2023-10-19, 22:35
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Sen jag började med mirtazapin för 2 år sen så har jag ökat 20 kg i vikt. Hungern är oftast brutal fortfarande. Även om man precis ätit så är man fortfarande hungrig.
Mirtazapin har 3 syften. Bättre sömn, humörstabiliserande och ökad aptit. Mår du bättre av den? Annars ta upp med din läkare.
Citera
2023-10-20, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marengen
Ja, det kan man. Dock kan det vara ett hinder om man haft ett tidigare missbruk. Adhd och autism flyter in i varandra. Om du inte är nöjd med din diagnos så kan du be om en second opinion. Sedan så vet jag inte hur amfetaminliknande läkemedel påverkar din schizoaffektiva-diagnos. Enklast är ju att prata med din behandlande läkare. Känner du att du har stöd och hjälp från sjukvården?
Du skrev innan att du ville göra en gastric bypass? Är det fortfarande aktuellt?

Kan man?? När ja söker hittar ja inte folk som blivit behandlade med adhd medicin för sin autism?
I de doser som man får i adhd medicin påverkar inte min scitzo diagnos. Tar ja däremot amfetamin (överdos) på gatan är de psykos nästa som gäller... de vet jag. Ska träffa min läkare den 7nde. Får försöka förklara för honom om att adhd medicin hjälper mig med mina symtom... han har varit min läkare i tio år o han har tidigare sagt att han tror ja har adhd, så de va konstigt att utredningen inte visade det. Men ja är ändå nöjd med utredningen. På ett sätt. Men att be om en till bedömning tror ja inte Ja gör, de har ju varit psykologer arbetsterapeuter läkare o alla dom kom överens om att ja hade autism och scitzoaffektivt syndrom.

I november skickas remiss för gastric sleeve, ja hoppas fortfarande på att få det. Vadå då?
Citera
2023-10-20, 10:08
Medlem
Citat:
Mirtazapin har 3 syften. Bättre sömn, humörstabiliserande och ökad aptit. Mår du bättre av den? Annars ta upp med din läkare.
Ja fick den för sömnen men ja tycker inte den gör någon skillnad ... så ska ta upp om att ta bort den den 7 när ja ska träffa läkaren. Kan ta bort den redan nu på egen hand.
Citera
2023-10-20, 12:35
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donttouchyummy
Ja fick den för sömnen men ja tycker inte den gör någon skillnad ... så ska ta upp om att ta bort den den 7 när ja ska träffa läkaren. Kan ta bort den redan nu på egen hand.
Det rekommenderar jag inte. Prata med läkaren först så att det inte skapar obalans och gör att du mår sämre.
Citera
2023-10-20, 12:40
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Kan man?? När ja söker hittar ja inte folk som blivit behandlade med adhd medicin för sin autism?
I de doser som man får i adhd medicin påverkar inte min scitzo diagnos. Tar ja däremot amfetamin (överdos) på gatan är de psykos nästa som gäller... de vet jag. Ska träffa min läkare den 7nde. Får försöka förklara för honom om att adhd medicin hjälper mig med mina symtom... han har varit min läkare i tio år o han har tidigare sagt att han tror ja har adhd, så de va konstigt att utredningen inte visade det. Men ja är ändå nöjd med utredningen. På ett sätt. Men att be om en till bedömning tror ja inte Ja gör, de har ju varit psykologer arbetsterapeuter läkare o alla dom kom överens om att ja hade autism och scitzoaffektivt syndrom.

I november skickas remiss för gastric sleeve, ja hoppas fortfarande på att få det. Vadå då?
Nej du får inte behandling för autism med amfetaminliknande läkemedel. Men om du har autism och adhd så kan du få behandling för din adhd. Sorry att jag uttryckte mig otydligt.

Hur går det med det dieten?
Citera
2023-10-20, 22:02
Medlem
Citat:
Det rekommenderar jag inte. Prata med läkaren först så att det inte skapar obalans och gör att du mår sämre.
Okej pratar med läkaren om det den 7/11. Ska träffa honom då för att gå igenom utredningen.
Citera
2023-10-20, 22:04
Medlem
Citat:
Nej du får inte behandling för autism med amfetaminliknande läkemedel. Men om du har autism och adhd så kan du få behandling för din adhd. Sorry att jag uttryckte mig otydligt.

Okej då missförstod jag dig.
Får be om en second opinion.
Citera
2023-10-20, 22:06
Medlem
Citat:

Äter 1650kcal/dag. Väger o mäter. Har stannat på 145kg. Går över till pulverdiet på måndag. Dietisten har bokat in läkarebesök på måndag, får se vad läkaren säger om det hela. Kanske blir att de skriver remiss till gastric lite tidigare?? Annars vet ja inte va de kommer göra.
Citera
2023-10-21, 15:00
Medlem
Citat:
Äter 1650kcal/dag. Väger o mäter. Har stannat på 145kg. Går över till pulverdiet på måndag. Dietisten har bokat in läkarebesök på måndag, får se vad läkaren säger om det hela. Kanske blir att de skriver remiss till gastric lite tidigare?? Annars vet ja inte va de kommer göra.

Ny våg hemma, verkar bra, vikten stanna på 144.4kg. Vi får se vad läkaren kommer med för råd på måndag.
Citera
2023-10-22, 01:00
Medlem
Marengens avatar
Citat:

Pulver igen. Så länge du mår bra och känner att du klarar det

Har glömt att uppdatera, är lite svullen, lite vätska. Men håller fortsatt vikten. Ibland väger jag och ibland inte. Har inte räknat kalorier på en vecka. Trodde först det skulle vara helt omöjligt att släppa kontrollen och började fundera på om jag utvecklat en ätstörning. Men har kunnat släppa det. Äter frukost, lunch och middag och frukt som mellanmål. Dock väger jag pasta och ris för det kan lätt bli för mkt av det goda och undviker bröd helt. Kommer fortsätta väga mig 1 gng/vecka ett tag framöver. Men glad över att kunna hålla det.
Citera
2023-10-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ny våg hemma, verkar bra, vikten stanna på 144.4kg. Vi får se vad läkaren kommer med för råd på måndag.
Vecka 1 invägning 22/7: 150.0kgStart
Vecka 2 invägning 26/7:147.6kg. -2,4kg
Vecka 3 invägning 2/8:146.0kg (mens) -1,6kg
Vecka 4 invägning 9/8: 146.0 -0.0kg
Vecka 5 invägning 14/8: 140.5. -5,5kg
Vecka 6 invägning 21/8: 140,0kg
Vecka 7 invägning 28/8: 139,5kg
Vecka 8 invägning 4/9. 137.0kg
Vecka 9 invägning 11/9 140.0kg
Vecka # invägning 12/10 145kg
Vecka # invägning 22/10 142.4kg (Morgonvikt)

Totalt sen start 7,6kg

Börjar med vlcd imorgon igen.
Citera
2023-10-22, 10:19
Medlem
Citat:
Pulver igen. Så länge du mår bra och känner att du klarar det

Har glömt att uppdatera, är lite svullen, lite vätska. Men håller fortsatt vikten. Ibland väger jag och ibland inte. Har inte räknat kalorier på en vecka. Trodde först det skulle vara helt omöjligt att släppa kontrollen och började fundera på om jag utvecklat en ätstörning. Men har kunnat släppa det. Äter frukost, lunch och middag och frukt som mellanmål. Dock väger jag pasta och ris för det kan lätt bli för mkt av det goda och undviker bröd helt. Kommer fortsätta väga mig 1 gng/vecka ett tag framöver. Men glad över att kunna hålla det.

Så skönt att du kunde släppa de, ätstörning är de sista man vill ha. Det gäller att kunna hålla balansen... tycker du är stark.

Ser fram emot att följa din resa framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in