2023-10-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Samtidigt är det förbjudet att bromsa för ett djur större än en hare. Om man gör detta, och bakomvarande bil kör in i en, får båda böter då?

Du menar antagligen mindre änen hare.
2023-10-20, 10:47
Medlem
paskharens avatar
Beror ju på på vilka ord du väljer att lägga i din trut för försäkringsbolaget/polisen.
2023-10-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Beror ju på på vilka ord du väljer att lägga i din trut för försäkringsbolaget/polisen.

Du menar att man ska ljuga…?
2023-10-20, 12:39
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du menar att man ska ljuga…?

Beror ju på hur omständigheterna ser ut och var skuldfrågan skall landa. Rent krasst är det väldigt svårt för bakomvarande bil som legat för nära att undslippa skuldfrågan om framförande förare har bra munläder och är lite slipad.
2023-10-20, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Du menar antagligen mindre änen hare.

Så klart
2023-10-20, 18:58
Medlem
Citat:
Beror ju på hur omständigheterna ser ut och var skuldfrågan skall landa. Rent krasst är det väldigt svårt för bakomvarande bil som legat för nära att undslippa skuldfrågan om framförande förare har bra munläder och är lite slipad.

Skulle säga det är helt omöjligt för bilen bakom att vinna fallet om man kör på landsväg.
Hur ska någon kunna motbevisa mig om jag säger att jag tvärbromsade för att jag trodde jag såg en ren eller älg vid vägkaknten? Det är ju helt omöjligt.

Även om bilen bakom har kamera i bilen som filmar allt, så är det ändå så att jag bromsade för att jag TRODDE det var en älg, och det är ju inte olagligt, snarare nåt man ska göra för att inte få en älg i rutan och dö.

Däremot om man kör i stan eller på ställe där det itne finns nån skog vid vägen och man tvärbromsar, då kan det nog se lite annorlunda ut.
Men även mitt i stan skulle man ju kunna tvärbromsa och säga att man trodde personen på cykelbanan skulle gå över vägen, eller man är i en korsning och man har företräde, så bromsar man just innan eftersom man trode högerregeln gällde.
2023-10-20, 19:10
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Skulle säga det är helt omöjligt för bilen bakom att vinna fallet om man kör på landsväg.
Hur ska någon kunna motbevisa mig om jag säger att jag tvärbromsade för att jag trodde jag såg en ren eller älg vid vägkaknten? Det är ju helt omöjligt.

Även om bilen bakom har kamera i bilen som filmar allt, så är det ändå så att jag bromsade för att jag TRODDE det var en älg, och det är ju inte olagligt, snarare nåt man ska göra för att inte få en älg i rutan och dö.

Däremot om man kör i stan eller på ställe där det itne finns nån skog vid vägen och man tvärbromsar, då kan det nog se lite annorlunda ut.
Men även mitt i stan skulle man ju kunna tvärbromsa och säga att man trodde personen på cykelbanan skulle gå över vägen, eller man är i en korsning och man har företräde, så bromsar man just innan eftersom man trode högerregeln gällde.

Vittnen kallas det.

Många bilar kör även med kamera monterat nuförtiden
2023-10-20, 19:22
Medlem
Citat:
Vittnen kallas det.

Fast även med kamera är det ju svårt för den bromsande bilen skymmer ju vad som finns framför. Ett litet rådjur kan vara svårt att uppräcka.
2023-10-20, 19:28
Medlem
Citat:
Vittnen kallas det.

Som jag skrev, HUR ska man kunna dömma mig för ett brott om jag säger att jag bromsade för att jag trodde jag såg en älg nära vägen?
Även om ingen älg sysn på filmen så kommer man ju inte skuldbelägga bilen framför då denne itne gjort något fel.
2023-10-20, 19:30
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Som jag skrev, HUR ska man kunna dömma mig för ett brott om jag säger att jag bromsade för att jag trodde jag såg en älg nära vägen?
Även om ingen älg sysn på filmen så kommer man ju inte skuldbelägga bilen framför då denne itne gjort något fel.

Gå ut och testa. Så kan du återkomma med utfallet.
2023-10-20, 21:29
Medlem
Citat:
Gå ut och testa. Så kan du återkomma med utfallet.

Så du har ingen åsikt annat än det?
2023-10-20, 21:35
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Så du har ingen åsikt annat än det?

Jo det har jag. Säger som jag sagt till andra som läst någon lag eller paragraf och sedan tror att det är fritt fram.
Juridik är ingen exakt vetenskap. Varje fall tolkas och utfallet kan dömmas åt båda riktningar.

Bara för att jag står vid ett övergångsställe kan jag inte slänga mig rakt ut och räkna med få skadestånd. En prövning kommer göras och de kommer beakta alla möjliga vinklar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in