Citat:
Ursprungligen postat av
paskharen
Beror ju på hur omständigheterna ser ut och var skuldfrågan skall landa. Rent krasst är det väldigt svårt för bakomvarande bil som legat för nära att undslippa skuldfrågan om framförande förare har bra munläder och är lite slipad.
Skulle säga det är helt omöjligt för bilen bakom att vinna fallet om man kör på landsväg.
Hur ska någon kunna motbevisa mig om jag säger att jag tvärbromsade för att jag trodde jag såg en ren eller älg vid vägkaknten? Det är ju helt omöjligt.
Även om bilen bakom har kamera i bilen som filmar allt, så är det ändå så att jag bromsade för att jag TRODDE det var en älg, och det är ju inte olagligt, snarare nåt man ska göra för att inte få en älg i rutan och dö.
Däremot om man kör i stan eller på ställe där det itne finns nån skog vid vägen och man tvärbromsar, då kan det nog se lite annorlunda ut.
Men även mitt i stan skulle man ju kunna tvärbromsa och säga att man trodde personen på cykelbanan skulle gå över vägen, eller man är i en korsning och man har företräde, så bromsar man just innan eftersom man trode högerregeln gällde.