Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Jag är inte intresserad av den kanelbulle som du just åt upp. Och jag är heller inte särskilt intresserad av din skit, varken den dynga som kommer ur din mun eller från andra kroppsöppningar. Jag är intresserad av moralens källa. Jag har presenterat flera teorier för vad moralens källa är. Du har presenterat ett ord: "science", alternativt "det experterna tycker". Vilket är tvetydigt eftersom experterna inte är överens.
Vem vill inte det? Det faktum att experter inte är överens betyder bara att det är en fråga som helt enkelt inte i nuläget har ett klart svar. I tråden så har det dock presenterats ett flertal förklaringar som de flesta har ganska gott stöd i verklig forskning på området.
Dessvärre är det ju så att det
enda som du hittills visat intresse för, förklaringar förklaringar som pekar på att en (eller mer specifikt kanske den gud som du då gillar) måste vara moralens källa.
Eftersom det å andra sidan är den förklaring som även det finns minst stod för att den skulle vara troligt av de som presenterats och som även är den minst logiska och rationella förklaringen så blir ju diskussionen inte särskilt konstruktiv. Eller hur?
Jag har ju genomgående i tråden varit tydlig med att även om jag förvisso ser det som extremt osannolikt att en gud skulle vara upphovet till moral, så utesluter jag det inte helt om det framkommer några trovärdiga, oberoende och falsiferbara bevis som pekar på det?
Har du det? Eller? För annars är det som även det påpekats för dig i tråden (och det gläder mig att du gått tillbaka till sidan 27-28 där du om just den frågan har en del saker där som du helt enkelt inte klarade ut) annars en helt meningslös diskussion.
Som sagt! Och återigen! Om du påstår att gud skulle vara moralens källa? Så måste man öven ha bevis för det påståendet.