2023-10-19, 21:24
Medlem
SjukSmileys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Tror det beror på inställning i livet. Jobba för att leva, eller leva för att jobba.

Mitt jobb är okej och jag hoppas kunna ha det så länge som möjligt, men det beror också på att jag inte tror jag kommer få en pension värd att leva på, då har jag hellre min lön samtidigt som jag gör något vettigt av min tid.
Det där köper jag inte. ”Man jobbar för att kunna leva eller man jobbar för att leva”. Skitsnack.

Man skaffar väl ett jobb som man gillar och man trivs med. Annars letar man vidare till man träffar rätt. Det finns gott om bra okvalificerade jobb man kan välja mellan och det finns jobb som kräver utbildning - men då kan man ju utbilda sig? I sverige så är det lätt och billigt att göra det. Att säga att jag ”hatar mitt jobb” håller inte. Men skaffa något bättre då. Något du gillar och som funkar för dig.

Familj eller inte. Jobbet ger dig en identitet och ger dig en känsla av att du är duktig och gör något bra som du ska vara stolt över.
Citera
2023-10-19, 21:26
Medlem
Jag är 46 och har ett tag till men som det känns just nu har jag inga planer att gå tidigt i pension på något sätt. Jag tycker det är bra för hjärnan att gå till ett jobb och pyssla varje dag, socialt berikande samt att inkomsten jämfört med pensionen är så mycket bättre.
Mitt arbete är väldigt teoretiskt så jag sliter inte ut min kropp (snarare tvärtom).

Jag känner till flera dåliga historier om folk som går för tidigt i pension, t.ex. en släkting till mig som gick redan vid 59. Trots alla hobbyer han hade ägnade han sig inte åt en enda när han väl fick pension utan började istället ligga i soffan och dricka öl vardag som helg. Hans liv har gått brant utför sedan dagen han gick i pension. Detta händer förstås inte alla men kan ändå ge en hint om att man behöver nog ha en tydlig plan för vad man ska slå ihjäl tiden med. Är man en arbetsnarkoman som t.ex. gillar att snickra eller bygga om bilar så är det nog inga problem alls att gå i en tidig pension.
Citera
2023-10-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Glöm inte att jobba 5år i Norge så får du full pension därifrån med (och jobba gärna 150% under dessa år) ,,, sen är du trygg
Det där har jag hört talas om.
En bekant sa att han på 7 års jobb i Norge fick lika mycket eller t om lite högre pension än vad han skulle få från Sverige för ett helt arbetsliv.
Han påstod att dom inte samordnades heller utan att man fick pension från båda länderna.
Kan det verkligen stämma?
Citera
2023-10-19, 21:34
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjukSmiley
Det där köper jag inte. ”Man jobbar för att kunna leva eller man jobbar för att leva”. Skitsnack.

Man skaffar väl ett jobb som man gillar och man trivs med. Annars letar man vidare till man träffar rätt. Det finns gott om bra okvalificerade jobb man kan välja mellan och det finns jobb som kräver utbildning - men då kan man ju utbilda sig? I sverige så är det lätt och billigt att göra det. Att säga att jag ”hatar mitt jobb” håller inte. Men skaffa något bättre då. Något du gillar och som funkar för dig.

Familj eller inte. Jobbet ger dig en identitet och ger dig en känsla av att du är duktig och gör något bra som du ska vara stolt över.

Ja jag vet inte, jag menade mer att folk har olika inställningar. Jag har som sagt ett jobb jag trivs okej med så du behöver inte predika till en redan frälst. Uppenbarligen är det många som nöjer sig med jobb de avskyr, då får man ju hoppas för deras skull att de inte lever för ett jobb de hatar.
Citera
2023-10-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Har man testat vara arbetslös ett längre tag kan man föreställa sig hur det är att bli pensionär. Kul i början, mindre kul (och knapert ekonomiskt) efter ett tag. Som arbetslös är man dock ändå med på banan men som pensionär är man passé. Kan förstå dem som har monotona eller tunga slitsamma jobb, men för tjänstemän eller pappersvändare är det nog mer fördelaktigt för ens hälsa och livskvalitet att jobba vidare så länge som möjligt men kanske på deltid.
Som arbetslös är du inte fri utan måste rätta dig efter regler och ställa upp på kurser etc.
Som pensionär kan du bo i Mexico eller husbila i Europa och pengarna trillar in varje månad utan motprestation.
Det är skillnad.
Du är också fri att jobba om du vill, bäst som inhyrd med eget AB, så man kan gråzona ut inkomsterna.
Citera
2023-10-19, 21:37
Medlem
SjukSmileys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Ja jag vet inte, jag menade mer att folk har olika inställningar. Jag har som sagt ett jobb jag trivs okej med så du behöver inte predika till en redan frälst. Uppenbarligen är det många som nöjer sig med jobb de avskyr, då får man ju hoppas för deras skull att de inte lever för ett jobb de hatar.
Så vad menade du med det här då?

”Jag jobbar sålänge jag kan, sen ser jag om "pensionen" är något att leva på, annars tar jag nog och dränker mig. Det är min plan.”

Låter rätt patetiskt.
Citera
2023-10-19, 21:42
Medlem
Hygrotorks avatar
Citat:
Så vad menade du med det här då?

”Jag jobbar sålänge jag kan, sen ser jag om "pensionen" är något att leva på, annars tar jag nog och dränker mig. Det är min plan.”

Låter rätt patetiskt.

Att jag jobbar sålänge jag får. Sen förväntar jag mig att inte ha en pension värd att leva på och om det blir så har jag en plan B. Visst det kan säkert vara patetiskt, men det har ju inget med min nuvarande inställning till att arbeta att göra. Just nu trivs jag hyfsat på jobbet, så det är ju inget som är ett problem i dags läge.
Citera
2023-10-19, 22:30
Medlem
Aktieklipparns avatar
Sjukpensionär från 29år och tar ut tjänstepensionen under 10år från 55

Som tur är så har dom höjt pensionsåldern till 67år för min kull, så jag får sjukpension i ytterligare 2år
Citera
2023-10-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.Fabet
Det där har jag hört talas om.
En bekant sa att han på 7 års jobb i Norge fick lika mycket eller t om lite högre pension än vad han skulle få från Sverige för ett helt arbetsliv.
Han påstod att dom inte samordnades heller utan att man fick pension från båda länderna.
Kan det verkligen stämma?

Farsan får ut ca 13.000 SEK i månaden för 40 års kneg i Sverige (högavlönad),,
Från Norge får han dessutom ut (avräknas inte) ut ytterligare 37.000 NOK per månad för sina 5 yrkesår där.

Gissa varför jag gör likadant
Citera
2023-10-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ok. Ja då pratar du och jag inte samma språk.

Har du någon utbildning? Jobbar du med något kvalificerat?

Ja jag är ”högutbildad” och har ett ”avancerat jobb” men insett att det mesta man gör på ett kontor är högst diskutabelt med nyttan- alla jävla möten där 8 personer lägger en timme på något som borde fixats på 10 minuter av 2 personer osv.

Ärligt talat- jag fattar du är ensam, det är inte för vara ett svin, men att ha jobbet som krok till socialt liv är lurigt- tänkt om du blir av med jobbet- det är många som tror de aldrig kommer bli det men det händer hela tiden
Citera
2023-10-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Farsan får ut ca 13.000 SEK i månaden för 40 års kneg i Sverige (högavlönad),,
Från Norge får han dessutom ut (avräknas inte) ut ytterligare 37.000 NOK per månad för sina 5 yrkesår där.

Gissa varför jag gör likadant

Förvånar mig fan inte, den naiva humanitära stormakten Sverige har blivit ett skitland. Alla ”rasister” har ju fan haft rätt i allt
Citera
2023-10-19, 22:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Stämpelklockan var för att hålla reda på klockan, inte för att passa viss tid, hade flextid typ 7-9 på morgonen, och sista åren jobbade jag på annat företag, så de hade ingen stämpelklocka alls. Jag blev civilingenjör sent och höll på för länge, så när jag blev av med pensionsvillkoren (de bästa åren räknades) och i stället blev det livsinkomst, så skulle jag bara få pension som om jag jobbat som städerska, så satsade jag på att sluta så tidigt som möjligt i stället och räkna med att staten drygar ut pensionen då den är så låg.

Tjänstepensionen valde jag så kort tid som möjligt på, 5 år så de kommer inte så länge till.
Ja lite ofattbart att vi som jobbat hela "livet" och betalat skatt inte får mer från ordinarie pension är dåligt.
Min far som jobbat sedan han var 12 år till 65 fick bara ut så det på sista åren räckte till äldreboendet pluss egen tidning och sin mobiltelefon han sällan använde. Jo det blev väll 50 kr/månad över som var till hjälp för kostnader vid begravning. Ändå hade han kämpat sig till ett tjänstemannajobb de sista 15 åren som "förman" (arbetsledare) på sin avdelning. Det är sådant som gör att man känner missmod med systemet för många här i Sverige. Jag har dock bättre situation och kan jobba längre i med detta även påverkar min pension bra. Svärmor som gick bort förra december vet jag inte hur katten hon fick ihop det. De sista åren på äldreboendet gjorde slut på tidigare besparingar så det gick inte ihop med begravning utan vår hjälp. Ändå hade hon jobbat från 12-65.
När man läser om så kallade "flyktingar" som får gratis tandvård och bidrag blir man enbart förbannad. Jobbar man och sliter får man bara skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in