2023-10-23, 23:23
Avslutad
Är väll något gängrelaterat, vi vet ju sedan tidigare att gängen är ganska dåliga på att få fram rätt adresser etc med tanke på att de skjuter och spränger på var och varannan port och människa.

antar att gängen i Söderhamn hade slut på krut och ammunition så de förgifta dem istället
Citera
2023-10-23, 23:36
Medlem
Ber om ursäkt om detta besvarats redan tidigare i tråden…

Men är det någon som vet mer om vilka sjukdomstillstånd familjen hade? Jag kan bara hitta ”magsjukesymptom” i artiklarna vilket jag tolkar som kräkningar/diarréer.

Visst att kroppen kan ta mycket stryk av det men det känns ju som det måste gått väldigt långt o extremt om organen tagit så mycket stryk att man läggs nedsövd i ecmo?!

Vet man hur länge dom varit sjuka innan dom kom in till sjukhuset?
Citera
2023-10-23, 23:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019

Men är det någon som vet mer om vilka sjukdomstillstånd familjen hade? Jag kan bara hitta ”magsjukesymptom” i artiklarna vilket jag tolkar som kräkningar/diarréer.

Visst att kroppen kan ta mycket stryk av det men det känns ju som det måste gått väldigt långt o extremt om organen tagit så mycket stryk att man läggs nedsövd i ecmo?!

Nä, det har diskuterats i tråden men inte nämnts specifikt i nyhetsrapporteringen. Det kan vara så att de insjuknat tidigare med någon annan typ av symptom, kanske av mer diffus typ.
Citera
2023-10-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Testat över 200 ämnen utan match.. helt otroligt! Är det en tillfällighet gubben klarat sig och övriga inlagda eller döda? Även slumpen har sina begränsningar.

Tyckte någon skrev att det fanns tidigare misshandel i familjen? Stämmer detta? Spekulativt kan motiv isf vara att hon ville lämna honom.

Har någon gjort detta med mening så har denna någon exceptionella kunskaper i kemi/biologi/fysik, då orsaken inte upptäckts trots över 200 testade ämnen.

Nu vet vi inget om detta par eller deras kontaktnät, men en genomsnittlig förbittrad äkta make har inte de kunskaper som krävs för att åstadkomma detta.
Citera
2023-10-23, 23:52
Medlem
Celestrons avatar
Citat:

Sjukhussekretessen gör att vi inte får några som helst svar på vilka symptom dom har haft. Jag är förvånad att tidningarna skrivit om detta öht. Det är jävligt tillknäppt inom sjukvården.
Citera
2023-10-23, 23:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

De hade beställt tre kebab-pizza och associerade (i något tidigt skede) sjukdomsutbrottet med detta. Jag vet inte om det har sagts exakt när pizzorna åts.

Det hör till bakgrunden att de nyss flyttat in och att de hade små barn, 2 och 4 år.
Citera
2023-10-23, 23:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Sjukhussekretessen gör att vi inte får några som helst svar på vilka symptom dom har haft. Jag är förvånad att tidningarna skrivit om detta öht. Det är jävligt tillknäppt inom sjukvården.

Inledningsvis kanske man trodde det var en tidig och elak variant av vinterkräksjuka.
Citera
2023-10-24, 00:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms.Pineapplepizza
De äter väl fufu/kassava i Eritrea?

Fast har myndigheterna slagit på 200 ämnen utan träff så har de väl redan slagit på kassava. Verkligen märkligt fall detta, hoppas det blir löst.

Om de fått i sig flyktiga ämnen som inte ger netbrytningsrester så kan det vara svårt att analysera i efterhand. Man har inte hittat några rester av bakterier som kan ha orsakat förgiftning. Nu skall man göra mer avancerad DNA-testning för att hitta fler sorters bakterier.
Citera
2023-10-24, 00:39
Avslutad
Såg ett program för några år sedan .pizzerian slänger.ut ohämtad pizza i sopcontainer och någon kom och plockade den nån timme senare . Personen dog av någon förgiftning.

Själv hade jag nog tippat på legionella eller något liknande. Snabbt förlopp och dödlig.speciellt om dom just flyttat dit .
Citera
2023-10-24, 00:44
Medlem
Symptms avatar
Låter som att dom har blivigt förgiftade med talliumnitrat, mycket svårt att hitta och bara kemister vet hur man använder det i illvarsamt syfte.
Citera
2023-10-24, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron

Ja. Och skall så vara. Men i dessa tider - med allsköns nyaktiverade virusfamiljer som hittar ut ur det vilda, och exotiska stridsmedel hos främmande makt - har denna typ av förlopp ett starkt allmänintresse.
Citera
2023-10-24, 00:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julemand
Såg ett program för några år sedan .pizzerian slänger.ut ohämtad pizza i sopcontainer och någon kom och plockade den nån timme senare . Personen dog av någon förgiftning.

Själv hade jag nog tippat på legionella eller något liknande. Snabbt förlopp och dödlig.speciellt om dom just flyttat dit .

Legionella ger lunginflammation och de hade inte flickan som dog. Det finns heller inga spår av legionella i de tester som gjorts.

Men i tarmfloran finns det ca 300 olika bakterier varav kanske 50 är vanligare. Det finns ungefär 500-1000 ovanligare bakterier som också kan förekomma. Om en av dessa av någon anledning förkommer i onormala mängder och bildar gifter så kan man alltså dö på detta sätt. Man har testat förekomst av uppåt 200 bakterier men inte fått någon träff och det är inget som heller syns tydligt i mikroskop. Genom att göra DNA-analys så skall man försöka få reda på alla sorters bakterier och se om någon förekommer i onormal mängd. Kroppens immunförsvar reagerar normalt inte så starkt på de bakterier som normalt finns i tarmfloran vilket gör att man kan bli rejält dålig i magen om de ökar för mycket i antal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in