2023-08-09, 20:09
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Fast vänta nu, läste du hans inlägg?
Var står det facebook i hans inlägg eller är tog du en referens från något annat?

Han skrev att han lägger upp sin egen sajt.

Japp. Gjorde du?

Citat:
Om jag vet ungefär vilket län eller stad du finns i, så kan jag skapa fejlprofil på facebook och få alla mina vänners ip därifrån.
Tex om du skriver att du studerar i linköping, då lägger jag till massa folk från linköping, helst från universitet och skolor.
Drar ner alla deras IP och ser om något matchar med ditt på flashback.
Tar ju lite tid, men det går absolut att göra.
Citera
2023-08-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det vore bra med en Radera-allt-knapp, håller med men det skulle se fult ut i trådarna. Ett alternativ är att låta texten vara kvar men anonymisera nicken.
Det bästa vore om Flashback införde möjlighet för användare att radera bort inlägg som man har av misstag postat och att användare kan istället byta till mer krypterade epostkonton.
Citera
2023-08-10, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Japp. Gjorde du?

Det var i tidigare inlägg, trodde du skrev det utifrån det inlägget du citera, nevermind.
Citera
2023-08-10, 08:13
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Det bästa vore om Flashback införde möjlighet för användare att radera bort inlägg som man har av misstag postat och att användare kan istället byta till mer krypterade epostkonton.

"Byta till mer krypterade epostkonton"?
Citera
2023-08-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
"Byta till mer krypterade epostkonton"?
ja
Citera
2023-08-27, 10:02
Medlem
P-Nyqvists avatar
Det finns väl ändå ingen som använder sin egen mail för att regga sig på flashback?

Jag använder en DNMX mail med ett användarnamn ungefär som hfzfghbdfgfh och skulle aldrig röra sidan utan VPN...
Citera
2023-09-15, 18:40
Medlem
Flaskpostenss avatar
Jag räknar kallt med att flashback är kompromiserat. De borde du också göra. Läste för övrigt en intressant artikel nyss om zero trust, något en svensk filosoferade om för många år sedan. Tycker det borde bli mer implementerat här i Sverige också.

https://www.csoonline.com/article/564201/what-is-zero-trust-a-model-for-more-effective-security.html

Sen är det intressanta villa mac adresser som är kopplade till vilka ip adresser så man kan knyta enheter som telefoner och datorer m.m till olika ip nummer. Var försiktig där ute gott folk
Citera
2023-09-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Sen är det intressanta villa mac adresser som är kopplade till vilka ip adresser så man kan knyta enheter som telefoner och datorer m.m till olika ip nummer. Var försiktig där ute gott folk
Tur att det inte åker med till leverantören vilken MAC man har då.
Citera
2023-09-15, 20:09
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Tur att det inte åker med till leverantören vilken MAC man har då.

Vad är det som säger att publika nätverks som internet på stan, på skolor i lokaltrafiken, mobilmaster osv osv inte får logga din mac adress?

Sen ska man nog inte lita på sin ISP rent generellt.

Därför är det alltid bra att byta sina mac adresser lite då och då 🙂

Sen har ditt OS större betydelse till hur de får logga MAC-adresser än din ISP.

En intressant video du kan kolla på heter All Your Apple are Belong to Us: Unique Identification and Cross-Device Tracking of Apple Devices : https://www.youtube.com/watch?v=JbzrgGqWLpI
Senast redigerad av Flaskpostens 2023-09-15 kl. 20:18.
Citera
2023-09-16, 01:32
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Helt ärligt, vad tycker du att forumet ska göra mer än idag?
Jag menar, vill man vara anonym så kan man ju till och börja med skapa en ny mail-adress och regga sig med den.

Och det här att folk inte skriver konstiga saker när de inte är anonyma...läs runt lite på facebook.
Där skrivs det regelmässigt saker som är betydligt värre än mycket på det här forumet och det gör folk under eget namn, så jag tror inte så många egentligen bryr sig.

Det är jäävligt osannolikt om du t.ex. använt ett unikt "alias" som du inte använder någon annanstans på internet, samt inte ge ut några detaljer alls som kan förknippa dig med den du är när du skriver inlägg, skapar trådar.

Sedan som du säger, att du har en ny e-mail osv.

Därefter handlar nog allt om vad du väljer att dela här.

Men om sedan t.ex. flashback blir hackat, så finns ju en risk att viss info blir tillgängligt som t.ex. ip & macadress.

Fortfarande jävligt svårt att identifiera dig och vart du är utan ISP blir inblandad och ger ut info.

Så i grund och botten handlar det om att ha en trygg ISP, samt att inte dela med sig av saker som gör dig identifierbar på internet.

En vpntjänst är även bra att ha!
Senast redigerad av tantr 2023-09-16 kl. 01:38.
Citera
2023-09-16, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Vad är det som säger att publika nätverks som internet på stan, på skolor i lokaltrafiken, mobilmaster osv osv inte får logga din mac adress?
För att de spoofas idag på både Android, iOS och Windows.

Citat:
Sen har ditt OS större betydelse till hur de får logga MAC-adresser än din ISP.

En intressant video du kan kolla på heter All Your Apple are Belong to Us: Unique Identification and Cross-Device Tracking of Apple Devices : https://www.youtube.com/watch?v=JbzrgGqWLpI
Bryr du dig på riktigt om privacy kör du inte med iPhone. Du kör då med GrapheneOS.

Så. Frågor på det?
Citera
2023-09-16, 10:51
Medlem
Den förkrossande majoriteten av alla onlinekonton på exempelvis forum därute kommer att "avslöjas" inom 10 år med språkanalys för den som är intresserad av vem som kan stå bakom ett konto. För den som har väldigt lite publicerat under riktigt namn, kan kopplingen bli svårare att göra.

Tekniska detaljer är inte så viktiga, dessa är lättare att neka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in