Citat:
Ursprungligen postat av
Faronstream
Vad skulle jag annars förankra mina åsikter i om det inte vore vetenskap? Man måste inte köpa allt vad vetenskapen säger idag eller sa ens för 110 år sedan då utecklingen oftast går framåt. Du blandar ihop förneka och att inte köpa allt inom ett område, så pass svart och vitt är det för dig. Antingen förnekar man eller tror på allt inom ett område, det är precis därför folk kallar vetenskapen idag för religion, även där är det mycket strikt inom vad som är rätt och fel.
Vetenskap är en metod, inget sanningsimperirum.
Bra skrivet!
Vetenskapen kan bli en religion om kritiska röster inte får höras, det marxist-leninistiska Sovjet är ett exempel.
Med detta sagt vore det bra om kritiker/förnekare praktiserade den vetenskapliga metoden mer, kom med mer än göra nålstick, lägga fram alternativa förklaringsmodeller som alla kan granska, varför sker inte detta?
Totius kan med fördel hänvisa till vilka "naturliga fenomen" som ersätter mänsklig påverkan, storleksbestämma dem och ge oss resultat för framtidens klimat e.x. år 2100. Givetvis måste Totius resultat vara granskningsbart, alla ska kunna använda samma data som hen och komma fram till samma resultat. Troligt? Nä, varken du eller jag tror att det är möjligt vad det nu kan bero på.