2023-10-22, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag håller med om att den här rättegången ger fel signaler ut i vårt samhälle
Den känns skum
Rullman fick så mycket skit men jag tror att han är den som varit närmast sanningen
Han gick inte på att Maja sov
Det känns som att flera har påverkat den här utgången om Maja

Tror ingen kan sova så tungt i omgångar som M gjorde, om hon inte hade tillgång till narkos dvs...
Citera
2023-10-22, 07:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Läste idag på Aftonbladet, tyvärr en betald inlaga "Bilder visar hur en av kvinnorna dansar och poserar med det misstänkta mordvapnet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y62a4K/kvinnorna-misstanks-ha-hjalpt-skytten-i-emporiamordet-poserar-med-vapen

Måsre betala för att kunna läsa. Det har inget direkt med mordet på Tove bara beteendet på Toves förövare.

Mina tankar går till Toves mördare Maja och Johanna när jag läste tidningsartiklen.

Jag ser framför mig Majas och Johannas lycka och hur de har gjort high five efter mordet på Tove.

Den ena (Johanna) med uppenbarligen lite mer kurage och självinsikt erkände "nästan" sin inblandning på mordet på Tove.

Det andra smutsiga trollet Maja fortsätter att förneka trots att alla vet hennes inblandning i det avskyvärda mordet på Tove.

Ser framför mig hur Maja nu dansar runt och är lycklig över att kunnat ha lura HR genom att framställa sitt sovande.

Men alla vet Majas mörka sida och vad Maja har varit deltagit i ett mord, mordet på Tove.

Vissa individer kan spela upp ett manus i huvudet om o om igen, tills det blir en sanning som troligen M har gjort, och därför kommit undan med det...
Är rätt stort glapp mellan livstid och bli släppt HR på väntan av dom.
Förstår inte varför inte Rulle inte fick ha kvar målet längre.
Citera
2023-10-22, 07:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Om en person som nu hävdar sig ha ett stort kunnande inom området via jobb och hävdar motsatsen till det du tror, kanske inte beror på att ditt kunnande är lägre?

Jag ifrågasätter den personens verkliga kunnande inom området när du får epitet som Bokstavs- Sybel, Maja diagnosen narcissist och Johanna är borderline.
Du skriver om mig till en annan person. För det första har jag inte hävdat ett dugg.
Jag ifrågasatt och ställt följdfrågor till sybel.

Du gnäller över epitet.
När ska du ta ansvar för ditt beteende?

Faktum är att du spyr galla för att enligt dig så svartmålas Maja när beteende ur fup diskuteras. Inbillar du dig att du är den renhjärtade?

"Mephistos trupper drivs av hat mot alla levande väsen, speciellt dem med ett rent hjärta."
Citat:
Du kanske har lead som Mefisto då? Passande namn till Devel(i).

För såsom du svartmålar Maja här, har inget som helst syfte mer än just svartmåla.
Som om det inte kunde bli värre så blev jag ledare för rasister:
Citat:
Rasister och andra som är hatiska av alla möjliga andra skäl kan samlas bakom ditt ledarskap av svartmålningen av Maja.
Allt detta för du inte tål att en annan bild diskuteras kring Maja utifrån fup.

Det döps till att svartmåla när man inte anser att din tolkning har bas i fup. Men som du kanske märkt har jag knappt ens brytt mig om vad du skrivit - förutom att du nämnde den mördade Tova när Majas roll med J diskuterats.

Eftersom Johanna fått den märkliga diagnosen psykopat/narcissist av dig (hon är både fullfjättrad narcissist och psykopat) så undrar jag vad problemet är om borderline och CN nämnts?

Jag har skrivit till Reviews i en spoiler att psykopati är vanskligt att tolka ang kvinnor för att det inte sällan överlappar och kan förväxlas med borderline.

Vidare så anser jag att Majas känslokalla beteende, hennes egocentrering, hennes manipulativa sida och extrema lögner, hennes förmåga att se normal ut kort efter att ha bort ett lik, hennes gnäll och offerroll inte alls är inom ramen för add.
Jag har då nämnt Covert narcissism och lämnat en spoiler till Sybel. För att vi då diskuterade empati, att Maja framstår kall IMO.
Nyss besvarade jag en annan person som skrev till mig och nämnde just narcissism om Maja.

Jag har således nämnt den subtyp som inte är likt den mer kända grandiosa och extroverta.

Den som ständigt lever via en offerroll, sjukdomsvinst, som är introvert, som kan uppfattas blyg, skygg och snäll - men delar samma negativa egenskaper för att kvala in på NPD.
Vad det är för fel på henne har jag ingen aning om, men ADD anser jag inte förklarar hur hon är. Vad du nu än anser om det.
Senast redigerad av develi 2023-10-22 kl. 07:52.
Citera
2023-10-22, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Fråga dig själv istället varför Johanna fortsatte knipa käft, för att sen "erkänna" och lägga delaktighet på Maja.

Johanna är stolt över att ha dödat och hon skulle inte tveka att göra det igen.

Har hon visat någon ånger?
Hon har uttryckt missnöje över GWs dokumentär och försökt kontakta någon radiopodd för att få uppmärksamhet, lite Johanna Möller och Lydia Barth över det hela...

Nu var det MH som var på tapeten och hennes ev rädsla för JJ.

Vad jag "frågar mig själv" antar jag är upp till mig, eller tycker du annorlunda?

Ps Du skrev tidigare att JJ tittade på porrfilm EFTER mordet, var det med sanningen överensstämmande? Ds
Citera
2023-10-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Vissa individer kan spela upp ett manus i huvudet om o om igen, tills det blir en sanning som troligen M har gjort, och därför kommit undan med det...

Vad då inte fick ha kvar målet?
Det gick ju upp i hovrätten där andra domare jobbar.
Eller blev han fråntagen målet i tingsrätten?
Citera
2023-10-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Så är det. Andra människor är bara verktyg för att uppnå det personen själv vill. Kärlek till någon annan än sig själva existerar inte i deras ruttna mörker inombords.

För dem själva är det en självklarhet. Med viss förvåning och lätt roade ser de hur andra personer ger dem (nästan) hela sin själ.

Ja, visst är det så, sant är också har ett ruttet mörker inombords som många människor aldrig kommer förstå.
Citera
2023-10-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten

Eller hur, samma sanningar som vissa påstår vad Maja INTE med bestämdhet har gjort.

Angående Adam Rullman så har jag svårt att se hur han kunnat försätta som åklagare skulle han ha dubbla jobb?

Då Rullman blivit nominerad av Domarnämnden till tjänsten som nytt hovrättsråd i Göta Hovrätt.
Citera
2023-10-22, 11:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag vet inte om du är ironisk, uppgiven eller menar allvar när du menar att mot- skribentens kunskaper överstiger dina ifråga om ADD/adhd och konsekventtänk.

Vad ska jag svara på ett inlägg som ifrågasätter fakta? Jag förstår helt enkelt inte vilket svar som efterfrågas.
Käbbel är meningslöst, därför backar jag. Hen får gärna tro att hen vet bäst. Det går inte att bemöta med ett vettigt svar.

Citat:
Personligen har jag lärt mig jättemycket av dig och dina kunskaper i ämnet och tycker att dina analyser av Majas agerande utifrån de diagnoser hon har är belysande och tänkvärda.

Om en person som nu hävdar sig ha ett stort kunnande inom området via jobb och hävdar motsatsen till det du tror, kanske inte beror på att ditt kunnande är lägre?

Jag ifrågasätter den personens verkliga kunnande inom området när du får epitet som Bokstavs- Sybel, Maja diagnosen narcissist och Johanna är borderline.
Ja, just det. Även jag har fått en diagnos.

Från Kry:

” Andra vanliga besvär vid add är nedsatt förmåga till konsekvenstänk, att planera, organisera och genomföra aktiviteter. Att påbörja och slutföra uppgifter kan också vara en utmaning.”

https://www.kry.se/fakta/psykiatri-och-psykologi/add/

Jag hoppas att din inställning i frågan om Majas förmåga till konskventtänk alltså handlar om annat än att du saknar kunskapen.

Givetvis kan jag inte veta Ms tankar, men jag tycker hennes omedvetenhet lyser starkt när hon berättar om brottsligheterna, att hon saknar insikt om konsekvenserna av hennes eget handlande. Hon har bara hållt vakt, hon har bara haft Js tfn osv och all skuld läggs i Js knä. Hon har inget gjort, skulden läggs utanför henne själv. De mer abstrakta resonemangen runt hennes egen roll, metatänket, saknas.
Denna problematik är vanlig vid ADHD/ADD, än mer vid AS. Ms kognitiva svårigheter bidrar troligtvis också, i vilken grad kan vi dock inte veta. Vi vet heller inte vilken grad av ADD hon har, om det är en lättare variant eller tyngre.

Många lär sig så småningom "den hårda vägen", för en del kvarstår problematiken ända upp i vuxen ålder och några lär sig aldrig.
Konsekvenstänk går att lära in och träna upp, allt från det mest konkreta till det abstrakta. Det finns olika metoder, mest vanlig är "sociala berättelser", dock krävs kunskap och erfarenhet för att nå framgång.

Min spekulation runt träning hänger dock lös, då inget nämns om någon dylik och Ms beteende inte visar insikt.
Föräldrarnas starka engagemang födde tanken.

På fråga om hur jag knöt min slutsats till FUP, spekulerade jag runt om M kanske fått träning då hon gick hos psykolog eller om föräldrarna kanske fått tips och stöd i nämnda metod, vilket besvarades med ett ifrågasättande och förklaring till hur det verkligen fungerar.
Vad ska jag svara på det?

Då tråden varken handlar om konsekvenstänk eller ADD, ser jag det som OT att skriva spaltmeter om dessa frågor. Jag har mest bara nämnt det i förbifarten.

Citat:
Och nej, jag tror inte på att Maja är narcissist.

Hon har ju bristande självkänsla. Inte heller är det hon som hamnar i konflikt med andra, utan tvärtom är det Johanna som skapat konflikter runt om sig. De vänner som Maja förlorat beror på att Johanna har blivit ovän med dom.

Det ör inte Maja som styr Johanna. Maja är tvärtom undergiven Johanna.

Det ör flera som vittnar om detta.
Att det är J som styr och M är följare är det ingen som ifrågasätter, men "styrkeförhållandet" är vi djupt oense om. När allt ställs på sin spets och M vägrar delta, blir hon genom sin aningslöshet ändå delaktig. Själv anser hon att hon står utanför och inser inte att hennes agerande/passivitet påverkar skeendet. Min uppfattning är att J nyttjat hennes naivitet, godtrogenhet och bristande konsekvenstänk som språngbräda.

Jag tolkar M ungefär som du, att hon starkt påverkats av J och att de vansinniga idéerna blivit normaliserade. Hon är fullt medveten om att J driver igenom vad hon föresatt sig. Hon väljer sina strider och värnar "husfriden" utan närmare eftertanke, dvs en anpassning till J sker omedvetet.

En markant empatistörning borde upptäckts och noterats under utredningarna som gjorts, men ingen sådan framkommer.
Och att M skulle förlorat en förmåga till empati under Js inverkan, ser jag som osannolikt.
Som jag ser det återstår en missuppfattning av hennes förmåga då hon beskrivs som empatistörd/empatilös. Jag kan förstå, utifrån hennes beteende, att hon kan tolkas så, men det är väldigt vanligt att personer med npf blir missuppfattade och feltolkade.
Hur det förhåller sig med M vet vi inte. Vi tolkar och tror.
Citera
2023-10-22, 12:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du skriver om mig till en annan person. För det första har jag inte hävdat ett dugg.
Jag ifrågasatt och ställt följdfrågor till sybel.

Du gnäller över epitet.
När ska du ta ansvar för ditt beteende?

Faktum är att du spyr galla för att enligt dig så svartmålas Maja när beteende ur fup diskuteras. Inbillar du dig att du är den renhjärtade?

"Mephistos trupper drivs av hat mot alla levande väsen, speciellt dem med ett rent hjärta."

Som om det inte kunde bli värre så blev jag ledare för rasister:

Allt detta för du inte tål att en annan bild diskuteras kring Maja utifrån fup.

Det döps till att svartmåla när man inte anser att din tolkning har bas i fup. Men som du kanske märkt har jag knappt ens brytt mig om vad du skrivit - förutom att du nämnde den mördade Tova när Majas roll med J diskuterats.

Eftersom Johanna fått den märkliga diagnosen psykopat/narcissist av dig (hon är både fullfjättrad narcissist och psykopat) så undrar jag vad problemet är om borderline och CN nämnts?

Jag har skrivit till Reviews i en spoiler att psykopati är vanskligt att tolka ang kvinnor för att det inte sällan överlappar och kan förväxlas med borderline.

Vidare så anser jag att Majas känslokalla beteende, hennes egocentrering, hennes manipulativa sida och extrema lögner, hennes förmåga att se normal ut kort efter att ha bort ett lik, hennes gnäll och offerroll inte alls är inom ramen för add.
Jag har då nämnt Covert narcissism och lämnat en spoiler till Sybel. För att vi då diskuterade empati, att Maja framstår kall IMO.
Nyss besvarade jag en annan person som skrev till mig och nämnde just narcissism om Maja.

Jag har således nämnt den subtyp som inte är likt den mer kända grandiosa och extroverta.

Den som ständigt lever via en offerroll, sjukdomsvinst, som är introvert, som kan uppfattas blyg, skygg och snäll - men delar samma negativa egenskaper för att kvala in på NPD.
Vad det är för fel på henne har jag ingen aning om, men ADD anser jag inte förklarar hur hon är. Vad du nu än anser om det.

Jag har inte läst vad du skrivit till reviews angående borderline. Jag har dock läst på flera ställen förutom på rättsmedicinalverket att man visst kan ha både psykopati och narcissism. Har man starka drag av psykopati följer narcissism med på köpet s a s. Det är ett överlapp på många parametrar, men narcissten har visserligen låg empati, men kan känna med sig själv. En psykopat bryr sig inte vad andra tycker medan narcissisten är lättkränkt och behöver återställa balansen vid kräkningar.

En narcissist behöver mata sitt ego, och kräver beundran från omgivningen. Därför blir en kräkning större för dom än för en psykopat som ju inte bryr du vad andra tycker.

En psykopat är helt befriad från skuldkänslor medan narcissisten kan ha ett visst mått av skuld ibland.
En psykopat tar aldrig ansvar för sina handlingar. De kan alltså använda andra för sina egna behov helt skoningslöst.

Det gemensamma är väl grandiositet och låg empati, men precis som allt här i världen är det en glidande skala.

En narcissist behöver inte vara psykopat.

Jag tycker att det finns många parametrar/ kriterier som stämmer på Johanna. Men som jag skrivit flera gånger är det tydligen svårt att ställa ” diagnosen” psykopati. Det kräver en utredning.

Vad gäller borderline är det inget jag vet något om. Deras känsloliv verkar vara ett turmoil . Svårigheter att bli lämnade. Svårigheter ha beständiga relationer.

Vad gäller Maja har vi helt olika syn på henne.
Jag ser inte det manipulativa och beräknande. Naturligtvis har Maja behövt mer stöd än andra jämnåriga, men någon sjukdomsvinst som du pratar om kan jag inte se.

Jag vet ju att du ofta pratar om att det inte är bra med för mycket empati och även sjukdomsvinst har du även det tagit upp tidigare både här och i andra fall.

Som familj med ett barn med Majas svårigheter blir det ett större behov av hjälp och koll. Det blir en balansgång. Maja har varit under isen, och det är något som ingen förälder vill. Vad du än kallar det, kan gag inte se att det har varit en ” liten dipp” eller att Maja lider av sjukdomsvinst. Hennes stora ego som du pratar om stöds inte av vittnesuppgifter.

Jag ser inte det minsta grandiosa i Maja. Tvärtom.

Maja har omvittnat låg självkänsla, vilket ju går tvärtemot en narcissist.
Citera
2023-10-22, 12:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Att Maja inte har haft Johannas behov att lösa konflikter på ett våldsamt sätt, det håller jag med om. Dock var Maja aggressiv på dansgolvet mot JA på egen hand (utan Johanna) samma kväll som mordet, så det finns aggression i Maja med.

Den enda gång Maja sätter ner foten är döds-snack mot sin bror. Några moraliska invändningar mot övriga dödsplaner har hon inte haft, och hon har heller inte vad vi vet varit drivande. Hon framstår som likgiltig. För mig tyder det på empatistörning. Hon agerar alibi när Johanna ska iväg och bränna inne folk. Hon frågar efteråt hur det har gått. Såna handlingar ger förstås ett slags klartecken åt Johanna.

Maja är ansvarig för sina handlingar och också för sina icke-handlingar då hon borde ha reagerat. Att välja att inte handla är också en handling.
"Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad."
Martin Luther King Jr.

Orden kan stämma bra in även i detta sammanhang.
Jag är dock övertygad om att M inte har den insikten.

"Dock var Maja aggressiv på dansgolvet mot JA på egen hand..."

Märkligt vore väl om M inte kunnat bli irriterad och arg, speciellt med alkohol i kroppen?
Dessutom kan ofta svårigheter med känsloreglering och impulskontroll vålla bekymmer och konflikter.
Citera
2023-10-22, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Rulle är åklagaren Rullman....
Citera
2023-10-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Det var Rullman själv som sökt nytt jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in