanke på hur mycket din månadskostnad har gått upp för att finansiera en köpt lägenhet. Du får ofta en billigare hyresrätt räknat i utgift varje månad jämfört med att köpa. Det finns ingen motivering till att låna miljoner till att betala lika mycket eller mer till en bostadsrätt jämfört med en hyresrätt.

Folk som säljer nu har börjat inse det. Det är rekordstort utbud på försäljningar som står osålda och lägenheter som försöker hyras ut i andrahand. Inget av detta rådar gott för bostadsmarknaden.

Det kommer vara högre ränta en tid framöver, i alla fall vad vi är vana med. Marknaden hade tidigare räknat med 3 räntesänkningar nästa år, detta har i veckan ändrats till 2.

Samtliga bostadsrättsföreningar förutom de som har obefintliga lån kommer behöva omfinansiera sina lån, många av dessa innebär 20% avgiftshöjning efter varje omfinansiering från låg ränta till hög ränta. Tro det eller ej, men det drar ner priset för en lägenhet.

Den enda anledningen till att bostäder står emot allt ovan är en stark arbetsmarknad. Folk som har jobb kan betala sina räkningar och karusellen kan fortsätta. Med vikande konjuktur kommer vi nu börja se varslen. När fler och fler tvingas sälja sina bostäder så kommer det dra ner marknader i områden. Det är en lyx för säljare att ha råd att inte sälja till vrakförlust jämfört med att bli tvungen att sälja för man inte längre har råd.

Navigera seglet väl för det blåser i marknaden. Men jag ser inget blod än....
Citera
2023-10-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hur bor man utan att kasta pengar på just boende tänker du? Nån slags subvention tänker du?

Inte köpa någons dåliga affär?

Köper du sas och sbb aktier? Det ser billigt ut, buy the dip.
Citera
2023-10-25, 22:14
Medlem
Det är inte ni som är obelånade som kommer få problem med sina bostäder. Men om du har 20 grannar i ett område som lånat lite väl för mycket och inte kan betala sina räkningar så kommer dom dra ner priset för din bostad också.

Jag kommer inte köpa ditt hus, jag kommer köpa din överbelånade grannes hus för ett pris som du anser är ett vrakpris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Det är en lyx för säljare att ha råd att inte sälja till vrakförlust jämfört med att bli tvungen att sälja för man inte längre har råd.

Exakt detta. Och det är ovlijan att sälja som håller upp priserna, eftersom det är precis den lyxen folk vill behålla längst. Folk kommer göra allt de kan för att inte behöva realisera förlusten. De kommer dra in på resor, sälja av bilen, låta sonen sluta med hockey och dottern med ridning.

Bostadsmarknaden har extremt stor eftersläpning, men om arbetslösheten ökar och A-kassan börjar tryta kommer folk till slut bli tvungna att sälja. Eller dödsbon som vill ha in pengarna. Eller någon som fått jobb på annan ort.

Med andra ord, om lågkonjunkturen bara håller i sig länge nog kommer priserna rasa till sist. Bara en fråga om tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alla som bor i Stockholm och har renoverat ett badrum vet att 150k efter rot är löjeväckande.

Nu räknar jag med badrum som görs från grunden rätt och riktigt. Ny flytspackling, nya rör, rivning av allt det befintliga, hyfsat kakel uppdatering av ventilation, elinstallation. Att räkna med alla som smäller upp nytt kakel på 30 år gammalt, eller behåller en elinstallation från 1972 ser jag inte som relevant.

Byggstart räknar då med ett snittpris på 215k för ett badrum byggt från grunden. Då får man komma ihåg att det finns lyxlösningar för säkert 400-500k med i detta (väldigt ovanligt) och sniklösningar som nog kan ligga knappt över 100k (plastmatta, snikvvs från ikea, badrumsspegel för 200 sek). Sett till snittet för hela landet är garanterat sniklösningarna betydligt vanligare. Jag är själv förvånad över hur vanligt det är utanför de absolut bästa adresserna. Även så på alla storstadsbors landställen.

Ska du undvika det sniknaste materialet som finns att tillgå utan gå på någon form av medelnivå skulle snittet garanterat vara över 215k. Sedan får man räkna med en Stockholmspremie på minst 20-30% och då är du över 300k
Jobbigt när du blev faktarättat, själv så styrs jag inte av känslor utan fakta. Men jag gav ett bra tips till din granne som skulle snikrenovera sitt badrum. Aldrig fel att spara 150k, min relaxavdelning blev tyvärr något dyrare. Men skönt simpla badrum är överkomliga att renovera för småpengar. Nu gav jag ju dig fakta om snittpris, en snikrenovering kan man nog få ned till drygt 100k efter ROT i Stockholm som enligt fakta har samma priser som övriga landet.
Citera
2023-10-26, 00:52
Medlem
Citat:
Det är inte ni som är obelånade som kommer få problem med sina bostäder. Men om du har 20 grannar i ett område som lånat lite väl för mycket och inte kan betala sina räkningar så kommer dom dra ner priset för din bostad också.

Jag kommer inte köpa ditt hus, jag kommer köpa din överbelånade grannes hus för ett pris som du anser är ett vrakpris.
90% av alla som äger bostad har ägt sin bostad eller flera andra i minst 10 år. Så än så länge ligger de flesta med en vinst kvar och de flesta av dessa är inte överbelånade heller.
Citera
2023-10-26, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Mrn ditt pulver. . Då hade inte huset höjts nominellt. Och då är jag ändå snäll mot dig när jag säger det här nu.

Klappmongo-Karlsson vet uppenbarligen inte vad nominellt värde är. Om ditt hus går upp 100% under 10 år medan allt annat (mat, drivmedel etc) går upp 1000% så har ditt hus tappat mkt i realt värde, trots att huset är värt mer i kronor räknat än för 10 år sedan. Fatttarr dyyyy..
Citera
2023-10-26, 07:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Priserna har inte gått ner med tanke på hur mycket din månadskostnad har gått upp för att finansiera en köpt lägenhet. Du får ofta en billigare hyresrätt räknat i utgift varje månad jämfört med att köpa. Det finns ingen motivering till att låna miljoner till att betala lika mycket eller mer till en bostadsrätt jämfört med en hyresrätt.

Folk som säljer nu har börjat inse det. Det är rekordstort utbud på försäljningar som står osålda och lägenheter som försöker hyras ut i andrahand. Inget av detta rådar gott för bostadsmarknaden.

Det kommer vara högre ränta en tid framöver, i alla fall vad vi är vana med. Marknaden hade tidigare räknat med 3 räntesänkningar nästa år, detta har i veckan ändrats till 2.

Samtliga bostadsrättsföreningar förutom de som har obefintliga lån kommer behöva omfinansiera sina lån, många av dessa innebär 20% avgiftshöjning efter varje omfinansiering från låg ränta till hög ränta. Tro det eller ej, men det drar ner priset för en lägenhet.

Den enda anledningen till att bostäder står emot allt ovan är en stark arbetsmarknad. Folk som har jobb kan betala sina räkningar och karusellen kan fortsätta. Med vikande konjuktur kommer vi nu börja se varslen. När fler och fler tvingas sälja sina bostäder så kommer det dra ner marknader i områden. Det är en lyx för säljare att ha råd att inte sälja till vrakförlust jämfört med att bli tvungen att sälja för man inte längre har råd.

Navigera seglet väl för det blåser i marknaden. Men jag ser inget blod än....

Problemet med det här tänket är att där priserna är högst finns det inga hyresrätter att hyra och i synnerhet inte större hyresrätter.

Prova gärna själv att flytta till en hyresrätt i Sthlm utan lång kötid så får du se hur det går.

Att bo i hyresrätt är inget alternativ för de allra flesta.

En annan sak du glömmer bort är att de flesta bostadsägare varit inne på marknaden länge och har inte så höga lån. De du refererar till är en ytterst begränsad del av den totala marknaden.

Avgifterna har redan höjts i föreningarna men det har inte påverkat priserna så mkt ändå.

Imponerande styrka får jag ändå säga.
Citera
2023-10-26, 08:00
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alla som bor i Stockholm och har renoverat ett badrum vet att 150k efter rot är löjeväckande.

Nu räknar jag med badrum som görs från grunden rätt och riktigt. Ny flytspackling, nya rör, rivning av allt det befintliga, hyfsat kakel uppdatering av ventilation, elinstallation. Att räkna med alla som smäller upp nytt kakel på 30 år gammalt, eller behåller en elinstallation från 1972 ser jag inte som relevant.

Byggstart räknar då med ett snittpris på 215k för ett badrum byggt från grunden. Då får man komma ihåg att det finns lyxlösningar för säkert 400-500k med i detta (väldigt ovanligt) och sniklösningar som nog kan ligga knappt över 100k (plastmatta, snikvvs från ikea, badrumsspegel för 200 sek). Sett till snittet för hela landet är garanterat sniklösningarna betydligt vanligare. Jag är själv förvånad över hur vanligt det är utanför de absolut bästa adresserna. Även så på alla storstadsbors landställen.

Ska du undvika det sniknaste materialet som finns att tillgå utan gå på någon form av medelnivå skulle snittet garanterat vara över 215k. Sedan får man räkna med en Stockholmspremie på minst 20-30% och då är du över 300k
Bättre göra det själv alltså, kakel 99-199 m2, kladda lite tätskikt, ny ifö mugg 2000. Slutpris landar på 10-15% av flanders bygg AB saltade offert med kundgrupp ohändiga streber snobbar i liljeholmskajen.
Senast redigerad av slemhog 2023-10-26 kl. 08:06.
Citera
2023-10-26, 08:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Haha! Vad det det här inlägget jag skulle gå tillbaka till menar du?

Nä, jag håller med dig om att folk som bor i Sthlm inte bor i SF eller LA. Jag tror dom flesta som bor där vet att dom inte på i en annan kontinent.

Vad ville du att jag skulle ta med mig av detta insiktsfulla inlägg? Din aversion mot Stockholm och folk som bor där? Duly noted sir.

Ja, att Stockholm inte är en attraktiv stad för dom som vill tjäna mycket pengar. Det är fascinerande att du inte inser hur mycket impakt det har på bostadsmarknaden. Sverige har varit ett framgångsrikt land sedan 50-talet till att nu på 20-talet vara ett varnande exempel. Detta kommer givetvis sänka Stockholm hårt då det inte är attraktivt för utländsk excellent arbetskraft och investerare att köpa dom dyrare objekten i Stockholm då ingen vill bo i en krigszon. Men det är bra, det är den här efterblivenheten som gjort att Sverige är ett skithål idag, så varför ska ni vakna upp nu? Sitt ni och lev på gamla meriter från 60-80-talet och slå er på bröstet. "Svärje är så jävla braaah, humanitär stormakt brööööl", medans klankrig rådet och knark säljs på nästan varenda mellanstadiskola i riket. Det drar till sig kompetens och kapital hahaha
Citera
2023-10-26, 08:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bättre göra det själv alltså, kakel 99-199 m2, kladda lite tätskikt, ny ifö mugg 2000. Slutpris landar på 10-15% av flanders bygg AB saltade offert med kundgrupp ohändiga streber snobbar i liljeholmskajen.

Klart det blir väldigt billigt när man gör det själv. Men ett badrum gjort av slemhog skulle en besiktningsman döma ut direkt och inga försäkringar skulle gälla. Nu lär ju du aldrig skaffa en villaförsäkring dock.

De som tjänar lite pengar och måste ta semester/tjänstledigt i två veckor för att tex måla kåken ligger back 30-40k pga det redan innan man greppat penseln.
Citera
2023-10-26, 08:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Inte köpa någons dåliga affär?

Köper du sas och sbb aktier? Det ser billigt ut, buy the dip.

Bostäder och aktier är inte samma sak. Du kan inte bo i en aktie.

Och bo någonstans lär du behöva göra på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in