2023-10-20, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nä, känns väl inte så troligt. Men han behöver så klart inte haft nån större koll i så fall. Inget man övar upp sin förmåga i om man säger så.

Eller tvärtom, kanske: nå'n Mithridates den Store lär, enligt sägnen, ha genom uppövning härdat sig mot allehanda gifter därhän att de inte längre bet då han slutligen såg sig tvungen att begå självmord; och istället måste låta en slav ge sig nådastöten!
Citera
2023-10-20, 01:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LarsBanan
Vf skulle någon vilja döda det barnet? Eller var det tänkt för någon annan? Eller typ hämnd mot familjen?

Och vf var ens bombskyddet där för? Alltså i deras hem? Är nån där kriminell?

Det är väl oklart om det ens är ett medvetet brott mot dem. Ingen vet om de blivit utsatta eller fått i sig något olämpligt av olyckshändelse eller om de råkat göra ting själva. Det är nog inte specifikt mot just det barnet heller, det var bara så att hennes kropp inte orkade längre

Bombskyddet var där för att personerna hade symptom som kan vara tecken på strålskador från radioaktiva ämnen. Bombskyddet är inte bara vid misstanke om brott och kriminalitet
Citera
2023-10-20, 01:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Visar på att det finns gifter som inte är det första man letar efter dock var det en brittisk tonåring som på 70-talet förgiftade ett antal personer med detta ämne skolkamrater och familjemedlemmar . Typiska symtom förutom som vid magsjuka är att lungorna och hjärta angrips

Om antimon på Wikipedia:

”Reported cases of intoxication by antimony equivalent to 90 mg antimony potassium tartrate dissolved from enamel has been reported to show only short term effects. An intoxication with 6 g of antimony potassium tartrate was reported to result in death after 3 days.[98]

Inhalation of antimony dust is harmful and in certain cases may be fatal; in small doses, antimony causes headaches, dizziness, and depression. Larger doses such as prolonged skin contact may cause dermatitis, or damage the kidneys and the liver, causing violent and frequent vomiting, leading to death in a few days.[99]

Antimony is incompatible with strong oxidizing agents, strong acids, halogen acids, chlorine, or fluorine. It should be kept away from heat.[100]

Antimony leaches from polyethylene terephthalate (PET) bottles into liquids.[101] While levels observed for bottled water are below drinking water guidelines,[102] fruit juice concentrates (for which no guidelines are established) produced in the UK were found to contain up to 44.7 µg/L of antimony, well above the EU limits for tap water of 5 µg/L.[103]”

Även:
”Historically, the powder derived from crushed antimony (kohl) has been applied to the eyes with a metal rod and with one's spittle, thought by the ancients to aid in curing eye infections.[94] The practice is still seen in Yemen and in other Muslim countries.[95]”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antimony

Antimon är ofta tillsatt till bly, emalj, tenn o lödtenn, mascara mfl. Även som flamdämpare i leksaker, barnkläder, plagg, sätestyger, m.m. m.m.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-10-20 kl. 01:31.
Citera
2023-10-20, 01:47
Medlem
Alltså, är folk på forumet efterblivna eller saknar allmänbildning, vilket de gärna vill tillvita "negrer"?

En gång för alla, i klartext:

ALLA GRUNDÄMNEN ÄR SKITLÄTTA ATT DETEKTERA!!!!!!!!

Skitsamma om du har fått i dig exempelvis praseodym som metall, klorid, hydroxid eller fosfat: en spektralanalys kommer ändå att påvisa förekomsten av själva GRUNDÄMNET!

Kan vi därmed låta alla spekulationer om tallium, antimon, vismut m.fl. grundämnen gå "to the Great Mother of Dead Dogs", och enas om att inte tjata om dem mer, åtminstone inte i denna tråden? Tills vi fått veta att de faktiskt hittats i offren eller deras kvarlevor eller utsöndringar! SNÄLLA!
Citera
2023-10-20, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
ALLA GRUNDÄMNEN ÄR SKITLÄTTA ATT DETEKTERA!!!!!!!!

Ja, det är princip sant. Men också i princip fel. Därför att det kan bli en komplex process att förbereda provet för just det grundämnet.
Det finns 92 stycken att välja på och då blir det alltså många prover man ska hantera,
samtidigt.
Ett ovanligt gift är tex Tallium som jag har för mig kräver en hel del jobb för att kunna förberedas för analys. Det användes förr som råttgift. Men ersattes av det billigare, effektivare och mycket modernare Warfarin.

Citat:
Varför inte antimon , farligt att andas in, äta eller dricka liknande symtom som arsenik , finns i bland annat mascara och batterier .

Nej det var på faraonernas tid man hade Antimon som mascara.
Kan inte tänka mig att dagens mascara skulle innehålla Antimon, det skulle tas ner från hyllorna direkt.

Citat:
Blyförgiftning är inget som sker akut men som både dödade och gjorde människor sjuka förr när det användes i bland annat tapeter och som väggfärg i bostäder

Blyvitt ersattes mer och mer av Zinkvitt, och idag är det istället Titanvitt.
Ett mycket billigare pigment.
Förr hade Blyvitt fortfarande sin användning på snickerier och träytor utomhus, eftersom det är ett tåligare pigment. Dessutom växer det inga alger, lavar eller mossor på ytor målat med Blyvitt.
Senast redigerad av DrSvenne 2023-10-20 kl. 02:14.
Citera
2023-10-20, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Inte för att stoltsera, men det fanns ett ansenligt förråd av gamla typer (alltså färdiggjutna bokstäver för en gången tids tryckpressar) av s.k. stilmetall, dvs antimon/blylegering, i mitt barndomshem, vilket jag flitigt tullade för att gjuta egna små föremål utav över en gasbrännare i mitt pojkrum. Då jag (vilket stundom skedde) hettade upp smältan för mycket luktade det vitlök av antimonångorna, vilket tvingade mig öppna fönstret för att vädra ut gaserna!

Jag är inte död än, efter bortåt ett halvsekel.

Nja, är ganska säker på att gasolen innehöll på den tiden ett doftämne som när det brändes i gaslågan luktade vitlök. Idag är det ett annat doftämne i gasolen, tex Metylmerkaptan eller Dimetylsulfid.

Det är annars Arseniks väteförening Arsine, AsH3 som har en påtaglig doft av vitlök.

Det stämmer att Antimon plus eventuellt Vismut sätts till blyet för att få det hårdare.
På det viset så kan man trycka en större upplaga i en tryckpress innan blytyperna mjuknat så pass mycket att texten blir oläslig.
Antimon har ingen användning i Afrika vad jag kan hitta.
Många specialkemikalier är i själva verket mycket svåra att få tag i och svindyra i Afrika för det finns nästan ingen kemiindustri där alls.

Däremot så finns det både kvicksilver, kaliumcyanid och natriumcyanid allmänt tillgängligt i de guldproducerande länderna i Afrika. Tex i Elfenbenskusten, Gambia, Ghana mfl.

Cyaniderna används för att utvinna guldet när det bara finns i ytterst tunna flak som är alltför svåra att vaska fram.
Kvicksilver har samma funktion.
De flesta tycks helst använda kvicksilver, det är betydligt mindre giftigt än cyaniderna.
Cyanider brukar användas allmänt av guld- och silver-smeder.

Har för mig att hos cyanidförgiftade patienter så blir även artärblodet mörkrött i stället för ljusrött.
Cyaniden tar nämligen syrgasmolekylens plats på hemoglobinet.
Cyanidens giftverkan påminner om kolmonoxidens CO.
Men cyaniderna har en mycket mera genomgripande blockering av livsprocesserna i kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
har funderat över just arsenik, det ingår väl i råttgift,men vem som helst får inte tillstånd att hantera råttgift.
Harpest är inte alltid lätt att fastställa, men efter alla tester som gjorts, så nej.
Förfärligt att 4 åringens kropp gav upp, o lite märkligt att två åringen klarar kämpa ännu.
sjuktmystiskt.

Arsenik i råttgift måste man ha upphört med redan på 1960-talet. Det ersattes då av Warfarin som var betydligt billigare att tillverka.

Det finns annars många giftiga växter, insekter och djur i Afrika i och för sig.
Säkert ett flertal som inte ens finns karakteriserade.
Djunglerna där bergsgorillorna finns ska visst var så ogenomträngliga att det kan finnas mycket kvar att upptäcka.
För att inte tala om sumpområdena runt floderna där i tex Kongo.

Svampar är intressanta därför att många av svampgifterna skadar levern på ett särskilt allvarligt sätt, medans lämnar övriga organ intakta.
Lömsk och vit flugsvamp har några märkliga cykliska peptider (små proteinkedjor) som får hela leverns funktion att gå i baklås.
Citera
2023-10-20, 04:38
Medlem
rubin22s avatar
Bittermandlar innehåller vätecyanid.
Kan de köpt dessa istället för vanlig sötmandel och tydligen så blir barn mer sjuka då de har lägre kroppsvikt.
En gissning.
Citera
2023-10-20, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Bittermandlar innehåller vätecyanid.
Kan de köpt dessa istället för vanlig sötmandel och tydligen så blir barn mer sjuka då de har lägre kroppsvikt.
En gissning.

Tekniskt sett innehåller de amygdalin, som avspjälkar cyanidjoner vid hydrolys i kroppen. Men OK, åtminstone minst lika sannolikt som "kassavaspåret", som redan figurerat i ett flertal inlägg i tråden!

Varken mandel eller kassava är, vad jag förstått, väsentliga ingredienser i den traditionella eritreanska dieten, som domineras av grödor som teff och hirs. Nu, vi har föralldel heller inga skäl att anta att den drabbade familjen främst levde på teffbaserad injera med lammskav eller fisk; lika litet som vi kan anta att alla svenskar på spanska solkusten regelmässigt äter kroppkakor och ärtsoppa med fläsk!
Citera
2023-10-20, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Bombgruppen har väl utrustning för att ta hand om de flesta giftiga substanser också. Plus kontaminerade kokkärl och stekpannor och liknande.

Om det är nitroglycerin du tänker på så behövs det ytterligare kemikalier.

Stämmer, bombgruppen hanterar även farliga kemikalier med mera. Nitroglycerin var det som det syftades på. En referens till en legend här på forumet.
Citera
2023-10-20, 05:43
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
J

Blyvitt ersattes mer och mer av Zinkvitt, och idag är det istället Titanvitt.
Ett mycket billigare pigment.
Förr hade Blyvitt fortfarande sin användning på snickerier och träytor utomhus, eftersom det är ett tåligare pigment. Dessutom växer det inga alger, lavar eller mossor på ytor målat med Blyvitt.
Blyvitt is da shit!
Citera
2023-10-20, 06:16
Medlem
GW sa en gång att han var förvånad över att det skedde få giftmord i Sverige. Underförstått att han menade att det finns ett mörkertal. Problemet med förgiftning om jag förstått det rätt är man kan behöva göra specifika tester för att hitta exakt vad det är.

Jag funderar på om det kan vara TBC. Speciellt hos barn kan det yttra sig på olika sätt. Det är en ovanlig sjukdom i Sverige men inte i vissa u-länder.
Citera
2023-10-20, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
GW sa en gång att han var förvånad över att det skedde få giftmord i Sverige. Underförstått att han menade att det finns ett mörkertal. Problemet med förgiftning om jag förstått det rätt är man kan behöva göra specifika tester för att hitta exakt vad det är.

Jag funderar på om det kan vara TBC. Speciellt hos barn kan det yttra sig på olika sätt. Det är en ovanlig sjukdom i Sverige men inte i vissa u-länder.

Som drabbade fyra personer exakt samtidigt? Troligare mässling då, som faktiskt smittar snabbt, och numera tycks vara såpass ovanlig att många aldrig sett ett fall, än mindre haft sjukdomen själva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in