2023-10-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ränta är priset på pengar.

Just nu är det ganska normal räntenivå, så dagens nivåer bör inte leda till någon större krasch. Det som nu kan få bostadsmarknaden att backa mer är sämre konjuktur, ökad arbetslöshet, starka börsfall och alla dessa faktorer ser vi tyvärr just nu.

Om ränta är priset på pengar vilket ska vara koppla till värdet på fiatvalutan, varför kan man då välja vilken ränta som ska sättas på pengarna?

Faktum är att vi ej behöver ränta på bolån, enbart amortering och krav på inkomst.
Citera
2023-10-23, 12:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Fast nu pratar vi om bolån som ska lånas ut i förhållande till ens inkomst.
Din dumma jävel. Delvis är summan begränsad.

Det finns ingen anledning att betala ränta, ränta har inget med FIAT-systemet att göra.
Du har ett otroligt aggressivt och otrevligt språk. Du sänker bara dig själv.

Jag tror att du är ute efter någon form av subventionerad statlig ränta? Och det har vi ju i princip idag eftersom räntekostnader är avdragsgilla.
Citera
2023-10-23, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du har ett otroligt aggressivt och otrevligt språk. Du sänker bara dig själv.

Jag tror att du är ute efter någon form av subventionerad statlig ränta? Och det har vi ju i princip idag eftersom räntekostnader är avdragsgilla.

Jag är inte ute efter något subventionerat, bidrag ges ut utan ränta varför kan man då inte ge ut bolån utan ränta?
Citera
2023-10-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
SBAB kom med sin senaste boränteprognos 19 okt. De tror på boräntor runt 3.5% e rabatt ganska stabilt f o m 2025. Man får inte räkna bort att ju högre räntorna är ju högre lönehöjningskrav hamnar på förhandlingsbordet. Tror det vettigaste är att mentalt ställa in sig på boräntor mellan 3-4% i framtiden. Vore nog väldigt bra med en stabiliserad ränta och inflation för att få tillbaka en större handel av bostäder.

Eller förlitar man sig inte på SBAB, dom har ett värdelöst trackrecord när det kommer till detta. Läs det riksbanken säger istället. SBAB är statligt, och det finns en anledning till att dom som jobbar där inte jobbar på mer lukrativa privata institutioner.
Citera
2023-10-23, 12:49
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Jag är inte ute efter något subventionerat, bidrag ges ut utan ränta varför kan man då inte ge ut bolån utan ränta?
Hur tänker du dig att det ska fungera, hur mycket lån får man ta och hur mycket ska amorteras och vem ska stå för dessa pengar som ger noll avkastning. Säg motsvarande 1500 miljarder ska någon pynta ut för 0 i ersättning.
Citera
2023-10-23, 12:59
Medlem
Citat:

Det skulle vara räntefritt om det finns någon som vill låna ut pengar utan ränta. Är du sugen kanske?

Den som lånar ut drabbas dock av värdeminskning pga inflationen så det lär bli svårt att hitta någon som lånar ut utan en ränta som marknaden bedömer är lägre än den kommande inflationen.
Citera
2023-10-23, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Haha! Allt för ditt egna narrativ kan jag tänka mig. Tror inte de flesta rubriker rör personer i ägt boende i Stockholm. Men jag spekulerar så klart. Bättre än du iofs.
Visst, tittar du på marknaden i ett mikrokosmos ser den välmående ut, men hela marknaden är byggd på en enorm hög med skulder. Så visst, det finns en illusion av rikedom, men hela grunden är rutten. Jag menar, om du tänker på saken så är Sveriges befolkning bland den mest skuldsatta befolkningen i hela världen.
Citera
2023-10-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Hur tänker du dig att det ska fungera, hur mycket lån får man ta och hur mycket ska amorteras och vem ska stå för dessa pengar som ger noll avkastning. Säg motsvarande 1500 miljarder ska någon pynta ut för 0 i ersättning.

Man tar lån utifrån nuvarande låneregler som redan existerar, det enda man inte betalar är ränta.
Citera
2023-10-23, 14:06
Medlem
Citat:
Man tar lån utifrån nuvarande låneregler som redan existerar, det enda man inte betalar är ränta.

Och vem ska frivilligt låna ut till dessa villkor menar du?
Eller ska de tvingas?
Citera
2023-10-23, 15:11
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Det leder ju bara till att man kan ta väldigt mycket högre lån vilket då leder till ännu högre bostadspriser. Gynnar ju typ absolut ingen??

Förstår därför inte vad vinsten skulle vara...
Citera
2023-10-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Det leder ju bara till att man kan ta väldigt mycket högre lån vilket då leder till ännu högre bostadspriser. Gynnar ju typ absolut ingen??

Förstår därför inte vad vinsten skulle vara...

Inte om reglerna är precis densamma som vanliga bolån, dvs i förhållande till ens inkomst.

Poängen är att politikerna har tvingat in medborgare i att belåna sig skyhögt pga en dysfunktionell marknad, där man tvingar folk att ta stora risker med sin ekonomi för att ha någonstans att bo, vilket i sin tur har lett till att vår valuta har försvagats.
Lån som bankerna tjänar stora pengar på med sina räntor.

Jag ser inte vad problemet skulle vara med att ta bort räntorna.
Citera
2023-10-23, 15:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hur har du mätt upp den bubblan? Och ”överskuldsättning” antar jag är nåt som du diktat ihop som går på tvärs med din risk-aptit och preferens.

Att man lånar många multiplar av höginkomsttagarlöner för att ha nånstans att bo ser jag inte som sunt. Förstår dock att folk inte har ngt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in