Citat:
Ursprungligen postat av
hajpadeg
Många har nog märkt att det dyker upp kalhyggen lite överallt just nu. Bara runt mitt hem räknade jag till tjugo kalhyggen inom en halvtimmes promenadavstånd.
Varför det är så vet jag inte, men teorin är att skogsägarna "tömmer spargrisarna" i dåliga ekonomiska tider. Fult och deprimerande är det i alla fall.
Läser också om hur Skogsstyrelsen, skogsföretagen och LRF beräknar att skogsägarna och lantbrukarna "förlorar" tiotals miljarder kr varje år pga att vilda djur envisas med att leva i den svenska naturen och behöva äta och så.
Varför tillåter vi ens privat och utbrett statligt skogsägande? Varför anses skogen tillhöra dem medan djuren - som man ändå kan hävda bodde där först - anses vara en ekonomisk belastning för att de existerar? Det känns som Sverige hade behövt en ny skogspolitik.
Av de 18 miljoner kubikmeter trä som fälls i Sverige varje år så förbrukas knappt en tredjedel i Sverige. Resten exporteras till utlandet. Vi fäller alltså svensk skog, utrotar ekosystem och låter skogsägare förstöra naturvärden för att de ska kunna tjäna pengar på att sälja den utomlands.
Mina förslag på ny skogspolitik: Förbjud privat skogsägande, förstatliga ägandet och lät de statliga skogsbolagen enbart fälla så mycket träd årligen som motsvarar Sveriges eget behov.
Vi kan inte förstöra vår egen natur och döda våra inhemska djur för att danskar ska kunna elda i kaminen och bygga överskattade möbler.
Det här följer ju egentligen samma logik som tillverkning av mobiltelefoner. Staten hade kunna göra det också. Men hade vi då haft mobiler i klass med iPhone 15 eller Galaxy S23 i dag? Troligen inte. P.g.a. konkurrensen försöker de alltid förbättra sig eftersom många konsumenter vill ha den bästa mobilen.
Samma princip gäller för skogsbruk. De mest effektiva skogsbrukarna skaffar smarta maskiner och kompetent personal som kan avverka skogen på det bästa sättet.
Däremot kan vi ju via demokratin ställa högre krav på skogsbruket och t.ex. lagstifta (mer) om kalhyggen och miljöaspekter. Men då ska man också tänka på den internationella konkurrensen. Om vi har mycket tuffare regler som innebär högre kostnader än t.ex. Finland då kommer våra exportörer att bli utkonkurrerade. Det är en svår balansgång här med många faktorer att beakta. Skogsbruk och träexport är en betydande andel av svensk ekonomi som du inte vill sabotera.
Sveriges yta är enorm. De flesta djur har en bra förmåga att anpassa sig och flytta på sig vid behov. Men givetvis ska detta bevakas så att inga djurarter blir utrotade. Detta görs ju också av staten.
Du uttrycker dig ganska svepande. Är det något mer specifikt problem du vill adressera?