Citat:
Ursprungligen postat av
Beisskorb
Jag vet det. Men nu ville jag hemskt gärna veta vad just den här artikeln handlade om för fysiker, och det verkar handla om Vopson.
TLDR:
Det gäller en ny lag inom "infodynamics", thermodynamics för information. Den lagen säger att "Mängden information (entropi) som kan utläsas från en händelse måste vara konstant eller minskande över tid". Man har sett exempel på detta i digitala system och i verkligheten.
Bland annat har man tagit fram en metod för att räkna på mängden information i RNA, och sett att även mutationerna följer den här regeln. Den förklarar även varför symmetri dominerar vår värld.
Detta har tidigare teoretiserats kunna vara en potentiell metod för att testa om vi lever i en simulering, och går även mot många forskares intuition, på grund av termodynamikens andra lag (entropi i ett system kommer alltid att öka). Nu tros den här tekniken kunna användas för att bland annat förutspå genetiska mutationer i virus.
Det här var väldigt kortfattat och det är väldigt mycket grejjer man måste förstå inom infodynamik om man vill förstå koncepten på detaljnivå. Och ta allt jag skrev med en nypa salt, är bara lekman.