2023-10-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Läs dig igenom hela förundersöknings-protokollet som polisen tidigare har sammansatt. Bevandra dig sedan därefter i de omständigheterna som fanns några dagar före det, att mordet ägde rum på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies och, bevandra dig slutligen i de omständigheterna vilka förekom strax efter mordet hade utförts ... då först kommer du att kunna se saker och ting ur ett nytt perspektiv.

Mvh/
@JokerMannen

Behöver inget nytt perspektiv.
Jag respekterar Göta hovrätts bedömning.
Citera
2023-10-16, 15:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Review har spekulerat i tidigare inlägg att Johanna kan ha dunkat Toves huvud i golvet ett par gånger efter fällningen. Det kan hända vid strypmord. Och då kommit åt Toves öga med tummen. Det skulle kunnda förklara en av blödningarna i huvudet (som inte orsakats av fallet) och den lilla vid ögat.

Tove har en skada som, enligt min mening, sitter för högt upp och har en form som gör att den med största sannolikhet inte har orsakats av att Tove fallit i golvet eller fått huvudet slaget i golvet. Den skadan har orsakats av ett mindre hårt trubbigt objekt, och intressant nog så har skadan en form som stämmer mycket väl överens med ytan på huvudet på en vanlig hammare. Rättsläkaren nämnde vill jag minnas knoppen på ett badrumsskåp som ett exempel. Jag misstänker att rättsläkaren när hon nämnde det inte kände till att det inte fanns några möbler i badrummet så när som på en toalettstol.

Men jag är liksom du inne på att skadan i bindehinnan vid sidan av ögat har uppstått i samband med att även skadan i bakhuvudet har uppstått, till följd av att Johanna har tagit ett grepp med sin hand över Toves ansikte. Att det då uppstått en blödning där tyder på att det var ett hårt grepp Johanna tog även i det fallet. Johanna har verkligen inte sparat på krafterna när hon attackerat Tove, det visar såväl den blödningen som skadorna på halsartären och den djupa halsmuskulaturen på.
Citera
2023-10-16, 16:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Review har spekulerat i tidigare inlägg att Johanna kan ha dunkat Toves huvud i golvet ett par gånger efter fällningen. Det kan hända vid strypmord. Och då kommit åt Toves öga med tummen. Det skulle kunnda förklara en av blödningarna i huvudet (som inte orsakats av fallet) och den lilla vid ögat.

Ja, det finns ju flera möjligheter till hur hucvduskadan uppkommit. Jag har också spekulerat i huvuddunkning, men också ett ev slag med tillghygge, då eftersom Johanna så villigt erkänner att fällningen ledde till ett handdlöst fall bakåt. Har alltid i bakhuvudet att Johanna vill dölja något, t ex
ett medvetet planerat mord, eller att Tove pratar under mordet, vilket ska dölja att Johanna kanske stryper en medvetslös Tove t ex.

Detta kan ju abslut resulterat i att Tove inte kunde skrika, förutom att hon blev väldigt överrumplad av överfallet. Annars hade hon nog kunnat försvara sig bätre från början.

Expressen:

""Erksson pratar nu om att det fanns tecken på trubbigt våld mot Toves huvud. Detta, funderar han, kan ha uppstått när hon fälldes till golvet i badrummet av Johanna och då slog i huvudet i golvet. Det kan ha orsakat en medvetslöshet menar han. "

https://www.expressen.se/nyheter/nyc...r-rattegangen/"

Även Thiblin närmner ju att huvudskadan har varit så omfattande att den har bidragit till blödning mellan hjärnhinorna och att fallet i sig är komplicerat med flera olika faktorer som inverkat, då även skallaskadan.

Många här har ju försökt förminska skallskadan till "ingenting", och verkar helt faktaresistenta vad gäller en ev möjlighet att Tove kan ha blivit påverkad av den.

Synd som sagt, att Majas försvar inte hakade på där ändå med den delen, att tove kan ha blivit medvetande påverkad direkt, och till och med medvetslös.'

På det en snabb strypning som kan ha lett till nästan omedlbar medvetslöshet enligt flera rättsläkare.

Det är absolut möjligt att det kan ha varit bara en gm, och att Tove ändå inte hade möjlighet att skrika.

Fatta greppet som Johanna tagit.

Från P4 Jönköping:

"" Han nämner både kräkningarna, att 20-åringen satt på Toves bröstkorg, att hon druckit alkohol och att hon ramlade i golvet och då eventuellt slog i huvudet. "Det var trots allt en skallskada som var så pass kraftig att den gav upphov till en hjärnhinneblödning, om än liten."
"
Citera
2023-10-16, 16:02
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hur du än vill vända och vrida på just detta mordfallet så är det konstaterat för länge sedan, att Fröken Hellm*n är en inpiskad och inbiten liten lögnerska som har haft den stora turen på sin sida att nu ha kunnat slinka igenom Rättvisans nät, men, som jag tidigare har låtit mig framföra så, skaffar man sig bara en bra försvarsadvokat som äger kraften att kunna dribbla bort en hel HovRätt så fungerar det.

Mvh/
@JokerMannen
Du har både rätt och fel.
Majas försvarare gjorde sitt jobb.
Likaså gjorde Johannas.
Skillnaden är att försvararna hade olika utgångslägen, eftersom Maja är oskyldig och Johanna är skyldig bortom alla tvivel.
Där har du skillnaden.

Du tycker väl inte att oskyldiga människor ska dömas för någonting dom inte gjort? Särskilt inte så allvarliga anklagelser som mord?
Maja förtjänar absolut skadestånd för vad hon utsatts för.
Däremot finns det andra som tillförskanskat sig skadestånd som inte varit befogat, med hjälp från papsi, men det handlar om människor utan vett och moral, såna som fuskar sig genom livet och glatt hoppar över lik😉
Citera
2023-10-16, 16:03
Medlem
LawNumberSixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJohnOlof
Behöver inget nytt perspektiv.

Vilken är helt åt helvete.
Citera
2023-10-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vilken är helt åt helvete.

Nej, däremot var Tingsrättens dom av MH en skandal.
Citera
2023-10-16, 16:06
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det finns ju flera möjligheter till hur hucvduskadan uppkommit. Jag har också spekulerat i huvuddunkning, men också ett ev slag med tillghygge, då eftersom Johanna så villigt erkänner att fällningen ledde till ett handdlöst fall bakåt. Har alltid i bakhuvudet att Johanna vill dölja något, t ex
ett medvetet planerat mord, eller att Tove pratar under mordet, vilket ska dölja att Johanna kanske stryper en medvetslös Tove t ex.

Detta kan ju abslut resulterat i att Tove inte kunde skrika, förutom att hon blev väldigt överrumplad av överfallet. Annars hade hon nog kunnat försvara sig bätre från början.

Expressen:

""Erksson pratar nu om att det fanns tecken på trubbigt våld mot Toves huvud. Detta, funderar han, kan ha uppstått när hon fälldes till golvet i badrummet av Johanna och då slog i huvudet i golvet. Det kan ha orsakat en medvetslöshet menar han. "

https://www.expressen.se/nyheter/nyc...r-rattegangen/"

Även Thiblin närmner ju att huvudskadan har varit så omfattande att den har bidragit till blödning mellan hjärnhinorna och att fallet i sig är komplicerat med flera olika faktorer som inverkat, då även skallaskadan.

Många här har ju försökt förminska skallskadan till "ingenting", och verkar helt faktaresistenta vad gäller en ev möjlighet att Tove kan ha blivit påverkad av den.

Synd som sagt, att Majas försvar inte hakade på där ändå med den delen, att tove kan ha blivit medvetande påverkad direkt, och till och med medvetslös.'

På det en snabb strypning som kan ha lett till nästan omedlbar medvetslöshet enligt flera rättsläkare.

Det är absolut möjligt att det kan ha varit bara en gm, och att Tove ändå inte hade möjlighet att skrika.

Fatta greppet som Johanna tagit.

Från P4 Jönköping:

"" Han nämner både kräkningarna, att 20-åringen satt på Toves bröstkorg, att hon druckit alkohol och att hon ramlade i golvet och då eventuellt slog i huvudet. "Det var trots allt en skallskada som var så pass kraftig att den gav upphov till en hjärnhinneblödning, om än liten."
"
Förstå hur irriterad Clea måste vara, som kallat Eriksson OCH Thiblin till din klients fördel, det blev inte riktigt som hon tänkt😂😂
Citera
2023-10-16, 16:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

1. Hur kan du respektera en bedömning du inte läst?

2. Exakt vad menar du att du "respekterar" bedömning? Vad betyder det i en praktisk mening?
Citera
2023-10-16, 16:21
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
På vilket sätt är MH en mördare?

Hon dömdes för mord i en svensk domstol. Vad brukar ni pingstvänner kalla en sådan person?
Citera
2023-10-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är inte alls konstigt att Tove inte skrek. Det hann hon aldrig innan hon blev så medvetandepåverkad eller till och med medvetslös att hon inte kunde. Ett hårt slag i bakhuvudet när hon skulle titta på toaletten var kanske det sista Tove upplevde under sitt medvetna liv.

Och om hon skulle varit eller blivit medveten under strypgreppet, så är det rätt självklart att hon då inte kan skrika.

Det faktum att Tove varken skrek eller kunde orsaka avvärjningsskador varken på sig själv eller Johanna, visar tydligt att Tove blev inkapaciterad redan från början. Det där hade Johanna helt säkert läst på om. Hon visste nog vad hon gjorde. Först ett hårt slag i bakhuvudet på sitt offer och därefter en kraftfull strypning med tummarna på exakt rätt ställe tills tungan kommer ut med ett väsande.

Det kan vara så att Tove bara hann skrika, aj!, då när hon blev överfallen bakifrån med ett hårt slag i bakhuvudet. Det där hårda slaget i bakhuvudet huxflux måste ha varit en hemsk upplevelse för Tove. Tänk dig själv att bli överfallen bakifrån utan att ha en chans till att försvara sig måste vara en hemsk upplevelse

Undrar om Tove hann tänka något? Men jag tror inte det att eftersom man blir överfallen på detta sätt så blir man helt enkelt helt handlingsförlamad. Det som sker det sker och man hinner inte att tänka liksom. Det blir som att man befinner sig i en dimma och bara dras med utan att man har en chans till att försvara sig.

Johanna hade säkerligen förberett sig på hur man gör då man stryper en person tills döden inträder.

Och att Johanna visste vad hon gjorde kan man nog ta fasta på.

Att överfalla och ta livet av en person på detta sätt är så fruktansvärt groteskt så det inte är sant.

Det märkliga är att det inte fanns några medelstora mängder med blod på badrumsgolvet. Om det nu verkligen skulle ha hänt i lägenheten, vilket jag inte tror det minsta på.
Citera
2023-10-16, 16:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror inte hon satt med ett excel ark och vägde för och nackdelar, och därefter tog ett beslut. Det här är ju inbyggda spärrar vi alla har. Vi behöver inte tid för att analysera en situation där någon riskerar att dö. Och Maja är tydlig med att hon insåg vad syftet var med försöken att bränna inne folk. Det var att dom skulle dö!

Det enkla svaret är att hon var medveten om risken att folk kunde dö, men hon brydde sig inte tillräckligt mycket för att varna dom, eller för den delen avsluta sin relation med J. Majas roliga liv tillsammans med J var viktigare än att flera personer kunde mista livet.
Jag är ganska övertygad om att M brydde sig och ansåg att hon gjorde vad hon kunde genom att vägra att delta och på så sätt demonstrera sitt avståndstagande.

Att det bara forsar av henne då FL frågar efter annan brottslighet tolkar jag som att bränderna hängt som en kvarnsten runt halsen på henne och att det är en befrielse att inte behöva bära det ensam längre.

Det är väl en yrkesskada att envist kämpa för att försöka förstå och att i allt elände hitta ett litet guldkorn att bygga vidare på.
Senast redigerad av sybel 2023-10-16 kl. 16:26. Anledning: korrigering
Citera
2023-10-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Hon dömdes för mord i en svensk domstol. Vad brukar ni pingstvänner kalla en sådan person?

Säger gudinna efter som att många verkar vilja att hon kommer undan med detta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in