Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag vet inte om du är ironisk, uppgiven eller menar allvar när du menar att mot- skribentens kunskaper överstiger dina ifråga om ADD/adhd och konsekventtänk.
Vad ska jag svara på ett inlägg som ifrågasätter fakta? Jag förstår helt enkelt inte vilket svar som efterfrågas.
Käbbel är meningslöst, därför backar jag. Hen får gärna tro att hen vet bäst. Det går inte att bemöta med ett vettigt svar.
Citat:
Personligen har jag lärt mig jättemycket av dig och dina kunskaper i ämnet och tycker att dina analyser av Majas agerande utifrån de diagnoser hon har är belysande och tänkvärda.
Om en person som nu hävdar sig ha ett stort kunnande inom området via jobb och hävdar motsatsen till det du tror, kanske inte beror på att ditt kunnande är lägre?
Jag ifrågasätter den personens verkliga kunnande inom området när du får epitet som Bokstavs- Sybel, Maja diagnosen narcissist och Johanna är borderline.
Ja, just det. Även jag har fått en diagnos.
Från Kry:
” Andra vanliga besvär vid add är nedsatt förmåga till konsekvenstänk, att planera, organisera och genomföra aktiviteter. Att påbörja och slutföra uppgifter kan också vara en utmaning.”
https://www.kry.se/fakta/psykiatri-och-psykologi/add/
Jag hoppas att din inställning i frågan om Majas förmåga till konskventtänk alltså handlar om annat än att du saknar kunskapen.
Givetvis kan jag inte veta Ms tankar, men jag tycker hennes omedvetenhet lyser starkt när hon berättar om brottsligheterna, att hon saknar insikt om konsekvenserna av hennes eget handlande. Hon har bara hållt vakt, hon har bara haft Js tfn osv och all skuld läggs i Js knä. Hon har inget gjort, skulden läggs utanför henne själv. De mer abstrakta resonemangen runt hennes egen roll, metatänket, saknas.
Denna problematik är vanlig vid ADHD/ADD, än mer vid AS. Ms kognitiva svårigheter bidrar troligtvis också, i vilken grad kan vi dock inte veta. Vi vet heller inte vilken grad av ADD hon har, om det är en lättare variant eller tyngre.
Många lär sig så småningom "den hårda vägen", för en del kvarstår problematiken ända upp i vuxen ålder och några lär sig aldrig.
Konsekvenstänk går att lära in och träna upp, allt från det mest konkreta till det abstrakta. Det finns olika metoder, mest vanlig är "sociala berättelser", dock krävs kunskap och erfarenhet för att nå framgång.
Min spekulation runt träning hänger dock lös, då inget nämns om någon dylik och Ms beteende inte visar insikt.
Föräldrarnas starka engagemang födde tanken.
På fråga om hur jag knöt min slutsats till FUP, spekulerade jag runt om M kanske fått träning då hon gick hos psykolog eller om föräldrarna kanske fått tips och stöd i nämnda metod, vilket besvarades med ett ifrågasättande och förklaring till hur det verkligen fungerar.
Vad ska jag svara på det?
Då tråden varken handlar om konsekvenstänk eller ADD, ser jag det som OT att skriva spaltmeter om dessa frågor. Jag har mest bara nämnt det i förbifarten.
Citat:
Och nej, jag tror inte på att Maja är narcissist.
Hon har ju bristande självkänsla. Inte heller är det hon som hamnar i konflikt med andra, utan tvärtom är det Johanna som skapat konflikter runt om sig. De vänner som Maja förlorat beror på att Johanna har blivit ovän med dom.
Det ör inte Maja som styr Johanna. Maja är tvärtom undergiven Johanna.
Det ör flera som vittnar om detta.
Att det är J som styr och M är följare är det ingen som ifrågasätter, men "styrkeförhållandet" är vi djupt oense om. När allt ställs på sin spets och M vägrar delta, blir hon genom sin aningslöshet ändå delaktig. Själv anser hon att hon står utanför och inser inte att hennes agerande/passivitet påverkar skeendet. Min uppfattning är att J nyttjat hennes naivitet, godtrogenhet och bristande konsekvenstänk som språngbräda.
Jag tolkar M ungefär som du, att hon starkt påverkats av J och att de vansinniga idéerna blivit normaliserade. Hon är fullt medveten om att J driver igenom vad hon föresatt sig. Hon väljer sina strider och värnar "husfriden" utan närmare eftertanke, dvs en anpassning till J sker omedvetet.
En markant empatistörning borde upptäckts och noterats under utredningarna som gjorts, men ingen sådan framkommer.
Och att M skulle förlorat en förmåga till empati under Js inverkan, ser jag som osannolikt.
Som jag ser det återstår en missuppfattning av hennes förmåga då hon beskrivs som empatistörd/empatilös. Jag kan förstå, utifrån hennes beteende, att hon kan tolkas så, men det är väldigt vanligt att personer med npf blir missuppfattade och feltolkade.
Hur det förhåller sig med M vet vi inte. Vi tolkar och tror.