2023-10-25, 11:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du ska få ett svar ang det jag skrev till en annan person:

Ja, jag menade att Maja blåljög i TR om att hon inte varit fram till vakten då ÅK ställde frågor.

Faktum är att hon var mkt aktiv inför vakten i form av att erbjuda sig vara vittne till Js fördel och kräva att Tove skulle slängas ut.

Vidare var Maja bitchig och hyste agg mot Tove enligt vakten.

Dalta nu vidare om Maja med nån annan, jag har fått fullständigt nog av dig, ditt skenheliga elände - jag anser dig nämligen totalt värdelös att ha en dialog med.

Åklagaren frågade Maja om vakten, om hon var med.
Han kunde förstås ha haft med vakten som vittne, men ett vittne ska vittna om något som åklagaren vill bevisa.

I åtalet ska åklagaren ta upp vilken bevisning/vittnen han har för att bevisa något.

I det här fallet har inte åklagaren kunnat visa att mordet var planerat. Inte heller finns det bevis som styrker vad som har skett inne på Nöjet. Johannas, vaktens och Majas versioner stämmer inte överens, men genom åklagarens fråga framstod att han ställde sig frågande till att Maja inte varit med till vakten. Han tog också upp att Maja varit inne på Nöjet för att se om Tove var kvar, och att tjejerna väntade ut Tove.

Att Maja var "bitchig" på Nöjet, som du framstäler det, måste en klagare sakligt då visa med sina indicier/bevis, och att detta är ett led i att Maja sedan mördar Tove.

Den här åklagaren är minimalistisk, och det finns säkerligen en tanke bakom detta. Det finns nog åklagere som skulle ha lagt ner med möda på bevisningen, rekonstruktioner och ha haft mer vittnen i rätten, men frågan är vad detta "bitchiga" beteende kunde ha lett till genom att ha med vakten, då det saknas övrig stödbevisning runt Majas fasthållande av händer.

Jag skulle gärna ha sett tömning av grannens mobil, mer detaljer från Majas mobil, några fler vittnen såsom yoghurtpappan, forensiker, ett protokoll från vindsförrådet i anslutning till att man tittade in där, mm mm.

Jag tvivlar dock på att man skulle kunnat få några bevis/indicier som styrker Johannas berättelse om fasthållande av händer.

Det finns naturligtvis frågor om var Toves kropp befunnit sig när Maja påstår sig vara på toa. Å andra sidan finns det inga bevis för att Toves kropp måste ha legat i hallen.

Återigen, hunden har inte markerat där, trots mer damm där än i badrummet enligt forensikerna. Det bevisar alltså inte att kroppen inte varit någon annanstans heller.

Det är vägs ände där.

Det är inte du som bestämmer vilka inlägg som ska/får besvaras eller inte. Jag vet att du vill vara oemotagd och du tål inte att man har invändningar. Dina regler gäller däremot inte dig själv, där du ständigt påminner andra om att du ifrågasätter dom och att det får de tåla.
Citera
2023-10-25, 11:17
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tack för länken till artikeln.
Jag instämmer med åklagaren här citat från artikeln

Jag hoppas på att hovrätten skriver en välmotiverad dom. Och låter de anhöriga och inblandade förstå hur hovrätten resonerat.
Om du tror det viktigaste för anhöriga är att veta hur HR resonerat då åtminstone den ena kommer få ett kraftigt reducerat straff, då har du inte mycket kunskap i brottsofferperspektivet.
Toves anhöriga anser nog att båda bör sitta inlåsta under lång tid.
Maja (och hennes entourage) lyckades anlita en försvarsadvokat som får kriminella fria eller att de får sänkta straff.

Åklagarna gjorde heller inte sitt jobb, vilket är en skam för detta fall.
Citera
2023-10-25, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack för länken till artikeln.
Jag instämmer med åklagaren här citat från artikeln

Jag hoppas på att hovrätten skriver en välmotiverad dom. Och låter de anhöriga och inblandade förstå hur hovrätten resonerat.

Ja, det är förstås alltid viktigt, eftersom man alltid lämnas med obesvarade frågor.

I det här fallet, är det också viktigt, då det som du tidigare påpekat varit en fällande dom. Då inte vilken dom som helst.

Nu kommer minst Maja att få ett sänkt straff, och naturligtvis är det extra viktigt i ljuset av denna helomvändning, att klargöra vilka motiveringar rätten har för sin dom.

Det är även viktigt för almänheten att förstå och respektera våra lagar, oavsett vad vi tycker.

Det är skrämmande att läsa att tråddeltagare skriver att de hoppas att pöbeln gör sitt och att familjerna ska flytta osv.

Nu hoppas jag på en dom med tydliga motiveringar.
Inte som tingsrättens dom, som var precis som du beskriver det en "klipp och klistra dom".

Då tappar man verkligen respekten för domstolarna och vårt rättssystem!

Nu vet vi snart!
Citera
2023-10-25, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För folk som skriver "skicka tillbaka henne till Afrika" så tycks sådana detaljer inte vara viktiga

Tyvärr blir det inte den dom hon förtjänar. Förmodligen bara 1,5 år, because Sverige. C'est la vie.

I Johannas fall torde det iaf krävas ett mirakel för att hon ska undgå livstid, så man får väl fokusera på det positiva så gott det går.

Är troligtvis för att M är mörk, och vissa visar hur begåvade de är i just detta fallet...
Hon är uppfostrad som svensk ifrån start.
M kan få strängare straff än så kan jag tro, dock inte mer än max 3år, då det är en del grova grejer inblandade.
Underhållande av bevis T då, grovt skyddande av brottsling, grov misshandel om M deltagit i att klubba ner T, grov gravfridsbrott etc etc
Obs det är vad jag tror, men inte vet.

J kommer få sitt straff rejält tror jag, då det inte är bevisat vem som mördat T, är ju bara indicier egentligen..
Tradigt är det för släkten och nära vänner...
Citera
2023-10-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är förstås alltid viktigt, eftersom man alltid lämnas med obesvarade frågor.

I det här fallet, är det också viktigt, då det som du tidigare påpekat varit en fällande dom. Då inte vilken dom som helst.

Nu kommer minst Maja att få ett sänkt straff, och naturligtvis är det extra viktigt i ljuset av denna helomvändning, att klargöra vilka motiveringar rätten har för sin dom.

Det är även viktigt för almänheten att förstå och respektera våra lagar, oavsett vad vi tycker.

Det är skrämmande att läsa att tråddeltagare skriver att de hoppas att pöbeln gör sitt och att familjerna ska flytta osv.

Nu hoppas jag på en dom med tydliga motiveringar.
Inte som tingsrättens dom, som var precis som du beskriver det en "klipp och klistra dom".

Då tappar man verkligen respekten för domstolarna och vårt rättssystem!

Nu vet vi snart!

Ja en välmotiverad dom är viktig för rättsäkerheten. Jag tror (och anser) att Johanna döms för mord. Om jag får gissa har rätten lagt lite extra tid på sina formuleringar i domslutet.
Citera
2023-10-25, 11:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Nu försökte jag förklara för dig att det kan finnas andra förklaringar för hur TT.s skador på armbågarna kunnat uppstå: genom fallet på ena armbågen och på andra genom ett spjärntagande för att komma loss från sina "kompisar".

Ja, hur ska man veta... båda ljuger sig blåa i förhör efter förhör.

MH är full, spyr och sparkar runt i badrummet, hjälper till att bära lik, håller tyst i veckotal.

Hon har satt sig själv i denna situation, oskyldig eller ej.

Oavsett vad domen kommer att säga så misstänker jag att de flesta inte tror ett vitten på vad hon säger. Varken TT.s anhöriga eller Vetlandaborna (kanske Pingstvänner undantagna).

Skriker man "vargen kommer" ett antal ggr och ingen varg kommer så blir man inte trodd till slut.
Jo, RL gav ingen entydig förklaring.
Oavsett, är hela Js berättelse inte sann. Vad är sant och vad är falskt? Det vet vi inte, men flera uppgifter är osannolika därför hänger Ms deltagande i luften.
Citera
2023-10-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Är det inte mer pinsamt att säga att det inte finns någon som helst stödbevisning när du t o m i ditt eget inlägg nämner mobilen som per definition utgör stödbevisning? Man kan tvista om hur stark denna stödbevisning är, men att den utgör stödbevisning är det ingen som helst tvekan om.

Åklagarsidan försöker använda det som stödbevisning, för dom har ingenting, HR anser inte att det är det, man behöver inte tvista, det är ganska självklart att mobilen inte betyder ett skvatt.
Senast redigerad av anteanti 2023-10-25 kl. 11:47.
Citera
2023-10-25, 11:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
M kan få strängare straff än så kan jag tro, dock inte mer än max 3år, då det är en del grova grejer inblandade.

Mmm, det finns helt klart potential för det i lagens förarbeten (avseende gravfridsbrott) i och med att hon försökt dölja brott, men i och med att HR släppte henne så vågar jag inte tro på mer än 1,5 år.

Citat:
Underhållande av bevis T då, grovt skyddande av brottsling, grov misshandel om M deltagit i att klubba ner T, grov gravfridsbrott etc etc
Obs det är vad jag tror, men inte vet.

Problemet är att de här brotten inte är behäftade med så höga straff, så även om hon dömdes för dem skulle effekten på hennes utdömda straff bli marginell. Det suger, jag vet, men det är Sverige.

Citat:
J kommer få sitt straff rejält tror jag, då det inte är bevisat vem som mördat T, är ju bara indicier egentligen..
Tradigt är det för släkten och nära vänner...

Jag är övertygad om livstid, men vi får väl se om en dryg timme
Citera
2023-10-25, 11:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Åklagarsidan försöker använda det som stödbevisning, för dom har ingenting, HR anser inte att det är det, man behöver inte tvista, det är ganska självklart att mobilen inte betyder ett skvatt.

Det är fortfarande per definition stödbevisning. Vilket skulle visas.
Citera
2023-10-25, 11:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja en välmotiverad dom är viktig för rättsäkerheten. Jag tror (och anser) att Johanna döms för mord. Om jag får gissa har rätten lagt lite extra tid på sina formuleringar i domslutet.

Jag tror faktiskt också det, av flera skäl.

Dels den stora skillnaden i domslutet för Majas del men också pga att målet varit omtalat i media, och att det skrivits om näthatet.

Sedan är det ju hovrätten här, med tre juristdomare som dömer. Det gör ju att det är en störe chans att det är en välmotiverad dm.

En timme kvar...
Citera
2023-10-25, 11:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag tror faktiskt också det, av flera skäl.

Dels den stora skillnaden i domslutet för Majas del men också pga att målet varit omtalat i media, och att det skrivits om näthatet.

Sedan är det ju hovrätten här, med tre juristdomare som dömer. Det gör ju att det är en störe chans att det är en välmotiverad dom.

En timme kvar...
Citera
2023-10-25, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vistas hon utomhus i Vetlanda sedan frisläppningen eller trycker hon i föräldrarnas källare typ, någon som vet?
[quote]

Hört/ läst att föräldrarna ska skicka bort henne tills allt lagt sej 😡
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in