2023-10-23, 21:54
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så du tycker att vi ska döda dig, eftersom du uppmanar folk till att bryta mot guds budord?
Hora sven i kalsonger.

Kan du förklara vart jag uppmanar folk till att bryta mot 'guds budord'.
Citera
2023-10-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Distinktionen mellan rättsvidrigt dödande och rättsenligt dödande är klassisk.
En obildad person, dum i hela huvudet, kan naturligtvis inte tänka efter de klassiska linjerna.
Sedan kan han förvisso sitta på sina höga hästar och vara låtsasrättfärdig - men vill inte ens med tång ta på verkligheten, vare sig den transcendenta eller den immanenta.

Tror du missuppfattade det hela en aning. Det var inte något inlägg i de direkta sakfrågorna som ni käbblade om, utan det var helt enkelt bara en observation och ett konstaterande i just hur absurt och irrationellt hela ämnet för tråden är.

Att ens inbilla sig att någon religon i något avseende, skulle vara något tillförlitligt sätt att grunda en moraluppfattning på när ni religösa i tråden inte ens kan komma fram till vilken gud som är den rätta och således omöjligt och än mindre inte heller vilken moral som då skulle vara rätt, är rent ut sagt skrattretande.

Håller för övrigt med dig (även om jag kanske väljer andra ord), men ja. Man måste som du säger åtminstone vara rätt obildad om man 2023 ens inbillar sig att det skulle leda fram till några som helst vettiga slutsatser att grunda sin moral helt på några absoluta normer som hittats på av alfabetiska araber på järnåldern.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-10-23 kl. 22:02.
Citera
2023-10-23, 22:03
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Alltså följer du inte "du skall icke döda" kategoriskt utan bedömer nyttan från fall till fall.
Vilka byfånar.

Lagen straffar.

Men du och dina iqbefriade varelser fattar inte att lagen har stöd för verkställan. Edra mongon fattar inte att det kostar att bryta mot lagen.

Dödsstraff, JA.
Citera
2023-10-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Vilka byfånar.

Lagen straffar.

Men du och dina iqbefriade varelser fattar inte att lagen har stöd för verkställan. Edra mongon fattar inte att det kostar att bryta mot lagen.

Dödsstraff, JA.

Jag anser att jag fattar att det kostar. Fattar jag inte det, vänligen upplys mig om vilka kvantiteter jag missat i beräkningen av utfall. Det är omöjligt för mig att fatta något som jag inte är informerad om - det är omöjligt för alla.
Citera
2023-10-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Tror du missuppfattade det hela en aning. Det var inte något inlägg i de direkta sakfrågorna som ni käbblade om, utan det var helt enkelt bara en observation och ett konstaterande i just hur absurt och irrationellt hela ämnet för tråden är.

Att ens inbilla sig att någon religon i något avseende, skulle vara något tillförlitligt sätt att grunda en moraluppfattning på när ni religösa i tråden inte ens kan komma fram till vilken gud som är den rätta och således omöjligt och än mindre inte heller vilken moral som då skulle vara rätt, är rent ut sagt skrattretande.

Håller för övrigt med dig (även om jag kanske väljer andra ord), men ja. Man måste som du säger åtminstone vara rätt obildad om man 2023 ens inbillar sig att det skulle leda fram till några som helst vettiga slutsatser att grunda sin moral helt på några absoluta normer som hittats på av alfabetiska araber på järnåldern.

Du är den som går off topic hela tiden. Tråden handlar om etik, men det enda du sagt om etik är "science, bitch!". Okej, varsågod, presentera ditt etiska system baserat på science. Tactical ad hominem incoming?
Citera
2023-10-23, 22:50
Medlem
Citat:

Du har själv gjort följande dogmatiska påstående:
Citat:
Väl fungerande människor behöver inte fundera på vad som är, eller inte är moraliskt i dessa exempel
Det är dogmatiskt eftersom du vägrar ifrågasätta dina egna grundläggande antaganden och dessutom stämplar dina meningsmotståndare som ej "väl fungerande".
Citera
2023-10-23, 23:01
Medlem
Citat:
Då säger jag att ”om definitionen av gud är den kanelbulle som jag just åt upp, så är gud skit inom 48 timmar. Om gud är skit om 48 timmar, och gud är universums skapare, så kommer också universum att vara skit om 48 timmar ”

Ska vi ägna 28 sidor åt att diskutera det? Också?

Min poäng är att med den typen av korkad argumentation som du lägger fram, så finns det ingen gräns för vilka idiotiska resonemang man ksn föra. Så åter igen!

Antingen bevisar du påståendet andra meningen i trådstarten? Eller så medger du att det bara var din egenpåhittade trams definition som lik kanelbulle är både helt meningslöst och irrelevant?

Vilket är det???

Jag är inte intresserad av den kanelbulle som du just åt upp. Och jag är heller inte särskilt intresserad av din skit, varken den dynga som kommer ur din mun eller från andra kroppsöppningar. Jag är intresserad av moralens källa. Jag har presenterat flera teorier för vad moralens källa är. Du har presenterat ett ord: "science", alternativt "det experterna tycker". Vilket är tvetydigt eftersom experterna inte är överens.
Citera
2023-10-23, 23:07
Medlem
Citat:
Du är den som går off topic hela tiden. Tråden handlar om etik, men det enda du sagt om etik är "science, bitch!". Okej, varsågod, presentera ditt etiska system baserat på science. Tactical ad hominem incoming?

Citat:
Du har själv gjort följande dogmatiska påstående:

Det är dogmatiskt eftersom du vägrar ifrågasätta dina egna grundläggande antaganden och dessutom stämplar dina meningsmotståndare som ej "väl fungerande".

Om du måste nu befinner dig i ett sånt känslotillstånd att du måste citera mitt svar på någon annans inlägg. Hela två gånger dessutom?

Då kanske det är lugnare att du sover på saken lite, och så tar vi det vidare i morgon istället👍
Citera
2023-10-23, 23:08
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Jag anser att jag fattar att det kostar. Fattar jag inte det, vänligen upplys mig om vilka kvantiteter jag missat i beräkningen av utfall. Det är omöjligt för mig att fatta något som jag inte är informerad om - det är omöjligt för alla.
Du fattar ingenting. Kurats.
Citera
2023-10-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Du fattar ingenting. Kurats.

Om Gud är allsmäktig och jag inte fattar någonting så är det Guds vilja och ansvar.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-10-23 kl. 23:19.
Citera
2023-10-23, 23:36
Medlem
Citat:
Jag är inte intresserad av den kanelbulle som du just åt upp. Och jag är heller inte särskilt intresserad av din skit, varken den dynga som kommer ur din mun eller från andra kroppsöppningar. Jag är intresserad av moralens källa. Jag har presenterat flera teorier för vad moralens källa är. Du har presenterat ett ord: "science", alternativt "det experterna tycker". Vilket är tvetydigt eftersom experterna inte är överens.

Vem vill inte det? Det faktum att experter inte är överens betyder bara att det är en fråga som helt enkelt inte i nuläget har ett klart svar. I tråden så har det dock presenterats ett flertal förklaringar som de flesta har ganska gott stöd i verklig forskning på området.

Dessvärre är det ju så att detenda som du hittills visat intresse för, förklaringar förklaringar som pekar på att en (eller mer specifikt kanske den gud som du då gillar) måste vara moralens källa.

Eftersom det å andra sidan är den förklaring som även det finns minst stod för att den skulle vara troligt av de som presenterats och som även är den minst logiska och rationella förklaringen så blir ju diskussionen inte särskilt konstruktiv. Eller hur?

Jag har ju genomgående i tråden varit tydlig med att även om jag förvisso ser det som extremt osannolikt att en gud skulle vara upphovet till moral, så utesluter jag det inte helt om det framkommer några trovärdiga, oberoende och falsiferbara bevis som pekar på det?

Har du det? Eller? För annars är det som även det påpekats för dig i tråden (och det gläder mig att du gått tillbaka till sidan 27-28 där du om just den frågan har en del saker där som du helt enkelt inte klarade ut) annars en helt meningslös diskussion.

Som sagt! Och återigen! Om du påstår att gud skulle vara moralens källa? Så måste man öven ha bevis för det påståendet.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-10-23 kl. 23:52.
Citera
2023-10-23, 23:49
Medlem
Citat:
Om Gud är allsmäktig och jag inte fattar någonting så är det Guds vilja och ansvar.

Eftersom du verkar tro att jag bara är en ? (Ja vad du nu skev) så tänker jag givetvis inte missa tillfället att även lyfta fram vad jag tycker är en helt klockren logisk slutsats av dig 😁

Nackdelen med att just vara allsmäktig och allvetande är just att man inte kan skylla på någon annan.

Så precis som du skriver så är det inte vare sig mitt eller ditt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in