2023-10-01, 11:06
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Alla lag sitter i samma båt med samma usla domare och system. Bra inlägg!
Tack!
Citera
2023-10-01, 11:16
Medlem
Drickbacks avatar
Här är en version av Jota’s första gula.
https://vm.tiktok.com/ZGJvECNa8/

Väldigt soft, svårt att hur Jota gör något med knät aktivt för att få kort, syns tydligt att spelaren hakar i sig själv strax efter vilket inte beror på ett ev knä.
Tycker Jota löper rakt fram och Tottenham spelaren löper in i hans löpbana.

Jag kan givetvis se fel men min bedömning.
Spelare träffar möjligen Jota’s knä
Spelare hakar upp sig själv nån s senare (hans vänster insida häl träffar vänstra insida av knäveck)

Sammantaget blir ett rött för Jota för mycket, om man vänder på dessa två händelseförlopp hade aldrig första situationen gett ett gult för ett rött hade varit hårt straffat. Nu hade domaren inget val få Jota’s andra gula är solklart och korkat.

Denna domare Simon Hooper gav ingen straff till Wolverhampton när Onana hängde tvätt.
Senast redigerad av Drickback 2023-10-01 kl. 11:19.
Citera
2023-10-01, 11:22
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Om VAR inte fanns igår hade målet blivit bortdömt för offside….

En stor eloge till Tottenham fans här inne som inser att beslutet gick deras vägg men som också står upp för att det var fel beslut som togs.

Har heller inte sett någon från Liverpool skylla förlusten på domarna och heller inte andra lag fans beskylla Liverpool fans för att snacka bort förlusten genom att skylla på domarna. Ännu inte sett någon håna Liverpool ”att det kan de gott ha etc etc” Viktigt att vi lyfter saker när vi klarar ut att diskutera och analysera utan urspårning. Alla hade haft förståelse om Liverpool hade kokat av ilska. Gärna mer av sånt i kommande trådar 👍🏻

Alla inser det kan vara dom själva som drabbas nästa gång.

Måste ha varit kul match att se som neutral den levde upp till förväntningarna.

Har någon video på händelsen som ger Jota sitt första kort? Gärna i inzoomad variant.

Och i inlägget direkt efter ditt kommer någon och undrar drygt varför Liverpool klagar på domarna efter gårdagens match. Man inser ju att han bara spelar dum, för även om man inte såg matchen är det svårt att helt ha missat säsongens största domarincident.

Nu har de aktuella VAR-domarna plockats bort från ett par kommande matcher.

https://twitter.com/martynziegler/status/1708407529825259537?s=46&t=3MN91oJhL7tCeLgkvFUZ_g
Citera
2023-10-01, 11:34
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Och i inlägget direkt efter ditt kommer någon och undrar drygt varför Liverpool klagar på domarna efter gårdagens match. Man inser ju att han bara spelar dum, för även om man inte såg matchen är det svårt att helt ha missat säsongens största domarincident.

Nu har de aktuella VAR-domarna plockats bort från ett par kommande matcher.

https://twitter.com/martynziegler/status/1708407529825259537?s=46&t=3MN91oJhL7tCeLgkvFUZ_g
Vet inte om personen såg matchen och har man inte sett den så kan man givetvis undra vad som hänt men förstår synpunkten baserat på historik.
Men så lågt ska jag inte sjunka denna gång men nästa 🤣
Den undrade redan igår om vad det rörde sig om så rätt ska var rätt (tråden tjänar på det i längden)

Tack för länken 👍🏻 varför inte alla avstängda särskilt Hooper? Finns en del andra beslut igår som man är undrande över..
En situation jag själv inte uppfattade är att någon vill ha straff till Gomez. Inte sprungit på en video över incidenten. Kan någon hjälpa till?

Howard Webb also spoke to Liverpool after the match and there was an apology from the referees’ chief.
Hoppas det sved för Webb.. att de inte verkar lära sig.. fast iår har de åtminstone bett om ursäkt några gånger annars brukar det vara locket på.
Senast redigerad av Drickback 2023-10-01 kl. 11:42.
Citera
2023-10-01, 11:43
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Vet inte om personen såg matchen och har man inte sett den så kan man givetvis undra vad som hänt men förstår synpunkten baserat på historik.
Men så lågt ska jag inte sjunka denna gång men nästa 🤣
Den undrade redan igår om vad det rörde sig om så rätt ska var rätt (tråden tjänar på det i längden)

Tack för länken 👍🏻 varför inte alla avstängda särskilt Hooper? Finns en del andra beslut igår som man är undrande över..
En situation jag själv inte uppfattade är att någon vill ha straff till Gomez. Inte sprungit på en video över incidenten. Kan någon hjälpa till?

Det kan ju mycket väl ha varit så att Hooper agerade korrekt vid VAR-situationen och att hela missförståndet berodde på VAR-domarna. Premier League-ledningen har ju ljudinspelningarna. Vi får se.

Sen fanns det ju andra tveksamma beslut men de kanske inte räckte för att stänga av Hooper.
Citera
2023-10-01, 11:58
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det kan ju mycket väl ha varit så att Hooper agerade korrekt vid VAR-situationen och att hela missförståndet berodde på VAR-domarna. Premier League-ledningen har ju ljudinspelningarna. Vi får se.

Sen fanns det ju andra tveksamma beslut men de kanske inte räckte för att stänga av Hooper.
Nu tänkte jag inte just på den även om Hooper borde försäkra sig om vad andra kom fram till.

Tänker på tex Udogie, är handen i ansiktet rött? Tillräckligt våldsamt? Han borde fått sitt andra gula när han viftar med handen för gult kort till Jota vid ”upphakningen”

Några missar i min bok.
- Maddidon slapp gult trots flera incidenter
- Udogie fick inte sitt andra gula
- Salah får extremt billig (om än) frispark emot sig och protesterar men får gult (korrekt ge gult för protest men domaren läser av situationen galet)
- Bommar en klar inspark
- Jota’s första gula är felaktig och hårt bestraffat
- Dömer bort godkänt mål
- Beivrar inte när spelare kommer utifrån och ska diskutera domslut och försöker påtala om kort

Jag har säkerligen missat en del beslut till fördel av Tottenham

Edit: tillägg: om nu VAR utgick från att målet skulle godkännas hur kan det då stå offside på displayen?
Är det olika personer som sköter detta? Om ja borde man låta VAR skötta det för att undvika missförstånd. Ja jag hör hur det låter 🤣🤣
Senast redigerad av Drickback 2023-10-01 kl. 12:04.
Citera
2023-10-01, 12:08
Medlem
Citat:
Nu tänkte jag inte just på den även om Hooper borde försäkra sig om vad andra kom fram till.

Tänker på tex Udogie, är handen i ansiktet rött? Tillräckligt våldsamt? Han borde fått sitt andra gula när han viftar med handen för gult kort till Jota vid ”upphakningen”

Några missar i min bok.
- Maddidon slapp gult trots flera incidenter
- Udogie fick inte sitt andra gula
- Salah får extremt billig (om än) frispark emot sig och protesterar men får gult (korrekt ge gult för protest men domaren läser av situationen galet)
- Bommar en klar inspark
- Jota’s första gula är felaktig och hårt bestraffat
- Dömer bort godkänt mål
- Beivrar inte när spelare kommer utifrån och ska diskutera domslut och försöker påtala om kort

Jag har säkerligen missat en del beslut till fördel av Tottenham
En skandalmatch kort sagt.

Jag tycker även förklaringen till missförståndet vid Diaz mål haltar. Om VAR-domarna trodde de hade kommunicerat att det var onside, men huvuddomaren missuppfattade det, varför bröt de inte in och rättade honom så fort de insåg misstaget?

Det hela låter som en efterhandskonstruktion.
Citera
2023-10-01, 12:09
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Här är en version av Jota’s första gula.
https://vm.tiktok.com/ZGJvECNa8/

Väldigt soft, svårt att hur Jota gör något med knät aktivt för att få kort, syns tydligt att spelaren hakar i sig själv strax efter vilket inte beror på ett ev knä.
Tycker Jota löper rakt fram och Tottenham spelaren löper in i hans löpbana.

Jag kan givetvis se fel men min bedömning.
Spelare träffar möjligen Jota’s knä
Spelare hakar upp sig själv nån s senare (hans vänster insida häl träffar vänstra insida av knäveck)

Sammantaget blir ett rött för Jota för mycket, om man vänder på dessa två händelseförlopp hade aldrig första situationen gett ett gult för ett rött hade varit hårt straffat. Nu hade domaren inget val få Jota’s andra gula är solklart och korkat.

Denna domare Simon Hooper gav ingen straff till Wolverhampton när Onana hängde tvätt.

Bara gult? David Luiz fick rött kort och straff emot sig för några säsonger sedan för en liknande situation. 🙃

Seriöst så är det precis som vi sa innan säsongen startade, det regnar kort. Hur många dubbla gula kort har det varit redan? Där minst 1 av dom har varit väldigt soft.
Citera
2023-10-01, 12:12
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult

Jag tycker även förklaringen till missförståndet vid Diaz mål haltar. Om VAR-domarna trodde de hade kommunicerat att det var onside, men huvuddomaren missuppfattade det, varför bröt de inte in och rättade honom så fort de insåg misstaget?

När de (om) insåg felet hade Tottenham startat spelet och så som jag förstår det finns det ingen möjlighet att återkalla igångsättandet. Hoppas någon sitter på denna regel och ger oss den.
Citera
2023-10-01, 12:15
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Bara gult? David Luiz fick rött kort och straff emot sig för några säsonger sedan för en liknande situation. 🙃

Seriöst så är det precis som vi sa innan säsongen startade, det regnar kort. Hur många dubbla gula kort har det varit redan? Där minst 1 av dom har varit väldigt soft.
Tog 2-3 ggr läsande att förstå att det var ironi (rätt tolkat?
Det regnar kort ja men ändå missades det några klara kort igår.. bara av den anledningen borde alla domare från igår stängas av.
Citera
2023-10-01, 12:16
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Spontant tycker jag det verkar som att felet ligger hos VAR-teamet och i riktlinjerna som inte verkar kräva glasklar kommunikation. Matchdomaren utgick väl från att VAR hade uppfattat beslutet som fattats på planen, och endast bekräftade detta med orden ”check complete”.

Jag tror inte det finns någon suspekt konspiration bakom förklaringen som getts.
Citera
2023-10-01, 12:24
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult

Jag tror VAR-teamet sket i blå skåpet. Domarteamet på plan uppfattar att de bedömt rätt (offside) och sen säger inte VAR-teamet STOPP, som de ska. Spelet är igång och de tänker "the show must go on, hoppas ingen lägger för mycket vikt vid det där".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in