2023-10-25, 09:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nu ljuger du, "i huvudsak" betyder inte på något som helst sätt att det inte finns annan bevisning. Det betyder att det är den den viktigaste bevisningen, ingenting annat.

Ja, sant.
Det blev lite fel där.
Citera
2023-10-25, 09:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, sant.
Det blev lite fel där.

Har du lust att utveckla hur "felet" uppstod?
Citera
2023-10-25, 09:25
Citat:
AB, Rullman angående Gillbergs kritik av utredningen och avsaknad av en rekonstruktion:

"”Jag tror att det är helt utan betydelse. Det bevismässiga problemet är att bevisningen mot Maja Hellman i huvudsak är medtilltalad Johanna Janssons uppgifter. Och det problemet är detsamma oavsett om Johanna Jansson säger eller visar hur det har gått till. Källan till uppgiften är densamma. Allt handlar om vilken tilltro som rätten sätter till Johanna Janssons uppgift om Maja Hellmans inblandning. En rekonstruktion hade inte ändrat på det faktumet”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-hovrattsdomen

Så inte ens Rullman ser att det finns mer bevisning mot Maja än Johannas uppgifter.

Ni som menar att beviskedjan är så strak mot Maja, vad tänker nu då om Rullmans yttrande här och HR beslut att släppa Maja fri?
Rullman borde knipa, han har brustit i sin roll som åklagare, gick på egen känsla och har därigenom orsakat Toves familj och även Maja med familj onödigt mycket lidande.
Jag förstår att han smet iväg med svansen mellan benen.
Självklart har han inte begått några misstag🙄🫡
Det har varit uppenbart att Rullman och tingsrätten inte dömt enligt rådande lagar, utan gått på förutfattad känsla.

🕯Tove🕊
Citera
2023-10-25, 09:30
Medlem
Jag tror att Maja döms för gravfridsbrott till 18 månader och Johanna till 16 år för mord.
Citera
2023-10-25, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ganska tyst i blaskorna om den här dagen..

Haha, good point. Men det kan nog förklaras med partiskhet. Har märkt att när man skrivit om fallet så publiceras artikeln högst upp för att ganska snabbt åka ner i flödet. Kan nog lätt förklaras om man ser den gemensamma nämnaren mellan Johanna Leshem och vem som äger de flesta tidningarna här i landet. Tror man väljer att inte ge det för mycket uppmärksamhet. Jag tror att av samma anledning valde man att byta åklagare genom att erbjuda gamla åklagaren en bättre tjänst så den nya åklagaren inte är lika insatt och kunnig så att tjejerna, speciellt J, får mildare straff än livstid.
Citera
2023-10-25, 09:42
Medlem
Citat:
AB, Rullman angående Gillbergs kritik av utredningen och avsaknad av en rekonstruktion:

"”Jag tror att det är helt utan betydelse. Det bevismässiga problemet är att bevisningen mot Maja Hellman i huvudsak är medtilltalad Johanna Janssons uppgifter. Och det problemet är detsamma oavsett om Johanna Jansson säger eller visar hur det har gått till. Källan till uppgiften är densamma. Allt handlar om vilken tilltro som rätten sätter till Johanna Janssons uppgift om Maja Hellmans inblandning. En rekonstruktion hade inte ändrat på det faktumet”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-hovrattsdomen

Så inte ens Rullman ser att det finns mer bevisning mot Maja än Johannas uppgifter.

Ni som menar att beviskedjan är så strak mot Maja, vad tänker nu då om Rullmans yttrande här och HR beslut att släppa Maja fri?

Det finns heller inte mer bevisning mot Johanna. Finns inga bevis som binder någon av dom till själva gärningen, och har aldrig funnits, förutom J s erkännande. Det du själv var så bedrövad över var att TR fann J trovärdig i vissa avseenden (att hon berättade att M höll i händerna), medans dom inte trodde på henne i andra.

Johanna blev dömd på sitt eget erkännande och då åkte Maja med på köpet, för hennes delaktighet stämde överens med stödbevisning och den starka indiciekedjan (inte beviskedjan). Det ansågs heller inte finnas en rimlig förklaring till varför J skulle ljuga om M s delaktighet då hon försatte sig själv i en sämre sits.

Nu vet vi ju inte om HR bedömer att M s delaktighet i gärningen inte kan styrkas, eller om det är så att uppsåtet från båda inte kan styrkas. Kan ju vara så att dom bedömer det som misshandel/dråp och att M då var med i badrummet men enbart skyddade J från T s strypgrepp.
Citera
2023-10-25, 09:49
Medlem
Vilken tid idag kommer domen?
Citera
2023-10-25, 10:09
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Vilken tid idag kommer domen?

Kl. 13
Citera
2023-10-25, 10:13
Medlem
JSpuns avatar
Jag visste att Majas skyldighet inte kunde hållas i rätten - att bli dömd endast pga rörelser registrerade i mobil är inte hållbart. Så manipulerande som Johanna verkar vara, så kunde hon ha tagit Majas telefon och satt den i sin ficka. KUNDE. Säger inte att det var så. Livsfarligt att åka dit för bara rörelser registrerade i mobilen. Bäst för henne att hon är ’oskyldig’ när hon är fri i samhället.
Citera
2023-10-25, 10:18
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Jag visste att Majas skyldighet inte kunde hållas i rätten - att bli dömd endast pga rörelser registrerade i mobil är inte hållbart. Så manipulerande som Johanna verkar vara, så kunde hon ha tagit Majas telefon och satt den i sin ficka. KUNDE. Säger inte att det var så. Livsfarligt att åka dit för bara rörelser registrerade i mobilen. Bäst för henne att hon är ’oskyldig’ när hon är fri i samhället.

Vistas hon utomhus i Vetlanda sedan frisläppningen eller trycker hon i föräldrarnas källare typ, någon som vet?
Citera
2023-10-25, 10:18
Medlem
Nej ingen stödbevisning, ändå tycker folk hon Maja ska dömas till livstid, pinsamt TR. Vart sånt jävla tjat om den här mobilen, tror inte HR brydde sej nämnvärt om den iaf.
Svårt att se att JJ skulle dömas för mord heller, än mindre livstid.
Citera
2023-10-25, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Visst är det möjligt och tänkbart att M var med i badrummet, även om jag inte tror det, men Js story är en lögn.
Att hon påstår att M håller Ts händer och beskriver hur på ett fullständigt osannolikt, nästan löjeväckande sätt, väcker givetvis frågan om M då inte ens var med?

Nu försökte jag förklara för dig att det kan finnas andra förklaringar för hur TT.s skador på armbågarna kunnat uppstå: genom fallet på ena armbågen och på andra genom ett spjärntagande för att komma loss från sina "kompisar".

Ja, hur ska man veta... båda ljuger sig blåa i förhör efter förhör.

MH är full, spyr och sparkar runt i badrummet, hjälper till att bära lik, håller tyst i veckotal.

Hon har satt sig själv i denna situation, oskyldig eller ej.

Oavsett vad domen kommer att säga så misstänker jag att de flesta inte tror ett vitten på vad hon säger. Varken TT.s anhöriga eller Vetlandaborna (kanske Pingstvänner undantagna).

Skriker man "vargen kommer" ett antal ggr och ingen varg kommer så blir man inte trodd till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in