Citat:
Ursprungligen postat av
losfer
Viktigt att komma ihåg att Teslas Autopilot är deras cruise control + lane assist. Full Self Driving (FSD) är när bilen kör själv, tar svängar, stannar vid rödljus. Nånting annat. Ingår inte i autopilot.
Har kört Tesla i 4 år och använder autopilot hela tiden. Så fort jag ska åka minst en km rakt fram så åker den på. Man drar ned högerspaken en gång för farthållare och en gång till för lane assist.
Så förutom att hålla hastigheten bra så är den bra på att hålla sig mitt i filen. Strular lite ibland vid streckade linjer. Men 99% av tiden fungerar det klockrent. Och det är perfekt när man sitter på en motorväg eller i rusningstrafik med mycket start o stopp. Känner mig ibland som en passagerare.
Sitter man och fipplar med telefonen så är autopilot en livräddare. Säkert där många av olyckorna sker. Ouppmärksamhet och man plöjer in i nästa bil. Det fixar autopiloten.
Sen har väl många nya bilar likvärdiga funktioner? Inget unikt för Tesla.
Det där var nyheter för mig, antog att autopilot var just "FSD"
Autopilot dvs cruise control + lane assist lär ju vara standard på alla bilar från typ 2019 och uppåt?
Min "skit bil" vilket är 2019 modell och billigaste den KIA har att erbjuda har lane assist, kör med den väldigt ofta.. skönt att släppa händerna och låta dem vila under ratten
för att tillföra tråden : Det är väl självklart att autopilot (dvs lane assist och/eller farthållare som sänker hastighet jämfört med bilar framför dig) är säkrare än att inte använda, men det är absolut ingenting som enbart tesla anv.. det är ju standard för nästan alla bilar?