Citat:
Ursprungligen postat av
Enydrion
Stämpelklockan var för att hålla reda på klockan, inte för att passa viss tid, hade flextid typ 7-9 på morgonen, och sista åren jobbade jag på annat företag, så de hade ingen stämpelklocka alls. Jag blev civilingenjör sent och höll på för länge, så när jag blev av med pensionsvillkoren (de bästa åren räknades) och i stället blev det livsinkomst, så skulle jag bara få pension som om jag jobbat som städerska, så satsade jag på att sluta så tidigt som möjligt i stället och räkna med att staten drygar ut pensionen då den är så låg.
Tjänstepensionen valde jag så kort tid som möjligt på, 5 år så de kommer inte så länge till.
Ja lite ofattbart att vi som jobbat hela "livet" och betalat skatt inte får mer från ordinarie pension är dåligt.
Min far som jobbat sedan han var 12 år till 65 fick bara ut så det på sista åren räckte till äldreboendet pluss egen tidning och sin mobiltelefon han sällan använde. Jo det blev väll 50 kr/månad över som var till hjälp för kostnader vid begravning. Ändå hade han kämpat sig till ett tjänstemannajobb de sista 15 åren som "förman" (arbetsledare) på sin avdelning. Det är sådant som gör att man känner missmod med systemet för många här i Sverige. Jag har dock bättre situation och kan jobba längre i med detta även påverkar min pension bra. Svärmor som gick bort förra december vet jag inte hur katten hon fick ihop det. De sista åren på äldreboendet gjorde slut på tidigare besparingar så det gick inte ihop med begravning utan vår hjälp. Ändå hade hon jobbat från 12-65.
När man läser om så kallade "flyktingar" som får gratis tandvård och bidrag blir man enbart förbannad. Jobbar man och sliter får man bara skit.