2023-10-20, 11:23
Medlem
dekadentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Ja jag håller helt med dig. Har mest läst om Fanni och reagerade väldigt på varför hon slutade med antidepressiva. Om hon har någon medicin mot sin biopolaritet tror jag inte har framkommit. Ja precis helt besatt och detta sjuka testandet. Jag tror att Fanni skulle behöva komma ut från hemmet och jobba. Få annat att tänka på istället för att ligga i sängen.
Man ska leva som vanligt och för Fannis del tror jag att det är det bästa att jobba ut i samhället.Fanni tycker att vården inte ser hela människan. Det tycker inte att hon själv gör.Hon tar inte tag i sitt liv utan lever i en isolerad bubbla.Förutom de få ggr hon träffar sina kompisar
Båda två hade kunnat göra bra content genom att läsa på och skriva information om infertilitet. Hon hade tex massor med tid på tåget . Tycker att dom är väldigt egotrippade.

Är det inte så att antidepp avråds om man är bipolär då de kan orsaka större problem? Man erbjöds väl istället mediciner i stil med litium som kanske inte är super att äta om man är gravid, krävs ju till och med leverprover för det.
Jag har borderline och fick sluta med medicinerna pga graviditet då det inte är en bra kombination.

Men ja Fanni hade mått bättre om hon var ute bland folk lite och kunde tänka på annat. Att ligga i sängen hela dagarna och pendla mellan kyrkogården och hemmet måste vara helt brutalt för psyket, man blir ju helt fast i sina egna tankar. Vet ingenting om hennes sambo men tänker anta att han jobbar utanför hemmet, vad fan sysslar hon med hela dagarna helt ensam och isolerad?
Citera
2023-10-20, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dekadenten
Är det inte så att antidepp avråds om man är bipolär då de kan orsaka större problem? Man erbjöds väl istället mediciner i stil med litium som kanske inte är super att äta om man är gravid, krävs ju till och med leverprover för det.
Jag har borderline och fick sluta med medicinerna pga graviditet då det inte är en bra kombination.

Men ja Fanni hade mått bättre om hon var ute bland folk lite och kunde tänka på annat. Att ligga i sängen hela dagarna och pendla mellan kyrkogården och hemmet måste vara helt brutalt för psyket, man blir ju helt fast i sina egna tankar. Vet ingenting om hennes sambo men tänker anta att han jobbar utanför hemmet, vad fan sysslar hon med hela dagarna helt ensam och isolerad?
Har också hört det.Blev så förvånad att hon skrev antidepressiva. Kan det kanske vara ett skrivfel och att hon menade litium. Litium vet jag flera som har mot sin bipolaritet.

Hon gör i stort sett ingenting. Springer till graven,handlar, yoga och går ut med hunden.
Så ensamt och som gör att hon grubblar sig trött. Hennes sambo jobbar på ett äldreboende.Visst behöver hon jobba utanför hemmet. Som hon har det nu fungerar ju inte.
Citera
2023-10-20, 11:40
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuTi
Undrar verkligen hur det kommer gå för Hanna och hennes instagram-"karriär". Att hon suger på att göra samarbeten är ingen nyhet- och man får inte direkt mer tid över med en bebis om man säger så. Det vill säga... tror knappast kvaliteten kommer att bli högre.

Vad tror man egentligen om att göra sin karriär på sin ofrivilliga barnlöshet? Jag menar: jag förstår att dom (HT, Fanni osv) har fått många följare för folk är intresserade av deras väg till ett barn. Det går att jämföra med deltagare i exempelvis Ph, ex on the Beach osv - dom är intressanta under tiden programmen går, någon stund efter och man kan en kort period göra content av deras deltagande. sen dör det bara, intresset fallerar. Nu har HannaT fått ett barn, varför skulle följarna intressera sig i samma grad som innan? att följa en random brud i en lägenheten i smålandsstenar med en bebis är ju noll intressant enligt mig. Att vara ofrivilligt barnlös är ju förhållandevis ovanligt - därav det stora intresset. Att ha en bebis är ju ärligt talat noll unikt eller speciellt (även om HT tror att Lara är det mest speciella barnet i världen).

I skrivande stund har HT 75,5k följare- har noterat att de inte ökar i samma fart längre.
Hur ska hon hålla sig relevant utan testlives, "uppdateringar och möten" med barnmorskor och läkare, "planer framåt" osv??????

Precis detta jag menar i mina inlägg - de är väldigt dåliga på att hålla sig relevanta och faktiskt ta sig framåt. Bristen på driv och ambition får mig att häpna. De är liksom nöjda med sina små samarbeten med Apotea och att konstant traggla på med samma inlägg om "Fråga inte kvinnor om de är gravida, de blir ledsna!" o.s.v.

Här tycker jag igen det finns en ENORM skillnad mellan svenska och amerikanska influencers. Nu kommer kanske någon tycka detta är kontroversiellt: Men varför vill de inte göra något konkret för andra kvinnor som kämpar med infertilitet? Varför inte gå någon coaching-utbildning och faktiskt erbjuda någon slags kurser eller workshops i hur man tar sig igenom IVF och andra tuffa tider? Alltså Fanni är ju absolut inte DÄR i psyket så hon skulle inte klara något sådant, men Hanna har ju ändå någonstans visat på att hon kämpat sig igenom många år av infertilitet med förhållandet intakt och med ett fint utfall. Men för Hannas del är det väl latheten som tar över.
Igen, ursäkta att jag repeterar mig men: Bristen på driv och ambition får mig att häpna. Om jag hade en stor poppis plattform hade jag försökt skapa något hållbart inom det området, ett företag jag om 10 år kan vara stolt över och bygga vidare på. Inte vara glad för att jag fått produkter för 1000 kr från Apotea under en månad...
Citera
2023-10-20, 11:46
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadenten

Bipolär typ 2 är väl inte en helt okontroversiell diagnos? Det finns läkare som menar att den inte helt kvalar in som riktig psykdiagnos och inte kommer i närheten av hur man påverkas av bipolär typ 1. Det är välkänt att typ 1 inte ska behandlas med antidepressiva då skov kan triggas igång, men tydligen verkar det mer vagt med kunskapsläget gällande typ 2. Såhär skriver Region Skåne: "Evidensläget för underhållsbehandling av bipolär sjukdom typ 2 är svagt. Lamotrigin, quetiapin och andra SGA är ofta använda. Även litium, valproat och antidepressiva kan komma i fråga."
Jag tror Fanni gör rätt i att inte ge sig på det tunga artilleriet med Quetiapin och Litium, särskilt när hon vill bli gravid. Man kan ju undra om hon har skov av sin diagnos eller om depressionen hon hamnat i senaste året har triggats av infertilitet och missfall? Det är vanligt att kvinnor med infertilitet hamnar i klinisk depression i perioder, och där kan man ju undra om det alltid är värt att lindra symtomen med piller, eller om man ska lära sig hantera infertiliteten på ett sunt sätt...
Citera
2023-10-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuTi
Undrar verkligen hur det kommer gå för Hanna och hennes instagram-"karriär". Att hon suger på att göra samarbeten är ingen nyhet- och man får inte direkt mer tid över med en bebis om man säger så. Det vill säga... tror knappast kvaliteten kommer att bli högre.

Vad tror man egentligen om att göra sin karriär på sin ofrivilliga barnlöshet? Jag menar: jag förstår att dom (HT, Fanni osv) har fått många följare för folk är intresserade av deras väg till ett barn. Det går att jämföra med deltagare i exempelvis Ph, ex on the Beach osv - dom är intressanta under tiden programmen går, någon stund efter och man kan en kort period göra content av deras deltagande. sen dör det bara, intresset fallerar. Nu har HannaT fått ett barn, varför skulle följarna intressera sig i samma grad som innan? att följa en random brud i en lägenheten i smålandsstenar med en bebis är ju noll intressant enligt mig. Att vara ofrivilligt barnlös är ju förhållandevis ovanligt - därav det stora intresset. Att ha en bebis är ju ärligt talat noll unikt eller speciellt (även om HT tror att Lara är det mest speciella barnet i världen).

I skrivande stund har HT 75,5k följare- har noterat att de inte ökar i samma fart längre.
Hur ska hon hålla sig relevant utan testlives, "uppdateringar och möten" med barnmorskor och läkare, "planer framåt" osv??????

Både sara.lagom och elinmariasvensson har varit ofrivilligt barnlösa som sedan fått barn för något år sedan, men de har ju inte alls lika många följare som Fanni och Hanna. Elin har gjort en magsäcksoperation och är väl lite speciell för följarna på det sättet, och Sara är väl speciell för att hon kräkts så mycket under graviditeten.

Nu återgår de ju bara till att vara tatuerade småbarnsmorsor som inte kan skilja på de och dem, boendes i småstäder precis som Hanna, de kommer knappast tjäna pengar på snygga outfits, utseende etc utan finns väl bara för att vara relaterbara för följare som är likadana.
Citera
2023-10-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Bipolär typ 2 är väl inte en helt okontroversiell diagnos? Det finns läkare som menar att den inte helt kvalar in som riktig psykdiagnos och inte kommer i närheten av hur man påverkas av bipolär typ 1. Det är välkänt att typ 1 inte ska behandlas med antidepressiva då skov kan triggas igång, men tydligen verkar det mer vagt med kunskapsläget gällande typ 2. Såhär skriver Region Skåne: "Evidensläget för underhållsbehandling av bipolär sjukdom typ 2 är svagt. Lamotrigin, quetiapin och andra SGA är ofta använda. Även litium, valproat och antidepressiva kan komma i fråga."
Jag tror Fanni gör rätt i att inte ge sig på det tunga artilleriet med Quetiapin och Litium, särskilt när hon vill bli gravid. Man kan ju undra om hon har skov av sin diagnos eller om depressionen hon hamnat i senaste året har triggats av infertilitet och missfall? Det är vanligt att kvinnor med infertilitet hamnar i klinisk depression i perioder, och där kan man ju undra om det alltid är värt att lindra symtomen med piller, eller om man ska lära sig hantera infertiliteten på ett sunt sätt...

Vet vi att hon har typ 2? Personer som jag känner har visserligen typ 1 och medicinerat med litium innan och delar av graviditet, med vårdens stöttning och extra provtagningar. Det anses vara viktigare att hålla mammans psykiska hälsa i relativt gott skick då det kan vara ännu mer skadligt för barnet om mamman ”ballar ur” än att barnet påverkas lite av medicinen.

Tänker hur som helst att hela poängen är att hon borde lösa detta INNAN hon får barn. Varför har hon så bråttom att få barn när hennes psykiska hälsa till synes inte verkar ok alls. Jag förstår att hon vill ha barn, men att inte se till att man är i en ok plats i livet innan, särskilt vid en planerad graviditet som ju deras verkligen är.. känns inte bra. låt säga att hon blir väldigt depressiv/manisk när barnet fötts. Ska hon då börja med infattning av ev starka mediciner samtidigt som hon nyligen fått sitt första barn? I mina öron låter det som en mardröm.
Citera
2023-10-20, 12:13
Medlem
Tycker att både H och F ser slitna ut på storys idag. H känns väldigt dämpad (och jag undrar fortfarande vad hon gör när hon jobbar)
Citera
2023-10-20, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrakelSpektakel93
Vet vi att hon har typ 2? Personer som jag känner har visserligen typ 1 och medicinerat med litium innan och delar av graviditet, med vårdens stöttning och extra provtagningar. Det anses vara viktigare att hålla mammans psykiska hälsa i relativt gott skick då det kan vara ännu mer skadligt för barnet om mamman ”ballar ur” än att barnet påverkas lite av medicinen.

Tänker hur som helst att hela poängen är att hon borde lösa detta INNAN hon får barn. Varför har hon så bråttom att få barn när hennes psykiska hälsa till synes inte verkar ok alls. Jag förstår att hon vill ha barn, men att inte se till att man är i en ok plats i livet innan, särskilt vid en planerad graviditet som ju deras verkligen är.. känns inte bra. låt säga att hon blir väldigt depressiv/manisk när barnet fötts. Ska hon då börja med infattning av ev starka mediciner samtidigt som hon nyligen fått sitt första barn? I mina öron låter det som en mardröm.

Jag kan inte alls relatera till den barnlängtan Fanni beskriver (blev gravid efter öppen bar på ett bröllop.. och älskar vår dotter mer än allt annat men längtade aldrig efter barn innan jag blev gravid) men man förstår ju att hon verkligen gör det och att det har tagit över andra delar av hennes liv. MEN tycker det är så fruktansvärt omdömeslöst att kötta på med IVF när hennes mentala hälsa är kaos, är det ingen i hennes liv som säger något? Ingen som bryr sig om hur hon kommer må under en eventuell graviditet eller om hon lyckas få ett levande barn? Tänker främst på förlossningspsykos, men även förlossningsdepression. Man har ett ansvar som förälder och det omfattar ju även egna måendet under graviditeten och för framtiden. Det är ingen spontantripp till djuraffären för att köpa en hamster…
Citera
2023-10-20, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bullkaka
Tycker att både H och F ser slitna ut på storys idag. H känns väldigt dämpad (och jag undrar fortfarande vad hon gör när hon jobbar)
Ja det tycker jag med
Citera
2023-10-20, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skurrish
Jag kan inte alls relatera till den barnlängtan Fanni beskriver (blev gravid efter öppen bar på ett bröllop.. och älskar vår dotter mer än allt annat men längtade aldrig efter barn innan jag blev gravid) men man förstår ju att hon verkligen gör det och att det har tagit över andra delar av hennes liv. MEN tycker det är så fruktansvärt omdömeslöst att kötta på med IVF när hennes mentala hälsa är kaos, är det ingen i hennes liv som säger något? Ingen som bryr sig om hur hon kommer må under en eventuell graviditet eller om hon lyckas få ett levande barn? Tänker främst på förlossningspsykos, men även förlossningsdepression. Man har ett ansvar som förälder och det omfattar ju även egna måendet under graviditeten och för framtiden. Det är ingen spontantripp till djuraffären för att köpa en hamster…
Håller helt med dig. Dom personer som jag känner som förlorat barn vid förlossningen har jag bett läsa Fannis inlägg. Dom höll inte alls på så som hon gör. Känner dom väldigt väl och visst var dom ledsna när dom bara fick missfall på missfall. Hon är helt hysteriskt fixerad att hon ska ha barn. Hennes hälsa får tydligen komma i andra hand. Förlossnings psykos och förlossningsdepression existerar inte i hennes huvud. Risken är också väldigt stor att hon kommer vara supernervös och deppig under stora delar av graviditeten. Om hon inte får något barn. Vad gör hon då. Känns som att hon då får en svår depression. Jag håller med dig,hon bars kottar på och helt omdömeslös.
Citera
2023-10-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullkaka

Tycker H känts dämpat sen förlossningen. Vet att jag tagit upp det förut, men det är nåt som inte stämmer. Det är en konstig känsla kring hennes inlägg sen Lara kom. Kan liksom inte sätta fingret på det heller.
Citera
2023-10-20, 13:11
Medlem
Och inlägget ”nu har jag varit tvåbarnsmamma i en vecka”.. Förlåt men jag tyckte det var sjukt larvigt sagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in