2023-10-24, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Låter som att dom har blivigt förgiftade med talliumnitrat, mycket svårt att hitta och bara kemister vet hur man använder det i illvarsamt syfte.

Rimligen har också kemister varit med och valt ut de över 200 ämnen som de undersökt, utan att hitta något. Men, uppenbarligen, något har de missat

Om det inte är något annat, någon mygga som bär på något tidigare okänt virus. Något beror det på att FHM är inkopplade. Men trots allt osannolikt att alla fyra skulle blivit drabbade då.
Citera
2023-10-24, 03:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pestopasta
Pappan...dom har skickats till olika sjukhus

varför skickades de till olika sjukhus?
Citera
2023-10-24, 04:21
Medlem
tallium är.intressnt men ger väl typiska symtomen och förändring av naglarna ?

Har en förkärlek för gifter så jag är enbart nyfiken.
Kommer inte på allt för många gifter som är så ovanliga man inte kommer på svaret direkt som har rätt syntom men några är
Liljekonvalj
Bolmört
Spikklubba
Guld
Om det är en förgiftning kan jag nästan lova det är antagligen en mycket otänkbar organiskt gift eller mänskligt gjort .
Citera
2023-10-24, 04:21
Medlem
Jag läste en ny artikel om detta igår. Läkarna står fortfarande handfallna, vilket var extremt ovanligt tydligen, ”Vi har oftast en diagnos inom 1 dygn”, sa läkaren. Det mesta har nu uteslutits (matförgiftning, strålning, osv, mord/brott lät också nu som att det har uteslutits). Det finns dock en sak som återstår och som ingen pratar om, trots att allting tyder på det. Och det är ju virus. Allting tyder ju på att det är ett virus. Och allting annat har ju uteslutits dessutom som det verkar.

Symptomen är ju typiska virus-symptom - magen, lungorna.

Att de blev så extremt sjuka, en dog, IVA, osv, tyder ju också på virus (människor blir alltid extremt sjuka och hamnar på IVA när det är helt nya virus, eftersom människor i början inte har något immun mot det).

Att de inte ser något i provsvaren tyder ju också på virus, helt nya virus som tidigare aldrig har drabbat människor syns ju inte i proverna eftersom man ju då inte vet vad man skall ”leta efter” när det är någonting helt nytt.

Allting tyder ju på att det är ett virus. Det är också det mest logiska. Men ändå så är det ingen som pratar om det, varför då? Ja, för att inga andra människor har blivit smittade. MEN. Det finns ju virus som enbart smittar från djur till människa, och som sen inte smittar vidare mellan människor. Mjältbrand fungerar ju också så t ex, det smittar ju från djur till människa men inte vidare sen mellan människor.

Familjen bor granne med en stor skog (det ser man på bilderna från deras hus). I den skogen så tror jag att det har funnits ett mycket svårt sjukt djur som har legat ner på marken och som burit på någon slags virus/pest/smitta. Familjen har då gått fram till djuret, de har rört/klappat djuret, kanske till och med tagit hand om djuret en stund, och då har de smittats av någonting från djuret. Och det är ju därför som inga andra människor har smittats, för det är ju förmodligen inga andra människor som har kommit i direktkontakt med det djuret.
Citera
2023-10-24, 04:23
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Ber om ursäkt om detta besvarats redan tidigare i tråden…

Men är det någon som vet mer om vilka sjukdomstillstånd familjen hade? Jag kan bara hitta ”magsjukesymptom” i artiklarna vilket jag tolkar som kräkningar/diarréer.

Visst att kroppen kan ta mycket stryk av det men det känns ju som det måste gått väldigt långt o extremt om organen tagit så mycket stryk att man läggs nedsövd i ecmo?!

Vet man hur länge dom varit sjuka innan dom kom in till sjukhuset?
Blir du tillräckligt uttorkad försvagas slemhinnan i tarmen, då kan bakterier lita sig in i kroppen den vägen.
Min gissning är att detta har hänt.
Citera
2023-10-24, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger12
Jag läste en ny artikel om detta igår. Läkarna står fortfarande handfallna, vilket var extremt ovanligt tydligen, ”Vi har oftast en diagnos inom 1 dygn”, sa läkaren. Det mesta har nu uteslutits (matförgiftning, strålning, osv, mord/brott lät också nu som att det har uteslutits). Det finns dock en sak som återstår och som ingen pratar om, trots att allting tyder på det. Och det är ju virus. Allting tyder ju på att det är ett virus. Och allting annat har ju uteslutits dessutom som det verkar.

Att de blev så extremt sjuka, en dog, IVA, osv, tyder ju också på virus (människor blir alltid extremt sjuka och hamnar på IVA när det är helt nya virus, eftersom människor i början inte har något immun mot det).

Att de inte ser något i provsvaren tyder ju också på virus, helt nya virus som tidigare aldrig har drabbat människor syns ju inte i proverna eftersom man ju då inte vet vad man skall ”leta efter” när det är någonting helt nytt.

Allting tyder ju på att det är ett virus. Det är också det mest logiska. Men ändå så är det ingen som pratar om det, varför då? Ja, för att inga andra människor har blivit smittade. MEN. Det finns ju virus som enbart smittar från djur till människa, och som sen inte smittar vidare mellan människor. Mjältbrand fungerar ju också så t ex, det smittar ju från djur till människa men inte vidare sen mellan människor.

Familjen bor granne med en stor skog (det ser man på bilderna från deras hus). I den skogen så tror jag att det har funnits ett mycket svårt sjukt djur som har legat ner på marken och som burit på någon slags virus/pest/smitta. Familjen har då gått fram till djuret, de har rört/klappat djuret, kanske till och med tagit hand om djuret en stund, och då har de smittats av någonting från djuret. Och det är ju därför som inga andra människor har smittats, för det är ju förmodligen inga andra människor som har kommit i direktkontakt med det djuret.

Det finns dock en sak som återstår och som ingen pratar om, trots att allting tyder på det. Och det är ju virus. Allting tyder ju på att det är ett virus. Och allting annat har ju uteslutits dessutom som det verkar.

Ja precis..varför är virus ett så himla känsligt ämne? Är det för att det kostar för mycket att ta alla dessa prover eller att man inte vill sprida hysteri..ja bara en undran?
Citera
2023-10-24, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Legionella ger lunginflammation och de hade inte flickan som dog. Det finns heller inga spår av legionella i de tester som gjorts.

Men i tarmfloran finns det ca 300 olika bakterier varav kanske 50 är vanligare. Det finns ungefär 500-1000 ovanligare bakterier som också kan förekomma. Om en av dessa av någon anledning förkommer i onormala mängder och bildar gifter så kan man alltså dö på detta sätt. Man har testat förekomst av uppåt 200 bakterier men inte fått någon träff och det är inget som heller syns tydligt i mikroskop. Genom att göra DNA-analys så skall man försöka få reda på alla sorters bakterier och se om någon förekommer i onormal mängd. Kroppens immunförsvar reagerar normalt inte så starkt på de bakterier som normalt finns i tarmfloran vilket gör att man kan bli rejält dålig i magen om de ökar för mycket i antal.
Bra redogörelse! Fast skulle familjens matvanor göra att alla 4 får samma symptom samma dygn? Dvs att valet av mat triggar nån sorts bakterie. Talar isf för gränsvaktarteorin med en massa skit i resväskor från hemlandet.
Citera
2023-10-24, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger12

Tror också på nytt virus. Men att nån testat det på familjen. Osannolikt för övrigt att eritreaner skulle bry sig om ett djur överhuvudtaget (tyvärr).
Citera
2023-10-24, 08:10
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamonroe
Jag är rätt frågande nu. Har de testat för 200 ämnen som möjligtvis kan vara orsaken till en förgiftning så har de rimligtvis testat för allt som det spekulerats om i denna tråd och i princip allt som någon någonsin förgiftats av tidigare i Sverige.
När de istället testar för allt som någon förgiftats av i Eritrea kommer de säkert hitta orsaken på under en timme.
Citat:
Ursprungligen postat av Dasfunk
tallium är.intressnt men ger väl typiska symtomen och förändring av naglarna ?

Har en förkärlek för gifter så jag är enbart nyfiken.
Kommer inte på allt för många gifter som är så ovanliga man inte kommer på svaret direkt som har rätt syntom men några är
Liljekonvalj
Bolmört
Spikklubba
Guld
Om det är en förgiftning kan jag nästan lova det är antagligen en mycket otänkbar organiskt gift eller mänskligt gjort .
”en mycket otänkbar organiskt gift”

Hur då ”otänkbar”?

Du menar otänkbar för en svensk forskare på rättsmedicinska? Du menar väl inte på allvar att vi skulle ha ett fall med någon sorts *nytt* gift?
Citera
2023-10-24, 08:29
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
varför skickades de till olika sjukhus?

Mamman behövde ECMO-behandling. Närmsta sjukhus är Karolinska, där det fanns plats just då.
Senast redigerad av Mazeppa 2023-10-24 kl. 08:32.
Citera
2023-10-24, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
När de istället testar för allt som någon förgiftats av i Eritrea kommer de säkert hitta orsaken på under en timme.

”en mycket otänkbar organiskt gift”

Hur då ”otänkbar”?

Du menar otänkbar för en svensk forskare på rättsmedicinska? Du menar väl inte på allvar att vi skulle ha ett fall med någon sorts *nytt* gift?

Det är inte omöjligt . Att inte finna svaret på en snart en vecka är nästan otänkbart
Citera
2023-10-24, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Går inte att beställa från KPC via Foodora, din kompis verkar ha en släng av mytomani.

Som sagt så vet jag med säkerhet att min kompis är relativt nära familjen. Vilken pizza det rör sig om sa denne aldrig, men vet vi med säkerhet att det var från KPC eller har det bara antagits?
Tar såklart inte gift(pun intended) på att han talar 100% sanning, men denne har i alla fall pratat med vän till familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in