2023-10-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Israel gjorde ett intrångsförsök kring Khan Yunis i södra Gaza. Hamas slog ut en tank och två bulldozers:

https://twitter.com/alestiklalen/status/1716110042850549877

Fyra israeler skadade vid försöket:

https://twitter.com/English_AlAhed/status/1716110268739019217

"hamas says" okej. Ja då vet vi att det är fejk direkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Var det någonting särskilt i Al Jazeeras analys som du inte höll med om?

Jag förstår att du är jätteupprörd över muslimer i Sverige (ett resultat av judisk aktivism) och att massmord på muslimska småbarn därför alltid är berättigat så länge det begås av judar mot muslimer, men att kalla Israel en västerländsk demokrati är löjeväckande. Israel är på många sätt en apartheidstat med raslagar, utöver att vara en illegitim terrorstat grundad på terrorism, en internationell hub för ekonomisk brottslighet, mm.

Du kan inte låta ditt missnöje över muslimer i Sverige spilla över till irrationella vredesutbrott och uppmaningar till massmord på muslimer. Det är vidrigt och omänskligt. Ryck upp dig.

Problemet är när icke-transparenta och svepande analyser tas på större allvar än noggranna, omsorgsfulla, objektiva och transparenta analyser, oavsett om de råka komma från källor som prima facie kan uppfattas som vinklade. Påståenden från USA, Storbritannien eller IDF om att bomben "sannolikt" kom från Gaza är inte trovärdigt. Däremot är öppna och transparenta analyser trovärdiga, och det har AP tyvärr inget ägnat sig åt. I det hänseendet är bl.a. Channel 4 News och Al Jazeeras analys bättre. Och de är inte de enda som publicerat noggranna och öppna utvärderingar av videoklipp, ljudinspelningar, mm., som visar att Israel låg bakom bombningen.

Varför anser du att judiska bosättare ska tvingas lämna Palestina medan palestinska och muslimska bosättare inte ska tvingas lämna länderna i väst? Vad är logiken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Det sista jag hörde och såg var en massa pro-palestinska demonstrationer med jubel och hurra i direkt anknytning till Hamaz attack mot oskyldiga civila. Därefter en massa demonstrstioner där man uppmanar islamistiskt våld mot oss i väst när det började bli lite jobbigt, och nu sitter du och kallar alla som ifrågasätter om kopplingen terrorister och islamister verkligen ör något att ha i väst för rasister?

Vem är rasisten egentligen?
Absolut inte alla palestinier gick ut och hyllade. .jag känner många palestinier här i Göteborg .
Och majoriteten av dessa gjorde inte det, gick ut och hyllade
Var några få som gjorde det och de var fel ja..
De håller jag med om..
Terror dåd, skall man absolut inte hylla
Senast redigerad av soprano-number-one 2023-10-22 kl. 17:32.
Citera
2023-10-22, 17:31
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Förvisso sant, en arabs fiende är min vän. Men du verkar ju å andra sidan drivas av ett hat mot judar som gör dig precis lika irrationell, typ hur du fortsatt anklagar Israel för sjukhusbomben långt efter att varenda tidning i väst och delvis arabvärlden blivit tvungna att korrigera sin rapportering.

Nu har det gått nästan en vecka sedan sjukhusbomben exploderade. Det började med att en israelisk talesperson tog på sig ansvaret för bombningen, men senare raderade sin tweet. Han återvände några timmar senare med bortförklaringen att han kopierat uppgifterna från Reuters (ingen vet vilken Reuters-notis han skulle ha kopierat det ifrån).

Sedan dess har en lång rad medier gjort sina egna analyser av läget, och de mest transparenta och djuplodande analyserna har landat i att Israel låg bakom bombningen. Numera tycks råda en svag konsensus i internationella medier att bomben måste ha släppts av Israel.

Att "varenda tidning i väst och delvis arabvärlden" skulle ha tagit ställning för Israel är alltså totalt felaktigt. Men ni har varit igång sedan i onsdags för att lägga dimridåer och skapa förvirring.
Citera
2023-10-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soprano-number-one
Absolut inte alla palestinier gick ut och hyllade. .jag känner många palestinier här i Göteborg .
Och majoriteten av dessa gjorde inte det, gick ut och hyllade

Jag har inte sett eller hört en enda paliistinier uttaöa sig mot Hamaz agerande heller.. Eller muslimskt forum eller samfund..

Att vara tyst i detta läge är för mig att vara Pro hamaz, och pro terrorism.
Citera
2023-10-22, 17:32
Medlem
Alltså vi kan sluta tjata om Palestina nu.
Det alla verkar ha glömt, är att folket som är tänkt att bygga Palestina, har förlorat all vett och sans.
Det finns inget statsbärande material kvar i det palestinska lägret.
Att man har en teoretisk/moralisk rätt att ha en stat, betyder inte att man ska ha denna stat i praktiken.
Ska Israel bo granne med ett islamistiskt träsk, där kvinnor lever som på 1200-talet?
Ska 7/10-terroristerna och Hamas få styra över en grannstat till Israel? Självklart inte.
Hamas satte punkt för alla drömmar om Palestina den 7/10.
Efter den 7/10 kan vi papperskorga alla rosa drömmar.
Glöm fred, tvåstatslösning och fan och hans moster.
Att det skulle dröja till 2023 innan den här skräck-såpan tog slut, är fantastiskt....
Citera
2023-10-22, 17:33
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Att den skulle vara seriös. När de inte ens vet vad det är dom analyserar.

Jag antar att de videoklipp som bokstavligen visar Israels bomber vid sjukhuset helt enkelt är fejkade.
Citera
2023-10-22, 17:34
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Varför anser du att judiska bosättare ska tvingas lämna Palestina medan palestinska och muslimska bosättare inte ska tvingas lämna länderna i väst?

När har jag påstått det?
Citera
2023-10-22, 17:37
Medlem
Citat:
Jag antar att de videoklipp som bokstavligen visar Israels bomber vid sjukhuset helt enkelt är fejkade.

Ja. Då det inte var Israels bomb.
Citera
2023-10-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soprano-number-one
Fram till 2023 hade 139 av FN:s medlemsländer erkänt Palestina, enligt Palestinska myndighetens FN-representation. Bland dem finns Sverige (2014) och Island. Många av erkännandena kom redan efter en självständighetsförklaring från PLO 1988 (se Modern historia).

Palestina är en stat. Det innebär inte bara rättigheter, utan också förpliktelser som t ex att inte urskillningslöst skjuta raketer mot civila i andra länder, att inte låta sin armé invadera andra länder och ställa till med massakrer på civila och att förse sina medborgare med vatten, mat och mediciner. Palestina har haft mer än 35 år på sig sedan självständighetsförklaringen att börja uppträda som en stat. Det har Palestina inte gjort. Det innebär att Palestina inte längre förtjänar att vara en stat.
Citera
2023-10-22, 17:42
Medlem
Citat:
Nu har det gått nästan en vecka sedan sjukhusbomben exploderade. Det började med att en israelisk talesperson tog på sig ansvaret för bombningen, men senare raderade sin tweet. Han återvände några timmar senare med bortförklaringen att han kopierat uppgifterna från Reuters (ingen vet vilken Reuters-notis han skulle ha kopierat det ifrån).

Sedan dess har en lång rad medier gjort sina egna analyser av läget, och de mest transparenta och djuplodande analyserna har landat i att Israel låg bakom bombningen. Numera tycks råda en svag konsensus i internationella medier att bomben måste ha släppts av Israel.

Att "varenda tidning i väst och delvis arabvärlden" skulle ha tagit ställning för Israel är alltså totalt felaktigt. Men ni har varit igång sedan i onsdags för att lägga dimridåer och skapa förvirring.
Svag konsensus var då? Lokala Jihad tidningar i Gaza eller, får du dem på mail? Senast idag hörde jag en journalist från SVT ställas mot väggen i P1 över hur man okritiskt förmedlat islamistiskt propaganda.

Största beviset för Israels sak är dessutom det faktum att varför i helvete skulle man bomba ett sjukhus och slänga bort all nyvunnen sympati för sin sak.
Citera
2023-10-22, 17:43
Medlem
Citat:
När har jag påstått det?

Jag skrev inte att du har påstått det, utan att du anser det.

Men nu har du chansen att ändra åsikt.

1. Anser du att judiska bosättare ska tvingad lämna Palestina? Ja eller nej?

2. Anser du att palestinska och muslimska bosättare ska tvingas lämna Sverige och andra länder i väst? Ja eller nej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in