2023-10-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan199
Vitlök i olja kan orsaka botulism om sporer av bakterien Clostridium botulinum finns på vitlöken så det kan ju vara att det använts på pizzan i sådana fall

” Visserligen är botulinum ofarlig när den fortfarande är i sporform, men om omständigheterna är de rätta kan sporerna gro och utveckla giftigt botulinumtoxin.

Perfekt miljö
Vitlök inlagd i olja är just en sådan gynnsam miljö: Inget syre och lite syra.

– Om inläggningen inte förvaras i kylskåpet finns då risk för att botulismsporerna gror ut och bakterien börjar föröka sig. Det är när bakterien förökar sig i livsmedel som botulinumtoxin utvecklas,”

Ja, det låter ju vettigt, att så är fallet. Honung har jag läst om men det gäller väl sylt- och inläggningsprocesser ö h t kan jag tänka mig. Förutom i de fall man kokat råvaran innan, eller?
Vad jag vet finns det hur som helst flera typer och den värsta med dödlig utgång, har jag för mig, att döden inträffar efter ett krampartat och plågsamt tillstånd. Vilket skulle göra det svårt att ta sig in till ett sjukhus för egen maskin.
Citera
2023-10-21, 22:05
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Från samma artiklar - ”polisen säkrat spår, matrester…”
Oerhört tvetydigt med andra ord.

Får mig att tro att det inte handlar om matförgiftning, dvs att något var fel med livsmedlen i sig, utan att något giftigt ämne tillförts maten, aviktligt eller oavsiktligt, kanske pga förväxling eller okunskap.
Citera
2023-10-21, 22:45
Medlem
hannybannys avatar
Egengjord pesto.
Citera
2023-10-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Får mig att tro att det inte handlar om matförgiftning, dvs att något var fel med livsmedlen i sig, utan att något giftigt ämne tillförts maten, aviktligt eller oavsiktligt, kanske pga förväxling eller okunskap.

Det låter rimligt, man ska även komma ihåg att de kommer från en en helt annan kultur. Många i Afrika tror på medicinmän häxor och svartkonst. Det är inte otänkbart att någon i familjen har använt gifter för att driva ut onda andar.
Citera
2023-10-21, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Ingen expert, men borde inte kolmonoxidförgiftning hävas när dom kommer bort från källan och andats frisk luft?

Nej, eftersom kolmonoxid binder mycket starkare till hemoglobin än vad syre gör. Oavsett är det knappast aktuellt i det här fallet då det inte ger "rätt" symtom.
Citera
2023-10-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona

Är inne på den linjen jag också. Pappan verkar ju ha klarat sig bäst av dom. Kan det handla om så kallat "utökat självmord"?
Citera
2023-10-22, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krims80
Ja jag har gissat på det också tidigare. Men det diskuterades att då bör det ha luktat i lägenheten av det och att man då bör ha upptäckt orsaken när man undersökte lägenheten första dagen.

Kolmonoxid luktar inget alls. Dessutom har de en otäck förmåga att diffundera fortare in i lungvävnaden eftersom den har samma molvikt som vattenmolekylen, dvs 18.
Dvs om kolmonoxiden tävlar med syremolekylerna så vinner kolmonoxiden. Syremolekylen har 32.

Citat:
Ursprungligen postat av Mifftoo
Ja, det låter ju vettigt, att så är fallet. Honung har jag läst om men det gäller väl sylt- och inläggningsprocesser ö h t kan jag tänka mig. Förutom i de fall man kokat råvaran innan, eller?
Vad jag vet finns det hur som helst flera typer och den värsta med dödlig utgång, har jag för mig, att döden inträffar efter ett krampartat och plågsamt tillstånd. Vilket skulle göra det svårt att ta sig in till ett sjukhus för egen maskin.

Botulism ger en svår förlamning med ett karakteristiskt uttryck i ansiktet att musklerna förlorar sin tonus, spänning.

När förlamningen når andningscentrum så avlider patienten.
Vet ej hur många som lyckats överleva botulism med hjälp av respirator.
Citera
2023-10-22, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Från samma artiklar - ”polisen säkrat spår, matrester…”
Oerhört tvetydigt med andra ord.
Matförgifting innebär att det är råvarona som är orsaken, förgifting innebär att man tillsatt ett toxiskt ämne. Att man säkrat matrester innebär att man försöker utreda om det är maten som förgiftats.
Citera
2023-10-22, 00:51
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Är inne på den linjen jag också. Pappan verkar ju ha klarat sig bäst av dom. Kan det handla om så kallat "utökat självmord"?
Då kan det lika gärna vara mamman och att pappan klarade sig pga större kroppsvolym.
Ngn var inne på utdriving av andar och det fick mig att tänka på förekomsten av radband (inom både kristendom samt islam) bestående av Paternosterbönor innehållandes växtgiftet Abrin. Detta gift sägs vara flertalet ggr starkare läs potentare än Ricin. Abrin har en inkubationstid på ca 1-3 dagar med magsymptom, illamående, yrsel o påföljande organsvikt. Symtom och intoxikationsgrad är beroende på hur giftet administreras.
Går att utvinna till pulver som löses upp i vatten som sedan sprayas i luft (aerosol) o inandas samt drickas eller läggas i mat…

https://giftinformation.se/vaxtregis...ternosterbona/
Citera
2023-10-22, 01:03
Medlem
Lonnrots avatar
När man flyttar brukar det kunna hända att man hittar lite gamla saker djupt in i gamla frysen som man behöver ta ställning till om man borde kasta eller inte…

Men som sagt, inte matförgiftning kanske.
Citera
2023-10-22, 01:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Då kan det lika gärna vara mamman och att pappan klarade sig pga större kroppsvolym.
Ngn var inne på utdriving av andar och det fick mig att tänka på förekomsten av radband (inom både kristendom samt islam) bestående av Paternosterbönor innehållandes växtgiftet Abrin. Detta gift sägs vara flertalet ggr starkare läs potentare än Ricin. Abrin har en inkubationstid på ca 1-3 dagar med magsymptom, illamående, yrsel o påföljande organsvikt. Symtom och intoxikationsgrad är beroende på hur giftet administreras.
Går att utvinna till pulver som löses upp i vatten som sedan sprayas i luft (aerosol) o inandas samt drickas eller läggas i mat…

https://giftinformation.se/vaxtregis...ternosterbona/

Kidneybönor, eller ja de flesta utom Pinto kanske, är giftiga ska också blötläggas och kokas och inte kokas i slowcooker. Men är osäker på om de skulle ge så svåra symptom på en vuxen.

Edit: pinto anges också som giftig i okokt form. Limabönor innehåller ett gift i okokt tillstånd som bryts ned till cyanid vid matsmältning.
https://www.allrecipes.com/article/t...beans-lentils/
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-10-22 kl. 01:16.
Citera
2023-10-22, 01:22
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kidneybönor, eller ja de flesta utom Pinto kanske, är giftiga ska också blötläggas och kokas och inte kokas i slowcooker. Men är osäker på om de skulle ge så svåra symptom på en vuxen.

Edit: pinto anges också som giftig i okokt form. Limabönor innehåller ett gift i okokt tillstånd som bryts ned till cyanid vid matsmältning.
https://www.allrecipes.com/article/t...beans-lentils/
Bönor är inte att leka med m.a.o.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in