Citat:
Ursprungligen postat av sir-killalot
Jag HATAR bilisthoror som ligger så pass nära att min bil blir ett dragspel om jag tvingas tvärnita. Detta gäller ännu mer kaxiga horungar på mopeder. Som vi alla vet är ju det den bakom som är juridiskt skyldig om denna kör på en framförvarande bil.
Min fråga är då, om jag tvärnitar för att markera mitt revir och personen bakom kör på mig trots att det inte fanns ett hinder på vägen, kan de hålla mig skyldig? Det ska väl inte gå men vill bara veta för säkerhetsskull.
Som alla borde veta, så är det inte alls så att det per automatik är en som kör på bakifrån som är juridiskt skyldig. Men det är ofta den som blir den skyldiga, men inte alltid.
Om du gått i körskola så borde de ha lärt ut att du inte får göra någon oväntad manöver som kan överraska, skapa hinder eller fara för andra trafikanter. Då kan du om en olycka sket p g a detta bli dömd som vållande.
Så, om du får för dig att tvärnita för att ge bakomvarande en "vink" om att du ogillar att de ligger för nära, och du blir påkörd bakifrån. Så är risken stor att du själv får ta all skuld om det finns vittnen som kan intyga vad som skedde.
Dr Tinnitus