2023-10-25, 19:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jävla kommunist ! Man tar inte andras egendom. Min familj har ägt skog sedan 1600 talet.
Ärligt köpt av staten. Sköts på bästa vis. Allt återplanteras och gallras enligt Skogsvårdsstyrelsens
riktlinjer.

Just ägande av mark är en mycket märklig grej. Hur fan kan någon äga mark. Det faller på sin egen orimlighet igentligen.
Som att jag skulle trolla fram ett papper på att jag äger luften du andas.
Citera
2023-10-25, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Kalhyggena som du ser har varit skog i mer än 30-40 år, som du har kunnat njuta av helt gratis,
tack vare att en skogsägare ville ha någonting att fälla i framtiden.

Tror du att det det är någon jävla välgörenhet att äga skog?

Du borde tacka oss skogsägare för att det finns skog. Jävla stolpskott.

Så vi skall tacka er skogsägare för att det finns skog, du tror inte det fanns skog även innan påfundet med att äga skog började existera?
Citera
2023-10-25, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Många har nog märkt att det dyker upp kalhyggen lite överallt just nu. Bara runt mitt hem räknade jag till tjugo kalhyggen inom en halvtimmes promenadavstånd.

Varför det är så vet jag inte, men teorin är att skogsägarna "tömmer spargrisarna" i dåliga ekonomiska tider. Fult och deprimerande är det i alla fall.

Läser också om hur Skogsstyrelsen, skogsföretagen och LRF beräknar att skogsägarna och lantbrukarna "förlorar" tiotals miljarder kr varje år pga att vilda djur envisas med att leva i den svenska naturen och behöva äta och så.

Varför tillåter vi ens privat och utbrett statligt skogsägande? Varför anses skogen tillhöra dem medan djuren - som man ändå kan hävda bodde där först - anses vara en ekonomisk belastning för att de existerar? Det känns som Sverige hade behövt en ny skogspolitik.

Av de 18 miljoner kubikmeter trä som fälls i Sverige varje år så förbrukas knappt en tredjedel i Sverige. Resten exporteras till utlandet. Vi fäller alltså svensk skog, utrotar ekosystem och låter skogsägare förstöra naturvärden för att de ska kunna tjäna pengar på att sälja den utomlands.

Mina förslag på ny skogspolitik: Förbjud privat skogsägande, förstatliga ägandet och lät de statliga skogsbolagen enbart fälla så mycket träd årligen som motsvarar Sveriges eget behov.

Vi kan inte förstöra vår egen natur och döda våra inhemska djur för att danskar ska kunna elda i kaminen och bygga överskattade möbler.

Var kommer alla träprylar från?

Växer träd tillbaka eller inte?

Du låter som ett vänstertroll som är förvånad över att ett djur ska dö för att du vill äta kött.

Jag hoppas att vänstern sopas bort fort nu. Ni är tamejfan inte kloka. Jävla diktatorer.
Citera
2023-10-25, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Bland det märkligaste jag läst på bra länge ? Erfarenhet av skogsbruk eller markägande har du inte !

Mycket av det du dessutom kallar " kalhygge " är dessutom relativt färskt. Det tillkom ett direktiv som kallas " artskyddsdirektivet " som Sverige i vanlig ordning övertolkade och som i princip gjorde att många avverkningar som inte ens var planerade inträffade i förtid. Jag skulle kunna rabbla upp mängder av grejer du inte känner till .

Visste du merparten av det du kallar skog i själva verket är en odlad monokultur . Att träden är odlade och framdrivna av skogsbrukare/skogsbolag ? Att åkermark planterats igen osv osv ?

Vad tror du förövrigt skulle inträffa om staten tog över ägandet ? Tror du det skulle förvaltas bättre / Det finns nämligen gott om exempel på motsatsen tyvärr ( Det är nämligen staten och tidigare skogs och jordbrukspolitik som format den monokultur vi har söder om Stockholm )

Jag kan lungt utgå ifrån att du tror att mjölken kommer i tetror och att man plockar den i hagen samt att fiskpinnar simmar frysta och panerade i stim .

Man blir så trötr eller hur. Undrar om op vet att träd växer, att dom planteras hela tiden, och att en ny skog kommer finnas ganska snabbt....
Citera
2023-10-25, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Vad tror du händer med träden om dom inte avvärkas?

Hur gammal tror du träden är? Varje generation avvärkar och planterar ny skog.

Jävla kommunist. Bara avundsjuka! Du äger ingen skog, därför ska ingen göra det!

Naturen tar alltid hand om sig själv i slutändan och är inte beroende av människan. Däremot är ju människan som äger skog beroende av att avverka skogen med bra kvalitet för att kunna göra så stor vinst som möjligt. Det är människan själv som hittat på detta med skogsvård för att själv kunna vara girig.
Citera
2023-10-25, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vänta lite nu... Du menar alltså att någonting, t.ex. en byggnad, en åker, en skogsplätt eller vad det vara vill, inte borde kunna gå i arv i samma familj eller släkt, klan eller annan gruppering, under generationer?

Seriöst?

ja det skulle vara vettigt. Det är en mycket skev ide att man kan äga mark. Dessutom har det ju mycket godtyckligt en gång delats ut mark av div kungar och annat helvete till div kuksugare kring hovet.

All mark borde vara landets och delas mellan dom levande. Vi pratar ju trots allt om grus jord.
En naturtillgång skall inte kunna köpas av en enskild. Rätten att bruka den borde kunna arrenderas av det allmänna.
Citera
2023-10-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl19xx
Skogen är det som grundade välståndet i vårat land. En export är ett måste. För miljön är det bättre med trä än betong, och numera bygger man även höga trähus.

Det här var nog det mest efterblivna inlägget jag läst på bra länge. Nej trä är inte "miljövänligare" än betong. Vart har du fått dom konstiga ideerna ifrån? Är det autistgreta som sagt det?
Citera
2023-10-25, 19:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Naturen tar alltid hand om sig själv i slutändan och är inte beroende av människan. Däremot är ju människan som äger skog beroende av att avverka skogen med bra kvalitet för att kunna göra så stor vinst som möjligt. Det är människan själv som hittat på detta med skogsvård för att själv kunna vara girig.

Människan behöver virke och andra produkter från skogen. Klart den skall brukas.
Citera
2023-10-25, 19:16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Just ägande av mark är en mycket märklig grej. Hur fan kan någon äga mark. Det faller på sin egen orimlighet igentligen.
Som att jag skulle trolla fram ett papper på att jag äger luften du andas.
Det kan man tycka.
Om mark inte hade ägare, skulle jag kunnat slå upp mina bopinnar där och säga att detta är mitt.
Du gör likadant en bit ifrån.
Strax är vi markägare och förvaltar vår mark!
Inget konstigt egentligen.

Skogen för övrigt, få människor fattar att nästan all skog idag är planterad och är planerad att tas ner...
Citera
2023-10-25, 19:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Mina förslag på ny skogspolitik: Förbjud privat skogsägande, förstatliga ägandet och lät de statliga skogsbolagen enbart fälla så mycket träd årligen som motsvarar Sveriges eget behov.
När du menar förstatliga ägandet så hoppas jag du menar att staten i så fall skulle betala marknadspris till nuvarande ägare? (Alltså inte stjäla från enskilda).
Inser du hur mycket all denna privat ägda mark skulle kosta att köpa loss för staten?
Citera
2023-10-25, 19:19
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Tja asen vill ju i många fall avskaffa arvsrätten, så det är inte omöjligt att den tanken grundar sig i något sådant.

Jag tänkte mer på Israel-Palestina, som ofta ligger dem varmt om hjärtat. Om så är fallet, borde ju knappast palestinierna kunna hävda att området är deras.
Citera
2023-10-25, 19:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
Tja...Ingen alls?
Skog är "träd-odling" vilket många inte förstår, trådstartaren är en av dessa.
Urskog är väl ändå inte trädodling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in