2023-12-01, 17:41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vad har det med att du lär vara väldigt ensam om att se Hamas attacker mot civila som ”motstånd mot ockupationen” och huruvida det skall ses som en internationell rättighet?

Bara för att den andra sidan också dödar civila så har man väl ingen rätt att själv döda civila?

Dessutom är det väl en viss skillnad på att försöka döda stridande personer och orsaka civila dödsoffer och att ha civila dödsoffer som mål.
Jag håller med om att om den ena sidan (vilka dessa nu var) dödar civila, så har inte den andra sidan rätt att urskiljningslöst döda andra civila.
Citera
2023-12-01, 17:44
Medlem
Jag-Blonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Tramsinlägg, nu hittar du på saker jag inte sagt, var seriös.

Snacka skit, 9711 var oskyldiga som gick under pga terrorister. 7/10 var oskyldiga som gick under pga terrorister.

Ändå bölar du när Israel ger igen.

Läs detta sakta:

HAMAS HAR INGEN RÄTT ATT DÖDA OSKYLDIGA FÖR ATT DE INTE TYCKER OM SINA GRANNAR.

Däremot har Israel väldigt stor rätt att ge igen när dom blir anfallna...
Senast redigerad av Jag-Blond 2023-12-01 kl. 17:47.
Citera
2023-12-01, 17:48
Medlem
Ja men vilken tur då att Bibi är moderat och lär bara Er pallar en läxa

Men han förstår sig på liv som den anti terrorist han en ggn va

Räddade gisslan vettu, Sabenabkapningen 1972, vart själv skjuten i den operationen

Hans bror 1976 räddade över 200 gisslan i Uganda och var enda soldat som dog

Så du kan sova gott att regeringen i Israel inte vill döda de små liven.....men Hamas ska bort...är det uppfattat?? Civila ska lyda IDF och sticka där de säger åt de...

Citat:
Det finns galningar i Israel som gärna skulle napalmbomba Gaza men det är inte politiskt möjligt.

Israel är en rasistisk ockupationsmakt som bygger på terror och etnisk rensning. Inte direkt civiliserat, nej.

Palestina har ingen armé eftersom dom är under ockupation.
Senast redigerad av David1982 2023-12-01 kl. 17:50. Anledning: tillägg
Citera
2023-12-01, 17:52
Medlem
Citat:
Det finns galningar i Israel som gärna skulle napalmbomba Gaza men det är inte politiskt möjligt.

Israel är en rasistisk ockupationsmakt som bygger på terror och etnisk rensning. Inte direkt civiliserat, nej.

Palestina har ingen armé eftersom dom är under ockupation.

Nej, men de har Hamas som är en terroristorganisation. Och Palestina har aldrig funnits, de flesta ursprungliga sk palestinier. Kommer från dåvarande Transjordanien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordanien

"Jordanien gav under dess första år medborgarskap till de flesta personer som bodde inom landets gränser. Detta har dock ändrats på senare år och staten har dragit in medborgarskap för de som anses vara palestinier. De ges dock fortfarande rätt att arbeta i landet."
Citera
2023-12-01, 17:52
Medlem
Citat:
Hela Israels narrativ har totalt kollapsat under den här konflikten, hela världen har vaknat upp och ser nu staten Israel för vad den är; en rasistisk, blodtörstig ockupationsmakt som är skyldiga till folkmord och etnisk rensning.

Hela världen förutom några rövslickande politiker i västvärlden då.
Det verkar snarare som om hela världen på riktigt fick upp ögonen för vad Israel kämpar emot.
Citera
2023-12-01, 17:53
Medlem
Jag-Blonds avatar
Citat:
Förstår faktiskt inte vad du försöker säga, sluta med limmet och kom tillbaka sen.

Förklara då vilken rätt hamas och palestina har att gå in i Israel och döda 250+ ungdomar, familjer barn djur, sätta fyr på hus och bilar, plundra bensinmackar mm

Svara på det istället för infantila personangrepp.

Citera
2023-12-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Förklara då vilken rätt hamas och palestina har att gå in i Israel och döda 250+ ungdomar, familjer barn djur, sätta fyr på hus och bilar, plundra bensinmackar mm

Svara på det istället för infantila personangrepp.

Vad är det du inte förstår? Jag har sagt till dig att angrepp på civila är fel.
Citera
2023-12-01, 17:54
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Att hamna i skottelden kan alla göra..Det är inte så att IDF går fram och sätter en pistol i huvudet på en 2-åring. Däremot Hamas dödar medvetet en hel familj..inklusive barn. De dödar allt som de kan döda..Sådana människor har inga rättigheter.

Dessa monster stöds av palestinierna. Självklart Israel inte vill ha dem som grannar. Det ser vi med all tydlighet.
Det blir svårt att prata om felskjutningar då så många palestinska barn drabbats utav just headshots när jag går igenom några fall.
Bl,a i Västbanken där en IDF sniper har ihjäl en 9 årig pojke, med en fullträff i huvudet.

Grejen är att IDF soldater aldrig riskerar några större efterföljder om de skjuter oskyldiga barn.
Som den Israeliska journalisten Gideon Levy skriver så sker detta med de överordnade goda minne, det är sanktionerat.

Palestinier har levt i en lång utdragen 7 oktober i åratal.
Ett fall är den 13 åriga Palestinska flickan Iman Darweesh Al Hams som fick ett skott i huvudet, sedan gick IDF soldaten fram och sprayade 16 skott till i hennes livlösa kropp med automateld ifrån nära håll.
Ordergivningen var att skjuta allt även om det var en treåring.
Straffet? Inget.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iman_Darweesh_Al_Hams
Citera
2023-12-01, 17:57
Medlem
Jag-Blonds avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår? Jag har sagt till dig att angrepp på civila är fel.

Ändå rättfärdigar du Hamas handlingar den 7/10 och följande veckor/månader.

Jag ser inget i dina fåtal inlägg här att du dementerar eller fördömer deras handlingar. Det tolkas som att du stödjer dem fullt ut, Du stödjer mord på unga människor som aldrig haft med konflikten att göra.
Senast redigerad av Jag-Blond 2023-12-01 kl. 18:01. Anledning: m
Citera
2023-12-01, 18:03
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag håller med om att om den ena sidan (vilka dessa nu var) dödar civila, så har inte den andra sidan rätt att urskiljningslöst döda andra civila.
Men menar du fortfarande att Hamas mycket medvetna attacker mot civila skall klassas som ”motstånd mot ockupation” och i så fall på vilket sätt?
Citera
2023-12-01, 18:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men menar du fortfarande att Hamas mycket medvetna attacker mot civila skall klassas som ”motstånd mot ockupation” och i så fall på vilket sätt?
Vilka attacker menar du?
Men om man ockuperar ,blockerar och fängslar en befolkning som till stor del består utav flyktingar ifrån andra delar utav de Palestinska territorierna. Samt har olika mordräder och spontanbombar ibland, stänger utav el, vatten osv, så blir det nog reaktioner utifrån hur man blir behandlad. Det räcker nog inte med att skicka ett klagobrev direkt.
Jag tror inte att Al Qassam plan var att döda så många civila som möjligt, därimot att hämta gisslan. Sen var det ju allsköns typer som gav sig ut när staketet forcerades. Märkligt nog till Netanyahus stora tur.
Citera
2023-12-01, 18:26
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vilka attacker menar du?
Men om man ockuperar ,blockerar och fängslar en befolkning som till stor del består utav flyktingar ifrån andra delar utav de Palestinska territorierna. Samt har olika mordräder och spontanbombar ibland, stänger utav el, vatten osv, så blir det nog reaktioner utifrån hur man blir behandlad. Det räcker nog inte med att skicka ett klagobrev direkt.
Jag tror inte att Al Qassam plan var att döda så många civila som möjligt, därimot att hämta gisslan. Sen var det ju allsköns typer som gav sig ut när staketet forcerades. Märkligt nog till Netanyahus stora tur.
Du dansar runt frågan som en katt kring het gröt. Du hävdade att man hade rätt att ”göra motstånd” mot en ”ockupation” och att det var en ”internationell rättighet”.

Frågan är då: Anser du att det mycket medvetna dödandet av civila både genom raketattacker, den 7:e oktober och genom allsköns terrordåd som hela tiden genomförs av Hamas och andra grupper är att klassa som ”motstånd mot en ockupation”? Eller för den delen att ta civila gisslan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in