2023-10-25, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Chanserna fanns ju definitivt i matchen, men flera gånger om dålig sista touch som gjorde att en solklar målchans försvann. Plus att målisen spelade bra. Borde ha varit en klar seger och avgjort långt tidigare.

Men måste kännas knäppt när så gott som alla anfallare underpresterar. Undantaget Højlund, som dock inte hade någon pangmatch heller, men han gör åtminstone vissa saker riktigt bra. Men Rashford fortsatt under isen, Antony.. mja, duglig men inte mer, och vad Martial nu erbjuder vet jag inte. Garnacho ser inte alls lika skarp ut som förra säsongen och Pellistri alltid tafflig när han fått chansen. Deppiga tider för er United-fans när spelet ser så förjävligt ut. Tur då att Maguire kliver fram...
Jag tycker United börjar komma igång. Man har nu en andra växel som inte fanns i början av säsongen. Mot Brentford, Sheffield och Köpenhamn har de spelat dåligt i första halvlek men sedan spelat motståndarna av banan den sista halvtimman av matchen.

Det ska bli intressant att se vad som händer mot City på Old Trafford. Jag ser det som en oviss match även om City naturligtvis är flera klasser bättre än de här tre lagen.
Citera
2023-10-25, 15:40
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Undrar om det ligger någon sanning i att anledningen till att Partey inte var med i truppen ens igår är att han riskerar att gripas om han anländer till Spanien?

Han var med i truppen mot Chelsea. I inför-nyhet på Arsenal.com nämns Timber som den enda skadade spelaren.

Det låter märkligt. För om det skulle finnas en "arresteringsorder" på Partey i Spanien skulle ju spanska myndigheter med lätthet kunna begära honom utlämnad från UK. Eller har det nåt med Brexit att göra att länder inte lika lätt kan få personer utlämnade från UK längre.

Handlar ju inte om fotboll direkt men väcker ju vissa frågetecken kring Arsenals agerande. OM (med stor betoning på OM) det nu skulle vara skälet till att han inte reste med laget till Spanien.

Enligt min score-app var det en muskelskada som höll honom borta.
Citera
2023-10-25, 15:40
Medlem
Beaver14s avatar
Everton riskerar 12p-avdrag!

Det här var nyheter för mig, men tydligen har Everton anmälts för brott på FFP avseende säsongen 2021/22 då man tydligen visade på en förlust på 330 miljoner pund vilket inte är tillåtet enligt reglerna.

"Hearingen" inleddes denna vecka och Premier League yrkar på ett straff som innebär 12p avdrag.

Citat:
Everton were charged by the Premier League in March with breaching Financial Fair Play regulations by posting financial losses of almost £372million over the previous years when the competition’s limit is £105m.

Jag kan alldeles för lite detaljer för att yttra mig, men om Everton ska få -12p, hur många poäng minus borde Man City få för sina 100+ överträdelser.

https://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-12670883/Premier-League-recommend-HUGE-points-deduction-Everton-NEGATIVE-points-guilty-breaking-FFP-rules.htm l
(skitkälla, men alla normala källor är låsta bakom betalvägg)
Citera
2023-10-25, 15:46
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Enligt min score-app var det en muskelskada som höll honom borta.

Ja, det sägs så. Att han drog på sig en skada på sista träningen on the eve ahead of the match.

Eve betyder kväll för mig och i så fall tränade de i Spanien och han var med dit. Då är det ju inga konstigheter. För de reste till Spanien i måndags.

Jag är kanske lite konspiratorisk, för jag vill verkligen att klubben agerar rätt i detta och att det innebär att det inte finns någon substans i anklagelserna och därmed inget hinder att han spelar som vanligt. Men om det finns substans i anklagelserna, t.ex. att spanska polisen vill förhöra honom och Arsenal agerar för att försvåra det är det inte alls bra. Det är ett sammanträffande som väcker frågor. Fler frågor blir det om han är tillbaka på lördag igen.
Citera
2023-10-25, 15:52
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Jag kan alldeles för lite detaljer för att yttra mig, men om Everton ska få -12p, hur många poäng minus borde Man City få för sina 100+ överträdelser.

Det tråkiga med City situationen är ju att City är för stora, för mäktiga och för rika för att få något riktigt straff. När bomben slog ner att City hade 115 regel-överträdelser så var det mycket snack om att det skulle bli nedflyttning, laget skulle bli av med titlar, spelare skulle lämna osv. Men det känns som det har blivit totalt nedtystat och vardagen har gått vidare. Tyvärr.

Såklart tar saker tid att utreda men det känns verkligen som att ingen bryr sig.
Citera
2023-10-25, 16:19
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Det tråkiga med City situationen är ju att City är för stora, för mäktiga och för rika för att få något riktigt straff. När bomben slog ner att City hade 115 regel-överträdelser så var det mycket snack om att det skulle bli nedflyttning, laget skulle bli av med titlar, spelare skulle lämna osv. Men det känns som det har blivit totalt nedtystat och vardagen har gått vidare. Tyvärr.

Såklart tar saker tid att utreda men det känns verkligen som att ingen bryr sig.
115 regelöverträdelser? vad är detta och hur färskt är det?

EDIT: Jag hittade detta nu:
"Manchester City have been charged with breaking financial fair play rules around 100 times over a nine-year period, which starts in 2009 and goes on until 2018. You have to bear in mind that, during the period, Man City won the Premier League three times."
https://www.skysports.com/football/news/11679/12804623/man-city-premier-league-charges-explained-what-are-they-what-could-punishment-be-whats-the-timescale

Ja, om Everton ska få skit för att ha gjort något ekonomiskt fel så borde ju City också få det.
Senast redigerad av Bartman777 2023-10-25 kl. 16:21.
Citera
2023-10-25, 16:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
115 regelöverträdelser? vad är detta och hur färskt är det?

(FB) Man City anklagade för mer än 100 brott efter enorm utredning av Premier League
Finns en tråd om det. Anklagelsen är gjord i våras, men det ska ju till en "rättegång" också vilket verkar ta lång tid. Anklagelsen mot Everton som jag skrev om gjordes tydligen för över ett år sedan men "hörs" först nu.
Citera
2023-10-25, 16:34
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
(FB) Man City anklagade för mer än 100 brott efter enorm utredning av Premier League
Finns en tråd om det. Anklagelsen är gjord i våras, men det ska ju till en "rättegång" också vilket verkar ta lång tid. Anklagelsen mot Everton som jag skrev om gjordes tydligen för över ett år sedan men "hörs" först nu.
Intressant, tack!
Citera
2023-10-25, 16:38
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ja, det sägs så. Att han drog på sig en skada på sista träningen on the eve ahead of the match.

Eve betyder kväll för mig och i så fall tränade de i Spanien och han var med dit. Då är det ju inga konstigheter. För de reste till Spanien i måndags.

Jag är kanske lite konspiratorisk, för jag vill verkligen att klubben agerar rätt i detta och att det innebär att det inte finns någon substans i anklagelserna och därmed inget hinder att han spelar som vanligt. Men om det finns substans i anklagelserna, t.ex. att spanska polisen vill förhöra honom och Arsenal agerar för att försvåra det är det inte alls bra. Det är ett sammanträffande som väcker frågor. Fler frågor blir det om han är tillbaka på lördag igen.

Asså jag tror inte han är "efterlyst" i Spanien, det hade annars brittiska tidningarna gjort stora nyheter om att han fått stanna hemma..

Jag vill också att klubben agerar rätt - vilket tyvärr är svårt. Som exempel så accepterar dom sponsorpengar från Rwanda, som egentligen befolkningen behöver.. fuck arenan heter Emirates liksom.. Visst det är en bråkdel av pengarna som PSG/City/Chelsea/Newcastle får från sina ägare, men det är ändå ett problem.

Sen vill jag verkligen tro att Arteta är en ärlig människa, hade han fått bevis på att Partey är skyldig så hade han inte fått spela. Men vem fan vet...
Citera
2023-10-25, 17:10
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:

City kommer att torska på minst 1 av alla dessa mål. Uefa fällde och dom straffades med 1 års transferförbud, men CAS hävde domen pga att det gått för lång tid. FAs domstol har ingen tidsbegränsning och CAS har ingen makt över FAs beslut. Det är så jag förstått det som iaf, rätta mig gärna om jag har fel. Men varenda fotbollsfan har enkelt kunnat söka på några av Citys största sponsorer och se att allt som finns är ett företag registrerat på en adress i Dubai. Ett företag som sponsrar med miljarder men som helt saknar anställda och har ingen omsättning överhuvudtaget. Det är sånt uppenbart fusk och jag hoppas att City torskar riktigt jävla hårt.

Detsamma gäller Chelsea, under alla år med Roman där dom lånade ut typ 27 spelare till Vitesse under bara några år. Och Vitesse köptes av Romans pengar genom en vän till honom. Allt för att komma undan FFP. Nya ägarna verkar iaf ärliga när det gäller regler även att dom försöker hitta kryphål överallt.
Citera
2023-10-25, 17:32
Bannlyst
Jag förstår inte varför Tonali ska bli avstängd i 10 månader för att ha spelat på sitt eget lag?

Det beror väl främst på vilket spel det handlar om, men om du spelar på att ditt lag ska vinna så varför skulle det vara ett problem? Är det någon sorts psykologisk dopning vi snackar om eller
Citera
2023-10-25, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
City kommer att torska på minst 1 av alla dessa mål. Uefa fällde och dom straffades med 1 års transferförbud, men CAS hävde domen pga att det gått för lång tid. FAs domstol har ingen tidsbegränsning och CAS har ingen makt över FAs beslut. Det är så jag förstått det som iaf, rätta mig gärna om jag har fel. Men varenda fotbollsfan har enkelt kunnat söka på några av Citys största sponsorer och se att allt som finns är ett företag registrerat på en adress i Dubai. Ett företag som sponsrar med miljarder men som helt saknar anställda och har ingen omsättning överhuvudtaget. Det är sånt uppenbart fusk och jag hoppas att City torskar riktigt jävla hårt.

Detsamma gäller Chelsea, under alla år med Roman där dom lånade ut typ 27 spelare till Vitesse under bara några år. Och Vitesse köptes av Romans pengar genom en vän till honom. Allt för att komma undan FFP. Nya ägarna verkar iaf ärliga när det gäller regler även att dom försöker hitta kryphål överallt.

Vi får hoppas att Man City döms och får poängavdrag. Då kanske Tottenham eller något annat lag har chansen att vinna

Chelsea ska man också dra av poäng för, men då riskerar de väl nedflyttning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in