Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-24, 15:14
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
haha, ja du har nog rätt i det faktiskt. har inte riktigt tänkt på det förut men nu när du nämner det känns det ju rätt självklart.

Alla ser ut som introverta autister bredvid Cyril.

Vilka tecken på detta ser du hos Andres egentligen?
Citera
2024-01-23, 07:01
  #38
Medlem
Bordssamtal XLIV:

Ingen Cyril, bara en semianonym "Mattias".

Ämnen:
-Kamphundar
-Recension av ett SR-program om aktivisterna som blockerade en väg i Sthlm och om den efterföljande processen.

Det här kan man summera som "gnälliga gubbars podd". Tesen att fel folk skaffar kamphundar och att SR gör dåliga/tendentiösa program är verkligen att sparka in öppna och oerhört slitna dörrar. Bara lägg ner podden och börja skriva på Flashback istället, det är typ samma sak.
Citera
2024-01-23, 20:16
  #39
Medlem
Back-Annas avatar
Högst oklart varför de släpat in denne mannen på gatan-mattias. Fullständigt ointressant och intetsägande avsnitt. Förmodligen Karl Oskars idé.

Podden är bra när de samtalar om en bok de läst, eller film de sett. Och ju mer utrymme Stoopendaal ges desto bättre.
Citera
2024-01-24, 09:16
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Anna
Högst oklart varför de släpat in denne mannen på gatan-mattias. Fullständigt ointressant och intetsägande avsnitt. Förmodligen Karl Oskars idé.

Podden är bra när de samtalar om en bok de läst, eller film de sett. Och ju mer utrymme Stoopendaal ges desto bättre.

Ja! Det behövs ett riktigt bojsänke i podden, ett relativt tungt ämne som förankrar diskussionen. Detta kan uppenbarligen inte vara current events typ kamphundar. Det funkade i och för sig OK när de diskuterade psykolog-intrigerna i Gbg, för då hade Karl-Oskar lite insyn vilket gav substans. Men annars är det nog som du säger, det får vara något egenupplevt som en resa (bokmässan) eller ett kulturverk som en film eller en bok. Eller ett författarskap? Men det närmsta de ska komma dagspolitik är nog "en aktuell kulturdebatt", annars blir det substanslöst och fladdrigt.
Citera
2024-02-13, 09:07
  #41
Medlem
Gurdjieffs avatar
Är det någon som vet något om Karl Oskars utbildning? Han verkar inte arbeta som psykolog och från vad jag förstår är hans högsta utbildning en kandidat i psykologi. Får en känsla av att det handlar om en kroniskt ensam alkis som lever på gamla meriter.
Citera
2024-02-13, 15:24
  #42
Medlem
Back-Annas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurdjieff
Är det någon som vet något om Karl Oskars utbildning? Han verkar inte arbeta som psykolog och från vad jag förstår är hans högsta utbildning en kandidat i psykologi. Får en känsla av att det handlar om en kroniskt ensam alkis som lever på gamla meriter.
Oklart. Tror han har en master. Men trots alla högskolepoäng så har likväl Stoopendaal tvivelsutan en mer sensibelt kalibrerad psykologisk intuition - nåt, till Karls Oskars förtret, man icke kan läsa sig till.

Stundvis kan KO exempelvis slå ner Andrés intressanta omdömen med abderitiska argument såsom ”det där är förlegad psykologi och det är ingen som lär ut det längre”.
Citera
2024-02-15, 13:46
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurdjieff
Är det någon som vet något om Karl Oskars utbildning? Han verkar inte arbeta som psykolog och från vad jag förstår är hans högsta utbildning en kandidat i psykologi. Får en känsla av att det handlar om en kroniskt ensam alkis som lever på gamla meriter.

Han skriver på sin substack att han har en MsC. Tror inte han är så dum att han ljuger om en så lätt verifierad sak. Men det går väl att kolla via Lunds Universitet eller LADOK.

Var han arbetar vet jag inte, men av det han nämnt i podden i brottstycken ibland verkar det inte som han har så mycket kontakt med klienter eller patienter eller vad man nu ska kalla det.
Citera
2024-03-25, 16:30
  #44
Medlem
Gurdjieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Han skriver på sin substack att han har en MsC. Tror inte han är så dum att han ljuger om en så lätt verifierad sak. Men det går väl att kolla via Lunds Universitet eller LADOK.

Var han arbetar vet jag inte, men av det han nämnt i podden i brottstycken ibland verkar det inte som han har så mycket kontakt med klienter eller patienter eller vad man nu ska kalla det.
Det är just detta som är så intressant med Karl Oskar. Han skyltar gärna med en utbildning jag inte hittar några belägg för att han genomfört, inte heller skryter han om sitt arbete, trots att mannen gärna skryter om allt annat.

I senaste avsnittet berättar Andres att han läst en bok av en sociolog varpå Karl Oskar direkt går till attack på yrkesgruppen helt utan att ha läst boken. Inte heller verkar han införstådd i vad sociologin ämnar att göra. Allt är i hans ögon "vänsterextremism" och stora delar av avsnittet går åt Karl Oskars konspirationer och blinda ilska.

Och stort tack till dig Sjovattengrogg som håller denna tråd levande.
Citera
2024-03-27, 08:31
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurdjieff
I senaste avsnittet berättar Andres att han läst en bok av en sociolog varpå Karl Oskar direkt går till attack på yrkesgruppen helt utan att ha läst boken. Inte heller verkar han införstådd i vad sociologin ämnar att göra. Allt är i hans ögon "vänsterextremism" och stora delar av avsnittet går åt Karl Oskars konspirationer och blinda ilska.

(Avsnitt: Bonus XL, 18 mars 2024)

Bortoluci är disputerad i sociologi, tydligen. Boken som avhandlas handlar om författarens far, som arbetade som lastbilschaufför i Brasilien. När fadern drabbades av (obotlig?) cancer bestämde sig Bortoluci för att nedteckna hans historia.

Boken verkar vara utförd med det klassiska greppet "personlig historia mot en bakgrund av större historiska skeenden" som då delvis också berättar Brasiliens politiska historia. Jag har inte läst den och har efter recensionen fortfarande ingen aning om den är bra eller dålig. Däremot är författaren, helt a priori, en stor skithög.

Jag kan uppskatta en bra kultursidessågning. Några av mina hjärtligaste gapskratt har kommit över mig i sådana ögonblick. Har man rustat sig för en litterär straffexpedition ska den genomföras med formuleringslusta, frenesi och svart humor. Man ska överrumpla fienden på hans eget territorium, skoningslöst nedgöra den med ett hånflin och återvända med krympta huvuden som troféer. Det är underhållande.

Men Karl-Oskar sitter säkert i kulturkrigets allra djupaste skyttegrav och skjuter på måfå mot inbillade gestalter vid horisonten. Det är oinspirerat, tröttsamt och kanske t o m en smula fegt.
Citera
2024-03-27, 21:38
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
(Avsnitt: Bonus XL, 18 mars 2024)

Karl-Oskar sitter säkert i kulturkrigets allra djupaste skyttegrav och skjuter på måfå mot inbillade gestalter vid horisonten.


välfunnet
Citera
2024-04-03, 17:04
  #47
Medlem
Back-Annas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Jag kan uppskatta en bra kultursidessågning. Några av mina hjärtligaste gapskratt har kommit över mig i sådana ögonblick. Har man rustat sig för en litterär straffexpedition ska den genomföras med formuleringslusta, frenesi och svart humor. Man ska överrumpla fienden på hans eget territorium, skoningslöst nedgöra den med ett hånflin och återvända med krympta huvuden som troféer. Det är underhållande.

Nytt lågvattenmärke för podden är att de i senaste avsnittet har dryftat litterärt högtflygande alster såsom Britney Spears omistliga självbiografi, och inte för så länge sedan Arnold Schwarzeneggers oumbärliga självhjälpsbok.

Den genomsnittliga avsnittskvaliteten har obestridligen försvagats de senaste månaderna. Hoppas innerligen att de återfår den riktning de slog in på runt 2018 fram till 2022.

Och Gud bevare den av Karl Oskars vänner som inspirerade honom till den bok han nu skriver, för att han enligt den gode vännens utsago har "bra tankar", och som föranlett att vi lyssnare tvingas höra på ändlösa dilettantmässiga utläggningar om skrivkonsten från en ytterst medelmåttig novis, i varje avsnitt.

Nåväl. Det kommer väl nåt nytt avsnitt inom kort som får en mörkman som jag att skifta fot
Citera
2024-04-18, 15:35
  #48
Medlem
Bonus XLI om litteraturkanon.

Efter 23 minuter kommer man fram till den intressanta frågeställningen, nämligen vem/vad en kanon är till för. Här följer biologisk-reduktionistiska argument om att "intelligenta barn i alla fall kommer att läsa" och det närmsta en slutsats man kommer är ungefär att man bör skämmas om man inte är bekant med en litteraturkanon. Eller åtminstone att det är eftersträvansvärt att det skulle förhålla sig så. Då får man inte sitta vid vuxenbordet, så att säga.

Bra förankrat samtal som rör sig kring ett definierat ämne och inte svävar ut i beteendepsykologi, skryt eller fniss.

Ett minus är väl att litteraturkanonens funktion som vuxenstämpel känns tveksam. Dansk kulturkanon består utöver litteraturen av ett dussin scenföreställningar, musik och arkitektur. Samtidigt argumenterar man (i korthet) i podden för att det inte ska gå att relativisera litteraturkanon. Vilket ju danskarna på sätt och vis bevisar att man visst kan, eftersom Vor Frue Kirkes arkitektur i praktiken har samma status som H C Andersens den lille havefru.

Bra struktur, sådär innehåll. Kan man hoppas att podden tar lite intryck av den danska kulturkanon och vidgar sig till t ex arkitektur och musik? Eller åtminstone att den tar avstamp från litteraturkanon till kulturkanon?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback