Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Du förtjänar all skit som verkligheten ger dig. Att du tror att du är berättigad till nåt mer än så får stå för dig. Priser har ju inte gått upp sen 2017 enligt tråden, så väldigt oklart varför du förväntade dig ett bra utfall.
Vad gjorde den tidigare ägaren då - som inte jag gjorde - som förtjänade en värdeökning på 700.000 kr på 12 månader?
Jag vet inte vad tråden säger: Häromkring har de som köpte 2017 blivit (ännu ej realisade) miljonärer. Nej, naturligtvis förväntade jag mig inte något liknande utfall, men inte heller ett ras på så kort tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Varför köpte du bostaden då? Rimligtvis stresstestade banken din ekonomi mot 6-7% ränta så du ska ha råd med ytterligare (och de kommer) räntehöjningar. Med lite tur ser vi tvåsiffriga räntenivåer snart, de måste vara nästan 30 år sen senast det hände.
Sen håller jag med dig om att du kanske inte förtjänar det. Det är givetvis alla äckliga boomers som bara velat tjäna pengar på de yngre generationernas olycka som orsakat problemet men nu sitter vi här och du hamnade i rävsaxen. För du trodde väl inte på riktigt att räntan skulle vara historiskt låg för alltid?
Varför köpte jag bostaden: För att ha någonstans att bo. Det gick inte att vänta längre.
I takt med att priserna snabbt ökade fick jag kontra genom att gå ner i bostadsstandard. Jag klarar alltså mina månatliga utgifter och sitter inte på pottkanten. Så jag vet inte om jag uppfyller kraven för att klassas som "bolånetorsk" här på Flashback. Men det ändrar inte på det faktum att jag betalat Mercedes-pris för en VW Golf, vilket känns bittert.
Det hade gjort 600-700" kr i pris att köpa antingen 12 månader tidigare eller 12 månader senare än vad jag gjorde. Det motsvarar två jävla yrkesår som tagits ifrån mig. Det tycker jag är en orimligt stor svängning på så kort tid, som jag menar att ingen kunde förutspå (med någon användbar exakthet, inte bara "snart kommer krashen/dippen" vilket folk sagt sedan 2007, typ).
Nej, jag trodde inte räntan skulle vara låg för alltid. Jag bjuder på mitt scenario inför köpet (så kan alla skratta åt mig hur fel jag hade) jämfört med tidigare boende:
Ränteutgifter: på kort sikt, 2X-3X ggr högre (verkligheten 4X-5X ggr högre)
El- och uppvärmningskostnader: 2X högre (verkligheten 3X-4X ggr högre)
Brf-avgift: 10% högre (verkligheten 20% högre, snart 30%)
Citat:
Ursprungligen postat av
Krengt3
Ja jag håller med om att du inte förtjänar det. Grejen är ju att man vet innan att det är en riskabel affär. Men man har inget val för alla andra fortsätter att pressa upp priserna och ta dumma risker. De flesta fattar nog inte vilken risk det är, vilket man kan se på många BLT här. Det gick ju bra för dem, så då var det ingen risk tydligen.
Köper man bitcoins, NFT:er, penny stocks eller tulpanlökar på spekulation tar man en medveten risk. Att köpa tak över huvudet borde inte medföra någon större risk (eller omvänt, större vinning), så länge man inte köper ett ruckel i tron att det är ett palats.
Innan mitt köp:
Granskar liknande objekt inom fem mils radie under flera års tid.
Rådgör med andra mäklare än den som säljer objektet.
Kontaktar boende i liknande hus över hela Sverige via Facebook.
Läser föreningens årsredovisning.
Läser kommunens långsiktiga översiktsplaner.
Anlitar en professionell besiktningsman.
Och säkerligen mer därtill.
Jag tippar att jag lagt ner mer förarbete än 99/100 bostadsköpare. Detta spelade alltså. Ingen. Jävla. Roll. Jag blev en loser ändå! Allt handlade om tajming, vilket mina efterforskningar snarare sinkade. Hade jag slagit till på första bästa utan att ens kikat på det hade jag också varit en vinnare idag.
Som du säger, men som så få verkar fatta, det spelar ingen roll vad
jag vet, hur bra koll
jag har på prisnivåer eller framtida räntelägen, i en budgivning kommer det finnas minst en pappskalle som
inte har någon koll (som bara läst mäklarprospektet som räknar på hypotetiska 1% i räntekostnader och 300 spänn i månaden i elkostnader) och trissar upp priserna. Då kan du dra dig ur, i vetskap om att ditt pristak nu kommer ses som golv för mäklare nästa gång ett likvärdigt objekt ska säljas i området.
För varje månad som du tvekar ökar priserna med 50" och om du inte slår till snart kommer du inte kunna flytta alls, och då kommer du att behöva förklara för din familj hur ni måste bo under en bro och sova i pappkartonger på obestämd tid tills marknaden kylts av, men att det i själva verket är en smart ekonomiskt beslut som de borde vara jävligt glada och tacksamma för.