2023-10-25, 19:20
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
ja det skulle vara vettigt. Det är en mycket skev ide att man kan äga mark. Dessutom har det ju mycket godtyckligt en gång delats ut mark av div kungar och annat helvete till div kuksugare kring hovet.

All mark borde vara landets och delas mellan dom levande. Vi pratar ju trots allt om grus jord.
En naturtillgång skall inte kunna köpas av en enskild. Rätten att bruka den borde kunna arrenderas av det allmänna.

Borde detta gälla över hela jorden? Det land eller den som äger mark just nu äger den just nu, men man kan inte hävda att för att förfäder bodde här för 600 år sedan, exempelvis, så ska den marken tillhöra oss?
Citera
2023-10-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det kan man tycka.
Om mark inte hade ägare, skulle jag kunnat slå upp mina bopinnar där och säga att detta är mitt.
Du gör likadant en bit ifrån.
Strax är vi markägare och förvaltar vår mark!
Inget konstigt egentligen.

Skogen för övrigt, få människor fattar att nästan all skog idag är planterad och är planerad att tas ner...

Nej du skulle inte kunna slå ned pinnarna och säga det är ditt.
Om ägande av mark inte tilläts av privatpersoner eller företag skulle det istället arrenderas eller tilldelas enligt olika villkor från det allmänna.
Vem hade rätt att från början påstå sig äga en bit mark för att sedan sälja den genom århundradena.
Vem var för övrigt den första markägaren i sverige??
Citera
2023-10-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Borde detta gälla över hela jorden? Det land eller den som äger mark just nu äger den just nu, men man kan inte hävda att för att förfäder bodde här för 600 år sedan, exempelvis, så ska den marken tillhöra oss?

Nej jag tänker mig marken tillhör tex Sverige AB. Osv osv.
Landets gränser får gälla och medborgare och företag kan hyra mark för olika ändamål och kanske olika arrenderegler gäller för olika ändamål.
Citera
2023-10-25, 19:24
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Många har nog märkt att det dyker upp kalhyggen lite överallt just nu. Bara runt mitt hem räknade jag till tjugo kalhyggen inom en halvtimmes promenadavstånd.
Är problemet som du ser kalhyggena? Och jag håller med, de är horribla. Men detta kan åtgärdas genom hårdare regler för hur skog får avverkas. Exempelvis att man max får plocka ut 20 procent av totala kubiken per tioårsperiod. Skogen skulle då bli mer som en jordgubbsplanta som man plockar ifrån under lång tid än som dagens potatisland som sätts en gång och några månader senare vänds upp helt och hållet.

Problemet är alltså inte ägandet av skogen utan reglerna för avverkning. Det ena är mycket svårt att åtgärda, det andra betydligt enklare.
Citera
2023-10-25, 19:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Varför tillåter vi ens privat och utbrett statligt skogsägande? Varför anses skogen tillhöra dem medan djuren - som man ändå kan hävda bodde där först - anses vara en ekonomisk belastning för att de existerar? Det känns som Sverige hade behövt en ny skogspolitik.

Poängen med privat skogsägande är just att det innebär att skogen sköts på många olika sätt. Inte alla skogsägare driver den ekonomiskt, utan många har nog i alla fall en del som ett privat naturreservat.

Ser man det historiskt har det varit väldigt negativt för skogen med stark statlig styrning. Under lång tid var allt annat än kalhy... förlåt trakthyggesbruk förbjudet. Blädning var ett fult ord, och Skogsstyrelsens domäner vid Lavik nära Vaxholm är på mark som exproprierades för 100 år sedan för att ägaren ansågs missköta skogen genom att göra sånt som många idag anser miljövänligt.

Så många olika ägare, med många olika drivkrafter ger mest ekologisk mångfald.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-10-25 kl. 19:44.
Citera
2023-10-25, 19:31
Medlem
Christopher.s avatar
Om man ska dra detta vidare, ska man få äga tomtmark? Ska jag kunna bygga ett hus vart jag än hittar mark i Sverige? Bygga en koja i centrala Stockholm i någon park? Ska bonden äga sin åker?
Citera
2023-10-25, 19:32
Medlem
Jag stör mig egentligen inte på skogsavverkning så länge det finns bra skog att tillgå någon annanstans i närheten. Men bra skog är sällsynt. Finns knappt någon variation. Mest snabbväxande tallar och granar. Är inte insatt i hur ”naturlig” skog bör vara men tror livsmiljön för många arter missgynnas av enfaldighet. Reagerar själv på det när jag tex plockar svamp.
Citera
2023-10-25, 19:35
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
ja det skulle vara vettigt. Det är en mycket skev ide att man kan äga mark. Dessutom har det ju mycket godtyckligt en gång delats ut mark av div kungar och annat helvete till div kuksugare kring hovet.

All mark borde vara landets och delas mellan dom levande. Vi pratar ju trots allt om grus jord.
En naturtillgång skall inte kunna köpas av en enskild. Rätten att bruka den borde kunna arrenderas av det allmänna.
Edit:
Ser att du besvarade detta i senare inlägg.

Det var inget vidare iallafall
Citera
2023-10-25, 19:38
Medlem
Citat:
Många har nog märkt att det dyker upp kalhyggen lite överallt just nu. Bara runt mitt hem räknade jag till tjugo kalhyggen inom en halvtimmes promenadavstånd.

Varför det är så vet jag inte, men teorin är att skogsägarna "tömmer spargrisarna" i dåliga ekonomiska tider. Fult och deprimerande är det i alla fall.

Läser också om hur Skogsstyrelsen, skogsföretagen och LRF beräknar att skogsägarna och lantbrukarna "förlorar" tiotals miljarder kr varje år pga att vilda djur envisas med att leva i den svenska naturen och behöva äta och så.

Varför tillåter vi ens privat och utbrett statligt skogsägande? Varför anses skogen tillhöra dem medan djuren - som man ändå kan hävda bodde där först - anses vara en ekonomisk belastning för att de existerar? Det känns som Sverige hade behövt en ny skogspolitik.

Av de 18 miljoner kubikmeter trä som fälls i Sverige varje år så förbrukas knappt en tredjedel i Sverige. Resten exporteras till utlandet. Vi fäller alltså svensk skog, utrotar ekosystem och låter skogsägare förstöra naturvärden för att de ska kunna tjäna pengar på att sälja den utomlands.

Mina förslag på ny skogspolitik: Förbjud privat skogsägande, förstatliga ägandet och lät de statliga skogsbolagen enbart fälla så mycket träd årligen som motsvarar Sveriges eget behov.

Vi kan inte förstöra vår egen natur och döda våra inhemska djur för att danskar ska kunna elda i kaminen och bygga överskattade möbler.

Hahaha! Alltså ni vänstertomtar är så överjävligt korkade så man undrar hur ni klarar av att sköta er själva ens en gång.
Citera
2023-10-25, 19:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Om man ska dra detta vidare, ska man få äga tomtmark? Ska jag kunna bygga ett hus vart jag än hittar mark i Sverige? Bygga en koja i centrala Stockholm i någon park? Ska bonden äga sin åker?

Sossarna hade en gång ett förslag om att bonden skulle få äga ”plogdjup” dvs knappa 20 cm av ytan.
Citera
2023-10-25, 19:41
Medlem
BagareBengts avatar
Jag vill tipsa om min gamla eminenta tråd i ämnet som bara genier förstår sig på:

(FB) Nollställning - sen nyliberalism

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Min familj har ägt skog sedan 1600 talet.
Ärligt köpt av staten.
Har du kvittot eller hur fan kan du veta det?

Dina släktingar var banditer, rövare och mördare förstår du väl?
Citera
2023-10-25, 19:42
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Hahaha! Alltså ni vänstertomtar är så överjävligt korkade så man undrar hur ni klarar av att sköta er själva ens en gång.

Jag ser ett större problem med deras tankesätt.

Sådana här tankegångar, slopande av privat äganderätt, slopad arvsrätt, hög/högre/högst beskattning, osv är ett konstant jävlandes med folk.
Man bekrigar konstant andra, men extremt lågintensivt.

Då kan man sedan i sak påstå att ”vänstern aldrig utfört något våld” eller liknande, utan att det bara är ”högermänniskor” som gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in