2023-10-23, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Tycker du förtjäntar credd som vågar erkänna att det blev en dålig affär.

En massa andra personer här inne försöker istället förneka att de köpt vid fel tillfället. Istället verkar de mest vilja dra med sig andra i fallet genom larviga analyser av hur priserna det alltid går upp och hur så got som alla utan vidare kan ta de ökade utgifterna med en klackspark.

Håller med, sedan hänger såklart allt på huruvida personen köpt en bostad den ska bo i länge, och huruvida den kan behålla jobbet. Om positivt svar på båda påståendena, ser jag inga problem egentligen.
Citera
2023-10-23, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
SBAB kom med sin senaste boränteprognos 19 okt. De tror på boräntor runt 3.5% e rabatt ganska stabilt f o m 2025. Man får inte räkna bort att ju högre räntorna är ju högre lönehöjningskrav hamnar på förhandlingsbordet. Tror det vettigaste är att mentalt ställa in sig på boräntor mellan 3-4% i framtiden. Vore nog väldigt bra med en stabiliserad ränta och inflation för att få tillbaka en större handel av bostäder.

Helt enig. Viktigast är att räntan stabiliseras. Marknaden hatar osäkerhet, hellre ”veta” att räntan hålls stabilt på 3,5%, än ett ”kan bli allt mellan 2-6%”
Citera
2023-10-23, 07:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Håller med, sedan hänger såklart allt på huruvida personen köpt en bostad den ska bo i länge, och huruvida den kan behålla jobbet. Om positivt svar på båda påståendena, ser jag inga problem egentligen.

Fast jag förstår inte "bo i länge" argumentet heller. Har priserna kraschat så har det ju kraschat för dom flesta. Så säljer man och köper i en sån miljö så blir ju köpet lika rabatterat som ens eget hus.
Citera
2023-10-23, 07:29
Avslutad
Citat:
Helt enig. Viktigast är att räntan stabiliseras. Marknaden hatar osäkerhet, hellre ”veta” att räntan hålls stabilt på 3,5%, än ett ”kan bli allt mellan 2-6%”

Stabilt 6-8% kommande 10 åren. Nu slipper ni undra.
Citera
2023-10-23, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Stabilt 6-8% kommande 10 åren. Nu slipper ni undra.

Du kan få en ränta på ca 4% bunden på 10 år via sbab.
Citera
2023-10-23, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Fast jag förstår inte "bo i länge" argumentet heller. Har priserna kraschat så har det ju kraschat för dom flesta. Så säljer man och köper i en sån miljö så blir ju köpet lika rabatterat som ens eget hus.

Fast i den här kontexten (förstagångsköpare som köpte på ATH) kan det handla om utraderad kontantinsats och kanske t.o.m. restskuld (blanco) om kåken säljs idag. Då är tidsperspektivet intressant.

Men detta är ju Flashback, så jag förväntar mig inget mindre än att användaren använde 10% av sin förmögenhet och cashade kåken kontant. Men hypotetiskt för ”alla andra” blir tidsperspektivet inte ointressant. Lättare att göra affär när du själv ligger plus, även om allt annat också stigit.
Citera
2023-10-23, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nej, trivs bra. Men fick som sagt betala åt helvete för mycket.

Det tråkiga ligger i att bostadsmarknaden har tillåtits att åka jävla berg-o-dalbana genom att räntorna varit på tok för låga under lång tid men därefter höjts så snabbt att priserna inte hunnit korrigeras. Det kommer att få potentiellt livslånga konsekvenser för mig som jag uppriktigt sagt inte känner att jag förtjänar.
Ja jag håller med om att du inte förtjänar det. Grejen är ju att man vet innan att det är en riskabel affär. Men man har inget val för alla andra fortsätter att pressa upp priserna och ta dumma risker. De flesta fattar nog inte vilken risk det är, vilket man kan se på många BLT här. Det gick ju bra för dem, så då var det ingen risk tydligen.

Det är absurt att vanliga knegare ska behöva riskera flera årslöner bara för att ha någonstans att bo. Hävstångseffekten är brutal. Man kanske skulle göra som muslimerna och förbjuda lån med ränta. Då skulle kanske bostadsmarknaden bli mer vettig och folk skulle inte behöva ta så stora risker.
Citera
2023-10-23, 08:35
Medlem
Citat:
Fast i den här kontexten (förstagångsköpare som köpte på ATH) kan det handla om utraderad kontantinsats och kanske t.o.m. restskuld (blanco) om kåken säljs idag. Då är tidsperspektivet intressant.

Men detta är ju Flashback, så jag förväntar mig inget mindre än att användaren använde 10% av sin förmögenhet och cashade kåken kontant. Men hypotetiskt för ”alla andra” blir tidsperspektivet inte ointressant. Lättare att göra affär när du själv ligger plus, även om allt annat också stigit.

Hur många förstagångsköpare köper villa??

Ja detta är flashback. Här förutsätter alla att hela befolkningen köpte bostad på toppen till 85% belåningsgrad. Sen kliar de sig i huvudet och undrar varför inte landet nu kollapsat som de hoppats.
Citera
2023-10-23, 09:00
Medlem
Citat:

Viktigast för vad och vem?

För de som vill in på bomarknaden och som har likvida medel så är det väl bäst med ännu högre räntor som pressar ner priserna än mer? Helst så hög ränta att folk tvingas sälja på grund av att de inte har råd med räntorna så att de inte kan vänta med att sälja.

Sedan finns det ytterligare en aspekt: många tycks tala om räntan som något Riksbanken beslutar om i ett vakuum. Det är ju den ekonomiska verkligheten inom och utanför Sveriges gränser som tvingar fram beslut i viss riktning.

Personligen tror jag att en ränta kring 10% hade varit bra för att minska den osunda "leva på kredit"-inställningen vi har här i Sverige. Inte superkul för de som spekulerat BRF med hävstång, men extremt bra för framtida generationer och en ny, mer sund, inställning till lån och kredit för dessa framtida generationer ...
Citera
2023-10-23, 09:15
Medlem
Citat:

Självklart spelar det stor roll oavsett. Om personen i framtiden säljer bostaden för +-0 eller 600K vinst (eller -600K/0 - +900K/300K etc) gör mycket stor skillnad för de allra flesta. Att personen erkänner det och inte försöker skönmåla bilden tyder på en grad av mental stabilitet som kommer vara hjälpsam.
Citera
2023-10-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför ska det ens finnas ränta på lån?

Varför skulle någon låna ut pengar till någon utan ränta?
Citera
2023-10-23, 10:26
Medlem
Världens börser kraschar på grund av higher for longer räntor men bostadspriserna ska inte ner? Kan någon förklara det tankesättet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in