2023-10-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men Putin har militär utrustning som kan orsaka Israel stora problem om de hamnar i tex Hizbollahs händer.

Njae, om det kommer till det att Hizbolla blir för aggressiva så finns andra vänliga makter i närområdet som hjälper till att ta hand om dem, alla vet vem de är liksom. Detta nog ganska snabbt och utan att be om ursäkt.

Däremot verkar Ryssland är som den kokande grodan. Mer och mer som de slaktas utan att de inser att de dör långsamt kommer att ge Israel möjligheter att ge "bidrag" utan problem.
Citera
2023-10-21, 23:37
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Israel kommer inte bedriva anfallskrig mot Libanon och Syrien. 🤷🏼‍♂️

de kommer i vart fall undvika tvåfrontskrig så länge som möjligt. men det är mycket sannolikt att hizbollah gör verklighet av sitt hot vid en markinvasion och därför tror jag invasionen dröjer tills amerikanerna säkrat upp. om syrien blandar sig i kommer USA inte sitta still, och de har redan ökat sin militära närvaro. det hela går inte att jämföra med 60- och 70-talets krig. AIPAC mfl är mycket mer inflytelserika i USA nu än då.
Citera
2023-10-21, 23:38
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Kanske, men vem är de stora spelarna? För Hamas är fan bönder med väldigt stark vilja, men med begränsad rörlighet i schacket..

Ryssarna kommer bli Israels nästa måltavla, för de är definitivt involverade. Detta kommer som så många gånger ryssarna försöker vara smarta i en "het" situation bli ett jävla ormbo. Israel har teknik att skicka till Ukraina som definitivt slaktar fler ryssar..

Vi får se när Palestina problemet är löst

En sak är klar.

Israel kan inte vinna NÅGOT krig, vem som hamnar i skotthålet. den här gången vet vi inte, men jag tror Hamas är sekundärt mål.
Oavsett vad som händer, så sker det utanför Hamas kontrol
Citera
2023-10-21, 23:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Njae, om det kommer till det att Hizbolla blir för aggressiva så finns andra vänliga makter i närområdet som hjälper till att ta hand om dem, alla vet vem de är liksom. Detta nog ganska snabbt och utan att be om ursäkt.

Däremot verkar Ryssland är som den kokande grodan. Mer och mer som de slaktas utan att de inser att de dör långsamt kommer att ge Israel möjligheter att ge "bidrag" utan problem.

Det går alltid att bomba från luften, men jag tror knappast att USA är pigga på att delta i en markoperation mot Hizbollah. Inte ens Israel lär vara så pigga på det efter vad som hände 2006.

Ja det verkar som Putin håller på att förstöra Ryssland. Men han kommer självklart att kunna utgöra ett hot mot länder som han uppfattar som hotfulla. Inte genom konventionell krigsföring, hans militära specialoperation har varit ett fiasko så här långt, men han kan alltid se till att sprida nukleära vapen och biologiska vapen om saken ställs på sin spets om han och hans regim hotas.

Dessutom, om och i så fall, hur pass mycket skulle Ryssland ha stöttat Hamas? Finns det några bevis för det? Det finns ju en till intressent som gärna ser att Väst skulle dras in i en konflikt i MÖ och det är Kina.
Citera
2023-10-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
En sak är klar.

Israel kan inte vinna NÅGOT krig, vem som hamnar i skotthålet. den här gången vet vi inte, men jag tror Hamas är sekundärt mål.
Oavsett vad som händer, så sker det utanför Hamas kontrol

Kan inte vinna NÅGOT krig? Låter väldigt, väldigt främmande mot vad vi sett från dem historiskt.. Men att inte vinna kanske betyder inte totalt utrota hotet för dig? Verkar vara dags för det nu kanske i så fall..

Och därtill så blir det så mycket bättre för alla, smuts som behöver dammas liksom eller hur?
Citera
2023-10-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det går alltid att bomba från luften, men jag tror knappast att USA är pigga på att delta i en markoperation mot Hizbollah. Inte ens Israel lär vara så pigga på det efter vad som hände 2006.

Ja det verkar som Putin håller på att förstöra Ryssland. Men han kommer självklart att kunna utgöra ett hot mot länder som han uppfattar som hotfulla. Inte genom konventionell krigsföring, hans militära specialoperation har varit ett fiasko så här långt, men han kan alltid se till att sprida nukleära vapen och biologiska vapen om saken ställs på sin spets om han och hans regim hotas.

Dessutom, om och i så fall, hur pass mycket skulle Ryssland ha stöttat Hamas? Finns det några bevis för det? Det finns ju en till intressent som gärna ser att Väst skulle dras in i en konflikt i MÖ och det är Kina.

Såklart kina, den söta oskyldiga aktören som vi vet ligger i bakgrunden och som med all sannolikhet kommer att starta det vi är rädda för; WW3.. Men till nuet.. Hizbollah är inte ett hot i sig, Iran som förlängd arm blir kanske lite jobbig, men om det verkligen skiter sig, så vet vi att Iran, Hamas och Hizbollah är samma skit.

Och skit är inte bra, det tar man bort om det behövs eller hur?
Citera
2023-10-21, 23:46
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Intressant info om det stämmer.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-10-21/us-and-israel-weigh-a-future-for-the-gaza-strip-without-hamas

Tack! Intressant artikel.

Jag tror det kanske kan vara en möjlig lösning. Det finns många problem med den, den största är nog att få med arabvärlden, tyvärr tror jag de kommer krångla så mycket det bara går. Men vi får väl se.
Citera
2023-10-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Israel bombade ett sjukhus med 500 döda och 400 skadade, så dom är inte bättre än Hamas.

Glassen smälter inte, jag lovar! Glassen smälter inte!! Ge upp för fan. Om så 20000 dör så saknar vi dem inte, sörjer inte och har inga sympatier.

Varför skriver du.. Därför att de är TERRORISTER! ALLA!
Senast redigerad av Dcman 2023-10-21 kl. 23:49.
Citera
2023-10-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Israel bombade ett sjukhus med 500 döda och 400 skadade, så dom är inte bättre än Hamas.

Du behöver nog uppdatera dina källor, det var Hamas som bombade sina egna.
Citera
2023-10-21, 23:49
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Intressant info om det stämmer.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-10-21/us-and-israel-weigh-a-future-for-the-gaza-strip-without-hamas

Det som behövs är ett Palestina utan israel.
Citera
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
IDF bombar en kyrka som har funnits +2000 år.

https://youtube.com/shorts/ZQ-4xE96kq8?si=hWLIbQKGI5r2_3SZ
Citera
Medlem
Citat:
Såklart, men kan du se skillnad på civilisering och barbari? Kan du tänka dig att godhet innebär destruktion för dig? Kan du tänka dig att passivitet innebär större hot och våld mot de dina?

Skulle du krama den som våldtar och dödar de dina? Specifikt dina för den du är och den du vill vara och inte i allmänhet som en konsekvens av ditt agerande?

jag förstår att om du som israel förlora dina nära o kära känner hat och avsky mot palestinier, lika så om du bor i Gasa och ser dina nära o kära sprängas i bitar, känner ett hat mot israeler. Men på vilket sätt hjälper det dig som drabbad att se andras barn dö? för jag talar inte om de som faktiskt försvarar sig mot de som våldtar, bombar eller skjuter, utan den grupp som fullt medvetet utövar meningslöst våld mot civila, varför hylla eller försvara det? Jag förstår om Hamas attackerar militärbaser men inte civila, eller om Israel enbart attackerar militanta beväpnade palestinier, det är krig. Men det meningslösa våldet mot civila mot båda sidorna? hur kan det vara försvarbart? bör inte alla i omvärlden fördöma detta övervåld istället för att bråka om vem som har rätt att döda X antal civila eller inte? oavsett sida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in