2023-10-25, 10:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Nej ingen stödbevisning, ändå tycker folk hon Maja ska dömas till livstid, pinsamt TR. Vart sånt jävla tjat om den här mobilen, tror inte HR brydde sej nämnvärt om den iaf.

Är det inte mer pinsamt att säga att det inte finns någon som helst stödbevisning när du t o m i ditt eget inlägg nämner mobilen som per definition utgör stödbevisning? Man kan tvista om hur stark denna stödbevisning är, men att den utgör stödbevisning är det ingen som helst tvekan om.
Citera
2023-10-25, 10:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Jag visste att Majas skyldighet inte kunde hållas i rätten - att bli dömd endast pga rörelser registrerade i mobil är inte hållbart. Så manipulerande som Johanna verkar vara, så kunde hon ha tagit Majas telefon och satt den i sin ficka. KUNDE. Säger inte att det var så. Livsfarligt att åka dit för bara rörelser registrerade i mobilen. Bäst för henne att hon är ’oskyldig’ när hon är fri i samhället.

Har du verkligen läst TR:s dom?
Citera
2023-10-25, 10:40
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Som ovan nämnts kan vi idag låta våra tankar gå till Tove och hennes familj och vänner.

Ett fullständigt onödigt tragiskt livsöde. Ett mord som inte skulle ha skett. RIP Tove!

Samtidigt måste vi inse att rättssamhället är starkt. Det händer trots det att oskyldiga människor döms.

Att en tingsrätt oftare dömer oskyldiga är ett faktum. Sådana fall rättas ibland till i hovrätten.

Idag blir Maja frikänd för mord. Man kan inte döma ut ett livstidsstraff utan bevisning. En granne våningen under som inget sett men tror sig ha hört dunsar och appar i en mobil räcker inte.

Oresonligt hat, ofta med rasistiska rötter, kommer leva vidare i denna tråd. Folk får utlopp för sina mörka sidor och odlar dem tillsammans med likasinnade. De eldar på varandra.

Lika uppeldad var sannolikt den avskyvärda Johanna då hon i blint raseri dödade Johanna. Lika oresonligt hatisk som vissa skribenter här i tråden är, var Johanna visavi Tove.

Då dödsorsaken inte juridiskt kan fastslås kommer Johanna, enligt min tro, att undgå livstidsstraff. Sexton år yrkade åklagaren som ett alternativ. Det tror jag kommer dömas ut. Dessutom ska ett oplanerat mord utfört i hastigt oöverlagt mod inte heller leda till livstid.

Maja behöver allt stöd hon kan få. Hon saknar tyvärr en hel del i sitt liv. Begåvningsmässigt, själsligt och emotionellt. Hon är ganska störd. Adoptionen blev ingen lyckad historia. Det som var föräldrarnas goda förhoppningar grusades.

Okända gener och underliggande defekter blev olyckliga för den lilla svarta flickan som hamnade i Småland. Ett religiöst hem blev inte någon lycka.

Mobbning och utanförskap blev istället resultatet.

Om man nu ska hata någon är det den ondsinta, makabra, dominanta och genomusla Johanna som borde hamna högst upp på den listan i det här fallet. Hon är djävulskt sinnad. Hon kommer kanske ochvtyvärr trivas gott i fängelset.

Idag glädjer jag mig å bådas vägnar. En friad Maja och en fälld mörderska.

En friad Maja...
Citera
2023-10-25, 10:46
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
AB, Rullman angående Gillbergs kritik av utredningen och avsaknad av en rekonstruktion:

"”Jag tror att det är helt utan betydelse. Det bevismässiga problemet är att bevisningen mot Maja Hellman i huvudsak är medtilltalad Johanna Janssons uppgifter. Och det problemet är detsamma oavsett om Johanna Jansson säger eller visar hur det har gått till. Källan till uppgiften är densamma. Allt handlar om vilken tilltro som rätten sätter till Johanna Janssons uppgift om Maja Hellmans inblandning. En rekonstruktion hade inte ändrat på det faktumet”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-hovrattsdomen

Så inte ens Rullman ser att det finns mer bevisning mot Maja än Johannas uppgifter.

Ni som menar att beviskedjan är så strak mot Maja, vad tänker nu då om Rullmans yttrande här och HR beslut att släppa Maja fri?

Synd att inte båda skyllde på varandra. Då hade båda dömts.

JJ var återigen inte så smart.
Citera
2023-10-25, 10:58
Medlem
Citat:
AB, Rullman angående Gillbergs kritik av utredningen och avsaknad av en rekonstruktion:

"”Jag tror att det är helt utan betydelse. Det bevismässiga problemet är att bevisningen mot Maja Hellman i huvudsak är medtilltalad Johanna Janssons uppgifter. Och det problemet är detsamma oavsett om Johanna Jansson säger eller visar hur det har gått till. Källan till uppgiften är densamma. Allt handlar om vilken tilltro som rätten sätter till Johanna Janssons uppgift om Maja Hellmans inblandning. En rekonstruktion hade inte ändrat på det faktumet”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-hovrattsdomen

Så inte ens Rullman ser att det finns mer bevisning mot Maja än Johannas uppgifter.

Ni som menar att beviskedjan är så strak mot Maja, vad tänker nu då om Rullmans yttrande här och HR beslut att släppa Maja fri?

Tack för länken till artikeln.
Jag instämmer med åklagaren här citat från artikeln

Jag hoppas på att hovrätten skriver en välmotiverad dom. Och låter de anhöriga och inblandade förstå hur hovrätten resonerat.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-25 kl. 11:03.
Citera
2023-10-25, 11:05
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Naturligtvis går tankarna idag till Toves familj!

Att även diskutera familjen, de nära och kära bör naturligitvis också få plats i en tråd om mordet på Tove, även om tråden handlar om mordet på Tove.

Jag har vid flera tillfällen skrivit utifrån deras perspektiv. Deras perspektiv är annorlunda än det rent juridiska, utifrån sorg och förtvivlan, avsky mot förrövarana. För dom är inte bara den juridiska biten viktig och känslosam, utan många andra delar, inte minst många moraliska delar, som inte är brottsliga.

Jag har skrivit utifrån familjens perspektiv även i svar direkt till dig. Inte ens du skriver om Toves familj i varje inlägg, om du försår vad jag menar.

Det finns ingen motsättning i att ha som tro att Maja kanske inte är skyldig till mord, att det inte finns några bevis för hennes deltagande i det, även om familjen vill få henne fälld!

Att du anser att jag är kall och oempatisk för att jag inte skriver om deras sorg i inlägget som handlar om mordet är ett ololgiskt och osant antagande. Inte ens du skriver om Toves familj i varje inlägg.

Vi har olika perspektiv, men det betyder inte att jag är känslokall och inte tycker synd om Toves anhöriga. Då vet du inget om mig och vad jag känner och tänker gällande den biten. Du har inte en aning om vad jag pratat om här hemma.

Det är ett återkommande tema, att om man inte tror att Maja är skydlig, då bryr man sig inte om Tove och Toves familj. Ett mycket konstig slutsats.

Du vill att domen ska vara rättvis.

Det vill även jag.

Fattar du inte att det är kränkande mot Tove och hennes anhöriga att du i ett år suttit och hittat på ursäkter för hennes mördare?

Just adopterade med diverse diagnoser tycks ligga dig varmt om hjärtat. De kan tydligen aldrig göra något fel. Allt försvaras och ursäktas. Skylls på omgivningen och diagnoser. De behöver inte ta något eget ansvar tydligen. Det finns alltid någon narcissist att skylla på. Uppfostrar du dina egna barn på samma sätt?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-10-25 kl. 11:15.
Citera
2023-10-25, 11:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du ska få ett svar ang det jag skrev till en annan person:

Ja, jag menade att Maja blåljög i TR om att hon inte varit fram till vakten då ÅK ställde frågor.

Faktum är att hon var mkt aktiv inför vakten i form av att erbjuda sig vara vittne till Js fördel och kräva att Tove skulle slängas ut.

Vidare var Maja bitchig och hyste agg mot Tove enligt vakten.

Dalta nu vidare om Maja med nån annan, jag har fått fullständigt nog av dig, ditt skenheliga elände - jag anser dig nämligen totalt värdelös att ha en dialog med.

Åklagaren frågade Maja om vakten, om hon var med.
Han kunde förstås ha haft med vakten som vittne, men ett vittne ska vittna om något som åklagaren vill bevisa.

I åtalet ska åklagaren ta upp vilken bevisning/vittnen han har för att bevisa något.

I det här fallet har inte åklagaren kunnat visa att mordet var planerat. Inte heller finns det bevis som styrker vad som har skett inne på Nöjet. Johannas, vaktens och Majas versioner stämmer inte överens, men genom åklagarens fråga framstod att han ställde sig frågande till att Maja inte varit med till vakten. Han tog också upp att Maja varit inne på Nöjet för att se om Tove var kvar, och att tjejerna väntade ut Tove.

Att Maja var "bitchig" på Nöjet, som du framstäler det, måste en klagare sakligt då visa med sina indicier/bevis, och att detta är ett led i att Maja sedan mördar Tove.

Den här åklagaren är minimalistisk, och det finns säkerligen en tanke bakom detta. Det finns nog åklagere som skulle ha lagt ner med möda på bevisningen, rekonstruktioner och ha haft mer vittnen i rätten, men frågan är vad detta "bitchiga" beteende kunde ha lett till genom att ha med vakten, då det saknas övrig stödbevisning runt Majas fasthållande av händer.

Jag skulle gärna ha sett tömning av grannens mobil, mer detaljer från Majas mobil, några fler vittnen såsom yoghurtpappan, forensiker, ett protokoll från vindsförrådet i anslutning till att man tittade in där, mm mm.

Jag tvivlar dock på att man skulle kunnat få några bevis/indicier som styrker Johannas berättelse om fasthållande av händer.

Det finns naturligtvis frågor om var Toves kropp befunnit sig när Maja påstår sig vara på toa. Å andra sidan finns det inga bevis för att Toves kropp måste ha legat i hallen.

Återigen, hunden har inte markerat där, trots mer damm där än i badrummet enligt forensikerna. Det bevisar alltså inte att kroppen inte varit någon annanstans heller.

Det är vägs ände där.

Det är inte du som bestämmer vilka inlägg som ska/får besvaras eller inte. Jag vet att du vill vara oemotagd och du tål inte att man har invändningar. Dina regler gäller däremot inte dig själv, där du ständigt påminner andra om att du ifrågasätter dom och att det får de tåla.
Citera
2023-10-25, 11:17
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

Jag hoppas på att hovrätten skriver en välmotiverad dom. Och låter de anhöriga och inblandade förstå hur hovrätten resonerat.
Om du tror det viktigaste för anhöriga är att veta hur HR resonerat då åtminstone den ena kommer få ett kraftigt reducerat straff, då har du inte mycket kunskap i brottsofferperspektivet.
Toves anhöriga anser nog att båda bör sitta inlåsta under lång tid.
Maja (och hennes entourage) lyckades anlita en försvarsadvokat som får kriminella fria eller att de får sänkta straff.

Åklagarna gjorde heller inte sitt jobb, vilket är en skam för detta fall.
Citera
2023-10-25, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

Ja, det är förstås alltid viktigt, eftersom man alltid lämnas med obesvarade frågor.

I det här fallet, är det också viktigt, då det som du tidigare påpekat varit en fällande dom. Då inte vilken dom som helst.

Nu kommer minst Maja att få ett sänkt straff, och naturligtvis är det extra viktigt i ljuset av denna helomvändning, att klargöra vilka motiveringar rätten har för sin dom.

Det är även viktigt för almänheten att förstå och respektera våra lagar, oavsett vad vi tycker.

Det är skrämmande att läsa att tråddeltagare skriver att de hoppas att pöbeln gör sitt och att familjerna ska flytta osv.

Nu hoppas jag på en dom med tydliga motiveringar.
Inte som tingsrättens dom, som var precis som du beskriver det en "klipp och klistra dom".

Då tappar man verkligen respekten för domstolarna och vårt rättssystem!

Nu vet vi snart!
Citera
2023-10-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För folk som skriver "skicka tillbaka henne till Afrika" så tycks sådana detaljer inte vara viktiga

Tyvärr blir det inte den dom hon förtjänar. Förmodligen bara 1,5 år, because Sverige. C'est la vie.

I Johannas fall torde det iaf krävas ett mirakel för att hon ska undgå livstid, så man får väl fokusera på det positiva så gott det går.

Är troligtvis för att M är mörk, och vissa visar hur begåvade de är i just detta fallet...
Hon är uppfostrad som svensk ifrån start.
M kan få strängare straff än så kan jag tro, dock inte mer än max 3år, då det är en del grova grejer inblandade.
Underhållande av bevis T då, grovt skyddande av brottsling, grov misshandel om M deltagit i att klubba ner T, grov gravfridsbrott etc etc
Obs det är vad jag tror, men inte vet.

J kommer få sitt straff rejält tror jag, då det inte är bevisat vem som mördat T, är ju bara indicier egentligen..
Tradigt är det för släkten och nära vänner...
Citera
2023-10-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ja, det är förstås alltid viktigt, eftersom man alltid lämnas med obesvarade frågor.

I det här fallet, är det också viktigt, då det som du tidigare påpekat varit en fällande dom. Då inte vilken dom som helst.

Nu kommer minst Maja att få ett sänkt straff, och naturligtvis är det extra viktigt i ljuset av denna helomvändning, att klargöra vilka motiveringar rätten har för sin dom.

Det är även viktigt för almänheten att förstå och respektera våra lagar, oavsett vad vi tycker.

Det är skrämmande att läsa att tråddeltagare skriver att de hoppas att pöbeln gör sitt och att familjerna ska flytta osv.

Nu hoppas jag på en dom med tydliga motiveringar.
Inte som tingsrättens dom, som var precis som du beskriver det en "klipp och klistra dom".

Då tappar man verkligen respekten för domstolarna och vårt rättssystem!

Nu vet vi snart!

Ja en välmotiverad dom är viktig för rättsäkerheten. Jag tror (och anser) att Johanna döms för mord. Om jag får gissa har rätten lagt lite extra tid på sina formuleringar i domslutet.
Citera
2023-10-25, 11:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Nu försökte jag förklara för dig att det kan finnas andra förklaringar för hur TT.s skador på armbågarna kunnat uppstå: genom fallet på ena armbågen och på andra genom ett spjärntagande för att komma loss från sina "kompisar".

Ja, hur ska man veta... båda ljuger sig blåa i förhör efter förhör.

MH är full, spyr och sparkar runt i badrummet, hjälper till att bära lik, håller tyst i veckotal.

Hon har satt sig själv i denna situation, oskyldig eller ej.

Oavsett vad domen kommer att säga så misstänker jag att de flesta inte tror ett vitten på vad hon säger. Varken TT.s anhöriga eller Vetlandaborna (kanske Pingstvänner undantagna).

Skriker man "vargen kommer" ett antal ggr och ingen varg kommer så blir man inte trodd till slut.
Jo, RL gav ingen entydig förklaring.
Oavsett, är hela Js berättelse inte sann. Vad är sant och vad är falskt? Det vet vi inte, men flera uppgifter är osannolika därför hänger Ms deltagande i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in