Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 09:00
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Cyril framstår allt mer som killen som, opåkallat, slår sig ner vid ens bord på krogen, aspackad, och börjar skryta helt ohämmat medan alla vid bordet ger varandra blicken som säger "ska vi dra vidare"...

Jag får nog ta Cyril lite i försvar här.

Han lider nog bara av ohämmad livsglädje och entusiasm. Har ni sett en tjackis som precis fått sin dos? Med hakan högt och bröstet ut tar Cyril snabba, beslutsamma steg genom livet, på väg mot nästa öl som ska drickas, nästa kvinna att nedlägga, nästa seger att vinna... Kanske är han född sån, kanske är det hans upplevelser som påverkat honom, men han verka vilja hinna med allt som är gött under sin begränsade tid på jorden. Ingenting är tillräckligt för Cyril, man kan alltid springa snabbare, klättra högre... I all sin glädje har han liksom inte tid att sitta stilla och lyssna. Han föds på nytt varje morgon, lycklig över att solen går upp och över att hjärtat fortfarande slår, sen går han ut hårt och ökar.

Det tycker jag i grunden är ganska charmigt och sympatiskt men så klart blir det jätteknepigt när han ska podda med mer balanserade och lågmälda personer. Han gör sig väl antagligen bättre i text, där man kan lägga ifrån sig boken om han blir lite för mycket? Ska se om jag kan hitta nån av hans böcker på bibblan.

Cyril är en skön snubbe, men den här podden hör han nog inte riktigt hemma i. Han är väl en av de få som faktiskt skulle kunna bära en podd helt själv, kanske med en eller annan inbjuden gäst då och då.
Citera
2023-04-18, 15:08
  #26
Medlem
Senaste avsnittet då, "Bonus XIX" om bl a Stoopendaals besök i Norge för en diskussion om bl a en ökänd fransk författare.

Karl-Oskar framstår som en extremt höhö:ig, fördomsfull nolla som mest av allt vill kasta skit på "den vänsterintellektuelle" som deltog i samtalet, och Andres bara "nämen han var trevlig".

Rätt låg intellektuell nivå här. Ett resonemang utgår också på något förutbestämt sätt från att Peter Wahlbäck skulle vara Sveriges största/bästa standup-komiker, vilket knappast är sant oavsett vilken måttstock man använder. Ironiskt nog kritiserar Karl-Oskar Joe Rogans förståndsgåvor och menar att denns dumhet förstör hans egen podd, samtidigt som Karl-Oskars begränsade intellekt sätter gränser för den podd hans jus då då deltar i.

Ett gott råd till Karl-Oskar är nog att försöka slappna av lite, få ett ligg eller starta ett slagsmål eller nåt för den här överspända bajsnödigheten är olidlig.
Citera
2023-06-18, 12:07
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Jag får nog ta Cyril lite i försvar här.

Han lider nog bara av ohämmad livsglädje och entusiasm. Har ni sett en tjackis som precis fått sin dos? Med hakan högt och bröstet ut tar Cyril snabba, beslutsamma steg genom livet, på väg mot nästa öl som ska drickas, nästa kvinna att nedlägga, nästa seger att vinna... Kanske är han född sån, kanske är det hans upplevelser som påverkat honom, men han verka vilja hinna med allt som är gött under sin begränsade tid på jorden. Ingenting är tillräckligt för Cyril, man kan alltid springa snabbare, klättra högre... I all sin glädje har han liksom inte tid att sitta stilla och lyssna. Han föds på nytt varje morgon, lycklig över att solen går upp och över att hjärtat fortfarande slår, sen går han ut hårt och ökar.

Det tycker jag i grunden är ganska charmigt och sympatiskt men så klart blir det jätteknepigt när han ska podda med mer balanserade och lågmälda personer. Han gör sig väl antagligen bättre i text, där man kan lägga ifrån sig boken om han blir lite för mycket? Ska se om jag kan hitta nån av hans böcker på bibblan.

Cyril är en skön snubbe, men den här podden hör han nog inte riktigt hemma i. Han är väl en av de få som faktiskt skulle kunna bära en podd helt själv, kanske med en eller annan inbjuden gäst då och då.

Cyril är verkligen definitionen av en ”skön” snubbe, en som har en bestämd åsikt om det mesta men väldigt grund kunskap bakom uppfattningarna. Exempelvis att han i senaste avsnittet beskrev Trastevere i Rom som en plats helt utan turister. Alla som varit i Rom vet att det är ett av stadens absolut mest turisttäta platser 😄 Det är snarare så att Trastevere får Gamla stan i Stockholm att kännas turistfritt.
Citera
2023-06-28, 23:54
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silence-is-wild
Exempelvis att han i senaste avsnittet beskrev Trastevere i Rom som en plats helt utan turister.

Eller "Travestere" som han kallar det.
Höhö-psykologen blir för övrigt ännu höhö-igare när Cyril är med för då ska han liksom spela Allan också.
Citera
2023-06-29, 11:48
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
Eller "Travestere" som han kallar det.
Höhö-psykologen blir för övrigt ännu höhö-igare när Cyril är med för då ska han liksom spela Allan också.

Ja ”samtalen” med Cyril (samtal inom citationstecken eftersom det oftast mer liknar en monolog av Cyril där de andra bryter in) är ofrivilligt komiska eftersom det blir så pinsamt tydligt hur mycket Oscar och Andres beundrar Cyril och beter sig som såna jävla cucks i hans närvaro.
Citera
2023-09-29, 07:19
  #30
Medlem
Avsnittet "Ludvig Köhler II":

I detta avsnitt förs ett resonemang kring relationen mellan psykologutbildade personer och litteratur.

Många som är psykologer är intresserade av litteratur eller sysslar med litteratur på fritiden. Per Magnus Johansson tas upp som ett exempel bland andra. Deltagarna diskuterar vad detta säger om dagens psykologi, med mera.

Ludvig Köhler, som är "fri skribent" och författare med stamtavla inom svenskt kulturliv förvånas över att "psykologer vill diskutera litteratur" när de träffas. Är detta egentligen så konstigt? Köhler är ju en av de lyckligt lottade som åtminstone delvis kan försörja sig som textförfattare. Om man träffar, säg, en polis kan man ju vara artigt intresserad av hur denne har det på jobbet också?

Alla möjliga komplicerade förklaringar kring detta fenomen ställs upp och granskas. Fel på psykologins forskning, fel på psykologistudenterna, etc. Men vet ni vad grabbar? Litteratur är underhållning. Psykologer är akademisk medelklass, de psykologer som Köhler&co träffar har säkert mer kulturellt kapital än genomsnittet dessutom. Dom vill likväl snacka underhållning. Men om man är en finkulturmänniska kan man inte snacka senaste Terminatorrullen eller cringefaktorn i gårdagens dokusåpa. Då får man snacka litteratur för att hålla medelklassfasaden uppe. Det är nog inte konstigare än så, och det säger nog inte mer än så om dagens psykologer, biologismen och allt annat som kastas ner i denna överarbetade anrättning. Killar vill snacka underhållning när de är lediga, och när ni är i rummet snackar de litteratur. Sluta krångla till det så förbannat grabbar, ta en öl, snacka lite fitta, så ska ni se att kulturpretentionerna bleknar och inte längre är ivägen för samtalet.
Citera
2023-10-04, 20:18
  #31
Medlem
Senaste avsnittet med Cyril är kul då han först säger att han är för god för att prata om folk "bakom ryggen" och sen övergår direkt till att förtala halva kultursverige.
Citera
2023-10-06, 15:40
  #32
Medlem
Feedback66s avatar
Åhnej ett till avsnitt med Cyril Jag står över. Men låt mig gissa, han är bitter för att hans böcker inte fått det beröm och den uppmärksamhet han tycker att de förtjänar?
Citera
2023-10-19, 07:24
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Åhnej ett till avsnitt med Cyril Jag står över. Men låt mig gissa, han är bitter för att hans böcker inte fått det beröm och den uppmärksamhet han tycker att de förtjänar?

Han är lite mindre uppenbar än så, nämner mest att "det här har jag skrivit om" dvs att han var först på bollen. Det var mer blygsamt än man kunde förvänta. Jag gillar Cyril.

Annars pratade han om att han ska skriva bok tillsammans med Leila K.

Senaste avsnittet:

Gunnar Ardelius bok om att vara man är dålig.

Men jag fattar inte varför de droppat typ 10 gånger (det här har varit uppe för diskussion i flera avsnitt) att Gunnar Ardelius är två meter lång och att kvinnor flockades kring honom på bokmässan. Det är inte en good look grabbar, ni låter som ett par incels som gått på alla de där engelska buzzwordsen om vem som får knulla och inte. Tror båda två behöver ett ligg, ta och stick till Thailand eller nåt nu över vintern.
Citera
2023-10-21, 18:00
  #34
Medlem
Dom får lära sig att döpa avsnitt till olika saker. Fan vad Sundfelt är självgod man stör sig ibland och Stoopendaal är låångt ut på spektrat är något som slår än när man lyssnar. Annars bra podd kämpa på.
Citera
2023-10-23, 14:33
  #35
Medlem
Feedback66s avatar
[quote=offermentalitet|86147552Stoopendaal är låångt ut på spektrat[/QUOTE]

haha, ja du har nog rätt i det faktiskt. har inte riktigt tänkt på det förut men nu när du nämner det känns det ju rätt självklart.
Citera
2023-10-24, 15:13
  #36
Medlem
Cyrils konflikt med halva kultursverige går f ö främst ut på att hans son tydligen anklagades för stöld eller rån med en (dyr, märkes?) jacka som byte. Detta utreddes av polisen.

Cyrils son ska enligt Cyril helt ha rentvåtts från anklagelserna senare (minns ej om det gick domstol eller lades ner) men innan dess skrev någon en krönika om det som inte var smickrande. Eventuellt är Cyril också arg på kulturpersoner i skribentens omgivning pga att de inte stoppade eller kritiserade krönikan.

Jag vet inte vem skribenten är men gissar vilt: Jens Liljestrand.

Är det någon som vet mer om vilken krönika och krönikör detta berör?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback