2023-10-13, 02:48
Avslutad
Jag skulle nog inte medvetet köra in i något framför min bil för att slippa bli påkörd bakifrån. Samarbete i trafiken i all ära men min plikt är att inte köra på något sedan får han som körde bakom mig svara för sig.
2023-10-19, 08:58
Medlem
Svanen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen

Viktigt att komma ihåg är att du har lagen på din sida.
Finns ingen lag som säger att du inte får köra 50 på 90 väg, men däremot finns det en lag som säger att man inte får ligga för nära fordonet framför.

Men det gör det faktiskt, 3:16 trafikförordningen. Du får inte bromsa/köra omotiverat sakta eller hindra annans körning. Böter 500:- tror jag.
Sen ska bakomvarande hålla avstånd. Båda kan hållas ansvariga i detta fall.
2023-10-19, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanen1
Men det gör det faktiskt, 3:16 trafikförordningen. Du får inte bromsa/köra omotiverat sakta eller hindra annans körning. Böter 500:- tror jag.
Sen ska bakomvarande hålla avstånd. Båda kan hållas ansvariga i detta fall.

Kör du 50 på 90 väg så hindrar inte jag dig att köra om.
Hur lätt som helst att köra om.
2023-10-19, 10:46
Medlem
Citat:
Kör du 50 på 90 väg så hindrar inte jag dig att köra om.
Hur lätt som helst att köra om.
Gör man en Google-sökning på "bilist körde för sakta", får man ett antal träffar.
Det verkar vara ett trafikbrott att köra omotiverat sakta.
Länk:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han-korde-for-sakta-180579/
Senast redigerad av dupazbita 2023-10-19 kl. 11:08.
2023-10-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Gör man en Google-sökning på "bilist körde för sakta", får man ett antal träffar.
Länk:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han-korde-for-sakta-180579/

Samtidigt får en epa köra i 30kmh på allt utom motorväg, så hur fan kan jag vara en större trafikfara om jag köra 50 på 90 väg jäfört med en epa?
2023-10-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Jag brukar bromsa kraftigt (inte tvärnita) med en rejäl inbromsning så det blir lite svettigt för bakomvarande, om dom ligger nära. Är det dessutom mörkt ute så släpper jag om dom och ger dom helljuset. Dumma jävlar som inte kan hålla avstånd...

intressant, ligger jag bakom ett klossmongo som du så brukar jag köra om och sen bromsa in och köra så jävla långsamt så de fattar hur metalt efterblivna de är innan jag börnar iväg och sätter 4-5 stenskott i motorhuven och rutan på dem
2023-10-20, 00:58
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Säkerhetsavstånd till framförvarande fordon är lagstadgat.
2023-10-20, 01:40
Medlem
Citat:
Samtidigt får en epa köra i 30kmh på allt utom motorväg, så hur fan kan jag vara en större trafikfara om jag köra 50 på 90 väg jäfört med en epa?
Jag tror att EPA och andra långsamma fordon har den stora röda triangeln på ryggen just för att få köra på allmän väg.
Om du signalerar tydligt att du inte vill bli "tagen bakifrån"🙂, så är det OK att "krypa", tror jag.
2023-10-20, 01:55
Medlem
Om någon kör in i röven på en så är det den som blir skyldig, därför skiter jag helt i om folk ligger rätt i röven på mig. Brukar bara tänka att om dom kör på mig så blir det dom som får betala reparationen av min bil och säkert en del annat. Känns mest onödigt att bromsa en massa å ytterligare irritera folk
2023-10-20, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsaw
Om någon kör in i röven på en så är det den som blir skyldig, därför skiter jag helt i om folk ligger rätt i röven på mig. Brukar bara tänka att om dom kör på mig så blir det dom som får betala reparationen av min bil och säkert en del annat. Känns mest onödigt att bromsa en massa å ytterligare irritera folk

Samtidigt är det förbjudet att bromsa för ett djur större än en hare. Om man gör detta, och bakomvarande bil kör in i en, får båda böter då?
2023-10-20, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Länk:

Den artikel du länkar till handlar inte bara om att nån körde för sakta som typ 50 på 90väg, utan om en yngling som körde sk ”cruising” inne i centrala Gävle i en hastighet som i princip var långsammare än vanlig gånghastighet och helt medvetet sket i att trafik stockades bakom, samtidigt som det spelades hög musik och härjades. Detta har framgått av andra artiklar om samma händelse och person.

Faktum är att i princip alla (och det är faktiskt väldig då sådana…) tillfällen som straffats för att ha kört för långsamt innehåller fler komponenter än just bara kört för långsamt, som t ex kört osäkert och vingligt, misstänkt RF, virrig/dement etc etc. Alltså att det egentligen varit andra saker som orsakat uppmärksamhet från andra trafikanter eller polis och som föranlett kontroll och sen resulterat i böter/åtal/straff. Men det ger ju mer uppmärksamhet och klick med rubriker som basunerar ut ”körde för långsamt”….
2023-10-20, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
intressant, ligger jag bakom ett klossmongo som du så brukar jag köra om och sen bromsa in och köra så jävla långsamt så de fattar hur metalt efterblivna de är innan jag börnar iväg och sätter 4-5 stenskott i motorhuven och rutan på dem

Då är ni båda korkade, gör fel och bryter trafiklagarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in