2023-09-03, 14:32
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag skrev
"Vissa vägar kommer i framtiden att ha FSD tvång där bilarna samarbetar och kör 200-300 km i timmen medans passagerarna sover."

Du skrev
"Sen att du tror att det kommer bli bilar som samarbetar i 300 km/h är ju rena fantasier."

Försäkringsbolagens nuvarande regelverk är inte "huggna i sten". Givetvis kommer de att ändra villkoren.
Det var just hastigheten jag vände mig emot. I 300 km/h så spelar det ingen roll om det fsd eller människor kör. Ett tekniskt haveri så är det kört.

Försäkringsbolagen kommer inte ändra sona villkor så att det blir dyrare för manuella bilar om inte olyckorna blir fler. De konkurrerar med varandra och man försäkrar bilen där man får bäst pris
Citera
2023-09-03, 14:40
Medlem
Saltkungens avatar
FSD är garanterat framtiden. Den mänskliga faktorn är så skör. Att ha manuella förare kommer ses som en börda. Tänk er att FSD har pågått i 10-15 år och använder miljontals människors data för att förbättra sig. Då kan man lägga sig och sova i bilen från Jämtland till Stockholm. Ambulanser kommer fram fort som fan osv osv.
Citera
2023-09-03, 14:46
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det var just hastigheten jag vände mig emot. I 300 km/h så spelar det ingen roll om det fsd eller människor kör. Ett tekniskt haveri så är det kört.

Försäkringsbolagen kommer inte ändra sona villkor så att det blir dyrare för manuella bilar om inte olyckorna blir fler. De konkurrerar med varandra och man försäkrar bilen där man får bäst pris

I dessa spekulativa fall så kan man tänka sig t ex automatiskt nödstopp som bromsar bilen snabbt och säkert, placerar sig på sidan av vägen. Eller möjligen fjärrhjälp, mänskliga arbetare sitter redan idag och övervakar självkörande taxi-bilar i USA. Sedan backup-system som aktiveras och tar över. Finns nog mycket man kan göra. Är allt detta fullt utvecklat så är det garanterat säkrare än en mänsklig förare. Frågan är dock bara hur lång tid det kommer ta. Jag tror nog om 15-20 år.
Citera
2023-10-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Man kör idag autonomt i gruvor där det är betydligt mer komplext och trångt. Jag ser inte problemet mer än att fordonen kanske är väldigt dyra, sensorer måste kanske underhållas osv. Finns såklart risk för stillastående, måste köra sakta eller in till sidan om fordonet tappar bra sensordata.
I vilka gruvor kör lastbilarna av sig själv?
Citera
2023-10-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskovic
I vilka gruvor kör lastbilarna av sig själv?

Jag får erkänna att jag inte vet så mycket om hur mycket det är i produktion, men t.ex. visar man ett exempel hur mycket sandvik kan köra autonomt, detta var inte lastbilar men det spelar ju inte så stor roll vad det är för typ av fordon.

https://www.youtube.com/watch?v=vTY5gNChMs4

Det finns en uppsjö av forskning på området då man gärna vill få bort folk från gruvan till så hög grad som möjligt. Alternativet är väl iofs fjärrstyrning som ändå kommer att behövas. Men man kan ju tänka sig att du har autonoma transportsträckor och förare gör de mer komplexa operationerna.
Citera
2023-10-19, 23:42
Medlem
Citat:
Jag får erkänna att jag inte vet så mycket om hur mycket det är i produktion, men t.ex. visar man ett exempel hur mycket sandvik kan köra autonomt, detta var inte lastbilar men det spelar ju inte så stor roll vad det är för typ av fordon.

https://www.youtube.com/watch?v=vTY5gNChMs4

Det finns en uppsjö av forskning på området då man gärna vill få bort folk från gruvan till så hög grad som möjligt. Alternativet är väl iofs fjärrstyrning som ändå kommer att behövas. Men man kan ju tänka sig att du har autonoma transportsträckor och förare gör de mer komplexa operationerna.

Är det verkligen autonomt när de är fjärrstyrda?

https://www.youtube.com/watch?v=A6EoualqDXc
Citera
2023-10-19, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic

Vissa delar är det. Jag orkar inte kolla din video men det verkar handla om fjärrstyrning. Länken jag gav var autonoma fordon, men jag misstänker att du även kan fjärrstyra dem.
Citera
2023-10-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic

Eller menar du att det inte är autonomt för att en förare kanske gör en viss del? Jag tycker ändå det är värt det för det betyder att en förare kan hantera massvis med fordon samtidigt. Bara några operationer som kanske behöver manuell styrning. Köra från punka A till B är ju inga större problem
Citera
2023-10-20, 00:35
Medlem
Citat:
Vissa delar är det. Jag orkar inte kolla din video men det verkar handla om fjärrstyrning. Länken jag gav var autonoma fordon, men jag misstänker att du även kan fjärrstyra dem.

Citat:
Eller menar du att det inte är autonomt för att en förare kanske gör en viss del? Jag tycker ändå det är värt det för det betyder att en förare kan hantera massvis med fordon samtidigt. Bara några operationer som kanske behöver manuell styrning. Köra från punka A till B är ju inga större problem

Jag ifrågasätter inte effektivitetsvinsten med att kunna manövrera flera maskiner (upp till 3 per operatör skriver sandvik på sin sida).
Det jag ifrågasätter är i en tråd som handlar om FSD (alltså helt autonom körning annat än av legala skäl) så känns inte riktigt detta som motsvarande teknologi.
Citera
2023-10-20, 02:38
Medlem
Nej den är inte 246% säkrare då Tesla FSD mest används på motorväg och därför bör jämföras med vanliga bilar på motorväg.
Citera
2023-10-20, 08:38
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Det är ju dock en sanning med modifikation. I vissa scenarion så kommer AI inte kunna agera korrekt medans den givetvis är snabbare än en människa på att reagera på exempelvis en inbromsning.
Citera
2023-10-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Jag snubblade precis över Teslas senaste uppdatering gällande deras Vehicle Safety Report, och jag må säga att det är en intressant läsning. De har justerat sin metodik och upptäckt vissa felaktigheter i tidigare rapporter, vilket har lett till att de nu kan bekräfta att kollisionsgraden är ännu lägre än tidigare rapporterat när Autopilot är aktiverad.

Här är några höjdpunkter från rapporten:

• Tesla samlar in data om antalet körda mil med Autopilot aktiverad eller i manuell körning, utan att identifiera specifika fordon för att skydda integriteten.
  • De räknar in alla kollisioner där Autopilot inaktiverades inom 5 sekunder före påverkan, och alla kollisioner där en krockkudde eller annan aktiv begränsning utlöstes.
  • Mer än 35% av alla Autopilot-kollisioner inträffar när Teslafordonet blir påkört bakifrån av ett annat fordon.
  • Tesla har identifierat och implementerat uppgraderingar i sin dataanalys, vilket har lett till att de har uteslutit vissa händelser som var inkonsekventa med deras metodik för säkerhetsrapporten.
  • Slutresultatet är att kollisionsgraderna är ännu lägre än tidigare rapporterat när Autopilot är aktiv.
Så om man utgår ifrån Q4 2022 som exempel:

• Med Autopilot: En kollision per 4,85 miljoner miles
  • Utan Autopilot: En kollision per 1,40 miljoner miles
  • Genomsnitt i USA: En kollision per 652 000 miles

Jämfört med Tesla-förare utan Autopilot: (4,85 miljoner / 1,40 miljoner - 1) * 100% ≈ 246% säkrare

Det här är intressanta nyheter för alla som är intresserade av framtidens bilkörning och teknologins påverkan på trafiksäkerheten. Vad tycker ni om detta? Tror ni att Autopilot verkligen gör körningen säkrare, eller finns det fortfarande orosmoment som behöver ha i åtanke? Skulle ni vilja se fler självkörande bilar i Sverige? Skulle ni sätta er i baksätet på en självkörande bil?

https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport

Det där är ett genomsnitt. Alltså räknas drog och alkoholpåverkade förare in t.ex. Så även de som kör utan körkort osv.

Så om man är en förare som faktiskt genomgått körkortsutbildning(och lärt sig något) inte kör full eller sömnig så är det inte nödvändigtvis säkrare ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in