2023-09-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Den förkrossande majoriteten av alla onlinekonton på exempelvis forum därute kommer att "avslöjas" inom 10 år med språkanalys för den som är intresserad av vem som kan stå bakom ett konto. För den som har väldigt lite publicerat under riktigt namn, kan kopplingen bli svårare att göra.

Tekniska detaljer är inte så viktiga, dessa är lättare att neka till.
Så med andra ord kanske de som skriver helt efterblivet bara haft bra OPSEC. Den kanske man borde ta efter.
Citera
2023-10-22, 14:40
Medlem
Von0bens avatar
I såna här trådar finns alltid folk som påstår att man kan identifiera folk med "språkanalys". Dessa påståenden har jag läst i många år. Men jag har aldrig sett några exempel på när anonyma nätkonton avslöjats genom "språkanalys", om det inte är en del av ett omfattande kartläggningsarbete av en viss person där man även har tillgång till annat , som trafikdata från internetoperatör, webläsarcache, olika fakta som bara den personen kan veta osv.

För att "textanalys" skall lyckas måste man ju dessutom ha en stor mängd text som personen publicerat under sitt riktiga namn för att kunna göra en bra jämförelse. Du kan säkert koppla ihop olika anonyma konton på forum dock, om du har en person som skriver mycket. Lättare blir det förstås om personen har en unik meningsuppbyggnad eller återkommande stavfel av vissa ord.
Citera
2023-10-22, 16:16
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Nyqvist
Det finns väl ändå ingen som använder sin egen mail för att regga sig på flashback?

Jag använder en DNMX mail med ett användarnamn ungefär som hfzfghbdfgfh och skulle aldrig röra sidan utan VPN...

När jag reggade mig på Flashback för mer än 20 år sedan (annat konto) så använde jag säkert min vanliga mejladress. Det var nog hyfsat vanligt på den tiden att man bara hade en mejladress.
Citera
2023-10-22, 16:58
Medlem
kato85s avatar
Stå för det du skrivit istället.
Patetiskt när folk ska hata och vara stora i käften anonymt, men när man står med riktigt namn så håller man tyst.

Finns ju flertalet exempel här på Flashback där politiker, pedofiler och mördare hittats och exponerats (till samhällets fördel)

De gånger jag själv klarat outa troll så har det oftast slutat med patetiska gråtfyllda PM med hot om polisanmälning etc. men det slutar oftast med att MOD ger mig en veckas avstängning.

Ibland har trollen varit så dumma att de själva klarat röja sin identitet på forumet, ibland har jag kunnat se likheter i meningsuppbyggnader eller hela texter som de kopierat rakt av från andra sociala medier

Folks idioti slutar aldrig att förvåna en, och troll som enbart vågar hata när de är anonyma är den värsta sorten.

Till TS: Bara för att det är krypterat och sekretessbelagt idag så kan det aldrig finnas en garanti för att servrarna i framtiden kan bli exponerade och materialet bli offentliggjort.
En tumregel att förhålla sig till är att det du postar online alltid kan bli exponerat i framtiden, var därför beredd på att alltid kunna stå för det du skrivit.
Senast redigerad av kato85 2023-10-22 kl. 17:15.
Citera
2023-10-22, 17:51
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
När jag reggade mig på Flashback för mer än 20 år sedan (annat konto) så använde jag säkert min vanliga mejladress. Det var nog hyfsat vanligt på den tiden att man bara hade en mejladress.

Om du under den tiden handlade på cdon med samma mailadress finns redan en databasläcka som kan koppla ihop flashbacknamn med ens riktiga namn

Tror det var för 10 år sen nånting (nån av er kanske minns exakt?). Det var en databasdump som läckt ut vilka epostadressser som FB-användarna hade. Den kopplades med en databasläcka från, tror jag, cdon. Så alla som handlat på cdon fanns i en databas som kunde koppla ihop användarnamn med irl-identitet.

De som hade FB-databasen höll dock den för sig själva, en riktig krutdurk det där de håller på.
Senast redigerad av Von0ben 2023-10-22 kl. 18:15.
Citera
2023-10-22, 18:02
Medlem
paskharens avatar
Just i dom är IT-forumen är det oftast extremt lätt. Geeks har som bevisat inget tålamod. Därför brukar dom/ni mangla ut er fråga på ett flertal forum och sidor simultant. Det är oftast extremt lätt då att knyta en användare till en fysisk person.
Citera
2023-10-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
I såna här trådar finns alltid folk som påstår att man kan identifiera folk med "språkanalys". Dessa påståenden har jag läst i många år. Men jag har aldrig sett några exempel på när anonyma nätkonton avslöjats genom "språkanalys", om det inte är en del av ett omfattande kartläggningsarbete av en viss person där man även har tillgång till annat , som trafikdata från internetoperatör, webläsarcache, olika fakta som bara den personen kan veta osv.

För att "textanalys" skall lyckas måste man ju dessutom ha en stor mängd text som personen publicerat under sitt riktiga namn för att kunna göra en bra jämförelse. Du kan säkert koppla ihop olika anonyma konton på forum dock, om du har en person som skriver mycket. Lättare blir det förstås om personen har en unik meningsuppbyggnad eller återkommande stavfel av vissa ord.
Unabombaren åkte fast på just detta. Det kanske inte duger som bevis för en dom, men kanske är det som behövs för att leda polisen rätt.
Citera
2023-10-23, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Unabombaren åkte fast på just detta. Det kanske inte duger som bevis för en dom, men kanske är det som behövs för att leda polisen rätt.
Åkte inte han fast för att en släkting kände igen beskrivningen av personen som FBI gav ut?
Citera
2023-10-23, 08:17
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Åkte inte han fast för att en släkting kände igen beskrivningen av personen som FBI gav ut?

Jo det var en anhörig som kände igen sättet han skrev och uttryckte sig på. Sedan fanns det säkert mer ledtrådar som ledde till hans gripande.
Citera
2023-10-23, 10:17
Medlem
Jag har blivit outad själv på mitt förra konto genom en vän som kunde lista ut vem jag var genom uteslutningsmetoder och att jag skrivit om saker som jag redan berättat för honom om, jag kan upprepa samma historier och åsikter.

Jag har själv listat ut 3 stycken konton här på FB som jag vet vilka dom tillhör till 99%, det är lite som att lägga ett pussel och har man hört saker om folk som dom sedan väljer att skriva om så är det inte så svårt att gå in och läsa vad dom mer skrivit om, sedan är det bara att lägga ihop 1+1 så förstår man att kontot tillhör en viss person.

Det tredje konton var något jag snubblade över igår, en tjej jag träffade för några år sedan, anledningen till att jag hittade var för att jag var inne på en viss tråd där hon pratade om våra dejter och hur jag var som person, sedan skriver hon på ett väldigt speciellt sätt så efter att ha läst några av hennes andra inlägg kan jag med 99% säkerhet säga att det är hon. Hon är feminist, träningsfreak och lägger alltid upp kontroversiella saker på sociala medier, hon har gjort inlägg här som är i stort sett en omformulering från vad hon lägger upp på sin IG story.

Är man någorlunda smart och skimmar igenom många trådar så kan man hitta någon man känner genom att läsa vad dom mer skrivit om.
Citera
2023-10-23, 11:08
Medlem
Jag är säker på att ingen bryr sig om vad vanligt folk sitter och skriver här för det har inte de aktörer som brukar tråla här, är man inte politiker, kändis, organiserad högerextrem/vänsterextrem, betald troll så har de aktörerna ingenting att tjäna på om en vanlig anonym villaägare skrev neger 2006 på fyllan.

Men har man ett syfte att skriva vissa saker så blir man avslöjad efter ett tag och det med rätta oavsett motivet.
Är man folkvald politiker så har allmänheten rätt att veta vad ens politiker eller andra väljare tycker i anonymiteten, vi ska inte ha folk på viktiga platser som inte står upp för Sveriges demokrati, eller militärer som inte står upp för Sveriges säkerhet så fram med skiten bara.
Citera
2023-10-23, 12:23
Medlem
Du är inte anonym på FB , FB tom samarbetar med myndigheter.
De får vara ifred för att vagga in användarna om anonymitet men agerar mer som en fälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in