2023-10-25, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ah, klassikern nu börjar vi prata om Sthlm i relation till andra (stor)städer. Älskar den här tråden. Skönt att ha nåt konstant i sitt liv som aldrig ändras.

Du kan ju gå tillbaka till orginal inlägget istället för all OT som folk kommer med. Men ja, Stockholm är ingen attraktiv stad för kompetens och kapital då det är på dekis med inbördeskrig, dysfunktionell infrastruktur och höga skatter. Är det svårt att förstå? Du tror inte att bombningar påverkar bostadspriser? Du tror inte att säkerhet inte påverkar bostadspriser? Du tror inte stabilitet eller instabilitet påverkar bostadspriser?
Citera
2023-10-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Vi har som sagt mycket utrymme att utnyttja befintligt bestånd bättre. T.ex. genom att unga flyttar hemifrån senare, eller att äldre flyttar till mindre tidigare.

Men ytterst så sätts priset av vad folk kan betala, inget annat. Om så många som 1 miljon människor budar på en och samma lägenhet så blir priset det den med störst köpkraft kan betala. Det är inte antalet som efterfrågar som räknas, det är deras köpkraft. Därför spelar det roll att det sker en utflyttning från Stockholm. De som flyttar ut är i yrkesverksam ålder. Höga födslotal och nyinvandring skapar inte köpkraft på samma sätt i det korta perspektivet.

Priserna faller ju nu! Av precis den anledningen. Om det inte stämde skulle de ju inte kunna falla nu.

Visst handlar det om köpkraft men när människor behöver köpa och det inte finns tillräckligt utbud går priserna upp. Enkel ekonomi. Sen så är faktiskt en väldigt stor del som bygger villor i storstockholm invandrare, första eller andra generationens. De jobbar, familjen hjälper varandra med pengar på ett annar sätt än svenskar. Oavsett vad folk tycker om invandrare så verkar väldigt många ga pengar. Sen påverkar såklart ränteläget mest just nu. Så fort räntan sjunker ju fortare går priserna upp.

Sen är det betydligt vanligare att svenskar skiljer sig och behöver 2 bostäder medan invandrare ofta håller ihop och oftare bor hela familjen tillsammans med far och morföräldrar.

Vi får väl se om 3-4 år vem av oss som får rätt.
Citera
2023-10-25, 20:59
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Är det bra läge som förstagångsköpare att gå in på marknaden just nu? Eller vänta lite till?
Citera
2023-10-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Är det bra läge som förstagångsköpare att gå in på marknaden just nu? Eller vänta lite till?

Ja, om du hatar pengar
Citera
2023-10-25, 21:04
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Ja, om du hatar pengar

Utveckla gärna

Är det inte fördelaktigt att gå in när priserna sjunkit?
Tror du på fortsatt hög ränta?
Citera
2023-10-25, 21:15
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Det är skilda åtsikter i tråden. Vissa har väntat i flera år redan och säger att snart så kommer det.
Bara lite till.
Citera
2023-10-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ja, om du hatar pengar

Och boende.
Citera
2023-10-25, 21:21
Medlem
Citat:

Tror du kan läsa på lite om marknadstajming och förhoppningsvis landar i att det inte går. Om det inte går på börsen så har jag svårt att se varför inte samma resonemang är giltigt även på bostadsmarknaden (såklart med andra osäkerheter och parametrar, ni med autism undantagna såklart).

Bankerna spår lite mer prisfall, min egen prognos var även det ytterligare lite mer prisfall. Men om du köper över en längre horisont än 3 månader som är standard i den här tråden så är det svårt att gå fel.
Citera
2023-10-25, 21:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormfire
T ex separation vilket leder till att man är tvungen att sälja.

Eller att man får ett bättre jobb någon annanstans eller träffar någon och flyttar ihop, men får efter första andrahandsuthyrningen nej från styrelsen.
Citera
2023-10-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Du bor inte i en storstad. Du bor i fjollträsk. Invandrare till fjollträsk innebär socialfall och kriminella utan jobb som ska gå på bidrag. Nej, ni är in LA eller SF, ni är en bonnhåla i en kommuniststat.

Haha! Vad det det här inlägget jag skulle gå tillbaka till menar du?

Nä, jag håller med dig om att folk som bor i Sthlm inte bor i SF eller LA. Jag tror dom flesta som bor där vet att dom inte på i en annan kontinent.

Vad ville du att jag skulle ta med mig av detta insiktsfulla inlägg? Din aversion mot Stockholm och folk som bor där? Duly noted sir.
Citera
2023-10-25, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Och boende.

Man kan bo utan att kasta pengar i sjön också.

Det finns ingen bostadsbrist, snarare ett väldigt högt utbud på mindre lägenheter. Det är bara att välja och vraka.

Jag undrar hur länge familjen på 3 orkar bo kvar i sin bostadsrättstvåa som de inte får sålt. De kommer sälja till vrakförlust.
Citera
2023-10-25, 22:04
Medlem
Citat:
Man kan bo utan att kasta pengar i sjön också.

Det finns ingen bostadsbrist, snarare ett väldigt högt utbud på mindre lägenheter. Det är bara att välja och vraka.

Jag undrar hur länge familjen på 3 orkar bo kvar i sin bostadsrättstvåa som de inte får sålt. De kommer sälja till vrakförlust.

Hur bor man utan att kasta pengar på just boende tänker du? Nån slags subvention tänker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in