Citat:
Ursprungligen postat av
Donttouchyummy
Har försökt med vlcd, lchf, bara äta frukt o grönsaker, normal kost med kaloriräkning, tränat styrka o annat, simmat, gått långa promenader, har gått hos dietist (gör det än), massa annat som ja knappt kommer ihåg. När vågen sluta visa minus tappar man motivationen o går tillbaka till att äta när som helst hur som helst vad som helst.... har ett matmissbruk o kan äta väldigt mycket utan att bli mätt. Sen såklart godis glass o annat snacks är dagligen.
Har varit sjukskriven länge men har börjat studera sen i augusti, pluggar upp gymnasiebetyg för att kunna läsa på högskola nästa år.
Socialt finns det inget, har inga vänner, umgås ibland med familj men de är korta stunder.
Är deprimerad, har autism, ångest, psykoser med mera. Och ovanpå allt övervikten som hindrar mig från massor. Känner att ja inte orkar leva normalt... har ingen energi till något o ligger mest i min soffa o scrollar tiktok för att distrahera mig från allt.
Nu sen några dagar har jag börjat med vlcd igen o vågen tickar lite neråt vilket jag är tacksam för... har en motionscykel som ja använder varje dag. Går promenad varje dag. Simmar varje fredag. Funderat på att börja gymma men vågar inte gå med vanliga träningskläder för folk glor.
Förstår, kan relatera en hel del faktiskt då jag har en del liknande saker i bagaget. Grejen är väl att man inte kan göra alla ändringar på kort tid, men ofta ändrar allt direkt när man har en hög motivation. Problemet är delvis att ingen har hög motivation under längre tid. Därför är det viktigt med en bra strategi för att bygga in nya vanor och rutiner.
Men förstår även om det är kanske låter simpelt så är det inte enkelt. Men jag sådana extrema dieter är inte hållbart och oftast inte nödvändigt, då fokus på lågt kaloriintag och stirra på en våg bara leder till mer psykisk ohälsa om man redan är drabbad av det.
Kost mässigt kan det vara ät normalt men hoppa över prosseserad mat. Eller eventuellt fokusera på äta tex 150g protein från proteinrika livsmedel, som olika kött och utöver det ät fritt, och när det är uppnått så börja ta bort mer processerna mat.
Det sociala kan börja med något som att ha ett mål att säga Hej till en person om dagen.
Det psykiska ohälsan är komplex. Men jag tror mycket på KBT strategier. Utsätta sig för obekväma/svåra situationer men i mer kontrollerad miljö. Man behöver utsätta sig och göra svåra saker för att kunna utvecklas och växa som människa.
Men mycket det med ork, ångest, distration m.m. hjälper med att bygga upp rutiner. Om man inte har rutiner, ett uns av känsla för ett syfte så leder det ofta soffaliggabde dagar med ångest och distration. Man behöver inte bygga upp en perfekt vardag, men iaf sätt ett rimligt mål som man kan göra hela livet trots brist på motivation. Kan vara så litet som att bara fokusera att gå ut genom dörren en gång om dagen. Sen öka till 1 promenad i veckan om det känns möjligt att kunna göra det livet ut osv.
Jag hoppas att du klurar ut det hela för dig själv. Gör det för dig själv som du skulle gjort mot den personen som betyder mest för dig i livet. Genom att vara kärleksfull mot dig själv kommer du att kunna ta dig ur detta.