2023-10-19, 22:42
Bannlyst
pension dagen jag fyller 50
Citera
2023-10-19, 22:45
Medlem
SjukSmileys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Ja jag är ”högutbildad” och har ett ”avancerat jobb” men insett att det mesta man gör på ett kontor är högst diskutabelt med nyttan- alla jävla möten där 8 personer lägger en timme på något som borde fixats på 10 minuter av 2 personer osv.

Ärligt talat- jag fattar du är ensam, det är inte för vara ett svin, men att ha jobbet som krok till socialt liv är lurigt- tänkt om du blir av med jobbet- det är många som tror de aldrig kommer bli det men det händer hela tiden
Jag begriper inte riktigt vad du menar. Du förklarar som en kratta.

Skyll inte på att möten är tråkigt. -Byt jobb då för tusan. Återigen, fel man på fel plats. Man jobbar ju såklart med nått man gillar och tycker är givande. Annars kan man lika gärna gå på akassa och pilla naveln.
Citera
2023-10-19, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja lite ofattbart att vi som jobbat hela "livet" och betalat skatt inte får mer från ordinarie pension är dåligt.
Min far som jobbat sedan han var 12 år till 65 fick bara ut så det på sista åren räckte till äldreboendet pluss egen tidning och sin mobiltelefon han sällan använde. Jo det blev väll 50 kr/månad över som var till hjälp för kostnader vid begravning. Ändå hade han kämpat sig till ett tjänstemannajobb de sista 15 åren som "förman" (arbetsledare) på sin avdelning. Det är sådant som gör att man känner missmod med systemet för många här i Sverige. Jag har dock bättre situation och kan jobba längre i med detta även påverkar min pension bra. Svärmor som gick bort förra december vet jag inte hur katten hon fick ihop det. De sista åren på äldreboendet gjorde slut på tidigare besparingar så det gick inte ihop med begravning utan vår hjälp. Ändå hade hon jobbat från 12-65.
När man läser om så kallade "flyktingar" som får gratis tandvård och bidrag blir man enbart förbannad. Jobbar man och sliter får man bara skit.

Och flyktingen växlar in till ett gratis körkort, och får Ri lånebil för att bekanta sig med det nya landet. Har denne dessutom fler fruar så får dem (familjen) fler bostäder i Sthlm…

Men gällande pensionsålder,,, Jag fattar inte skäggbarn 35+ som kommer hit och påstå sig vara 15 år. Hade väl varit bättre de sa de var 64år så de kunde gå i pension efter ett år,,,

Jag fattar inte? För dom vill inte jobba, bara sparka på bildäck och tugga Kat
Citera
2023-10-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SjukSmiley
Jag begriper inte riktigt vad du menar. Du förklarar som en kratta.

Skyll inte på att möten är tråkigt. -Byt jobb då för tusan. Återigen, fel man på fel plats. Man jobbar ju såklart med nått man gillar och tycker är givande. Annars kan man lika gärna gå på akassa och pilla naveln.

är du efterbliven?

fel man på fel plats, ursäkta, vad fan vet du om det. Det är en väldig fokus på mig här, du då? du som älskar ditt jobb ohc prata med människor, hur ser din fritid ut? är den rik? har du många som ringer dig på din fritid eller är det bara på jobbet du känner någon slags samhörighet med andra?

du är en ensam människa,
Citera
2023-10-20, 19:54
Medlem
SjukSmileys avatar
Citat:
är du efterbliven?

fel man på fel plats, ursäkta, vad fan vet du om det. Det är en väldig fokus på mig här, du då? du som älskar ditt jobb ohc prata med människor, hur ser din fritid ut? är den rik? har du många som ringer dig på din fritid eller är det bara på jobbet du känner någon slags samhörighet med andra?

du är en ensam människa,
Du vet absolut ingenting om mig. Klart fokuset hamnar på dig här eftersom du gnäller och försöker rättfärdiga dina dåliga argument.

Ja jag har förmånen att älska vad jag gör. Det skulle du också kunna göra om du bemödat dig att utbilda dig en smula eller leta runt. Men du är säkert en sån som hamnade på ett lager för 20 år sen och bara har fastnat där. Bitterheten äter ur dig för varje år som går och allt du har kvar är att spy ut ditt hat på flashback.

Mitt råd till dig är att ta en lång god syn på dig själv i spegeln. Inse att du behöver en livsförändring. Då kan du få känna precis som jag att världen är ditt ostron och ligger för dina fötter.

Lycka till! 🙂
Citera
2023-10-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SjukSmiley
Du vet absolut ingenting om mig. Klart fokuset hamnar på dig här eftersom du gnäller och försöker rättfärdiga dina dåliga argument.

Ja jag har förmånen att älska vad jag gör. Det skulle du också kunna göra om du bemödat dig att utbilda dig en smula eller leta runt. Men du är säkert en sån som hamnade på ett lager för 20 år sen och bara har fastnat där. Bitterheten äter ur dig för varje år som går och allt du har kvar är att spy ut ditt hat på flashback.

Mitt råd till dig är att ta en lång god syn på dig själv i spegeln. Inse att du behöver en livsförändring. Då kan du få känna precis som jag att världen är ditt ostron och ligger för dina fötter.

Lycka till! 🙂

När jag pluggade jobbade på ett lager, riktigt skitjobb, svintungt. Jag arbetar inte där längre, där fick jag ofta beröm för jag lyfte mest, alltid höll tider mm- varför? För pengar, de hade ett bonussystem. Aldrig jag gjort det för lojalitet mot dom.

Kom igen nu, vad är det du gör på ditt jobb som gör dig så viktig, vad är det för analyser, prognoser eller innovationer du kommer med?

Behöver jag en livsföränding- ja det gör jag säkert, funderar på testa något annat, visst gör jag det, kan låta konstigt men jag må vara gnällig men jag har det mycket bra där jag är, men jag har också intelligensen att se att det är extremt mycket onödigt jobb som görs på kontor. Desto större företag desto mer trams kan gömmas i korridorerna. Tyvärr jag jag både utbildning och jobb som stör din vision.

Men inte för att leka dr Phil, men du undviker helt och hållet svara på ditt privatliv. Men som jag skrivit- lägg inte 100% av ditt sociala liv på arbetet. Jag tänker nu på en äldre granne jag hade, han sade att när han gick i pension dog hans telefon. Men o andra sidan, bryr jag mig om dig ärligt talat? Ja om du lyssnat på andra hade jag gjort det, men du lyssnar inte på andra-
Citera
2023-10-20, 20:38
Medlem
SjukSmileys avatar
Citat:
När jag pluggade jobbade på ett lager, riktigt skitjobb, svintungt. Jag arbetar inte där längre, där fick jag ofta beröm för jag lyfte mest, alltid höll tider mm- varför? För pengar, de hade ett bonussystem. Aldrig jag gjort det för lojalitet mot dom.

Kom igen nu, vad är det du gör på ditt jobb som gör dig så viktig, vad är det för analyser, prognoser eller innovationer du kommer med?

Behöver jag en livsföränding- ja det gör jag säkert, funderar på testa något annat, visst gör jag det, kan låta konstigt men jag må vara gnällig men jag har det mycket bra där jag är, men jag har också intelligensen att se att det är extremt mycket onödigt jobb som görs på kontor. Desto större företag desto mer trams kan gömmas i korridorerna. Tyvärr jag jag både utbildning och jobb som stör din vision.

Men inte för att leka dr Phil, men du undviker helt och hållet svara på ditt privatliv. Men som jag skrivit- lägg inte 100% av ditt sociala liv på arbetet. Jag tänker nu på en äldre granne jag hade, han sade att när han gick i pension dog hans telefon. Men o andra sidan, bryr jag mig om dig ärligt talat? Ja om du lyssnat på andra hade jag gjort det, men du lyssnar inte på andra-
Vi säger så och så avslutar vi detta som vänner.

Det är ok att vara på olika nivåer. Den ena är inte bättre än den andre.
Citera
2023-12-29, 10:15
Medlem
3Godisars avatar
Jag ska jobba till 70, och då inte få ut tillräckligt att det ens går att leva på. Detta enligt prognosen.
Ja det blir spännande att se hur samhäället ser ut då, om man kommer kunna ha en bostad öht eller om det blir massa hemlösa
Citera
2024-01-20, 02:36
Medlem
En mans medianålder är ca 76 år (kvinnors är lite högre), det gör att det är en påtaglig risk att man inte ens lever till pensionsåldern, och även om man gör det så vet man i vilket skick och man kan inte räkna med så många bra år efter det. En svensk som har jobbat hela livet bör ha miljoner på banken, såvida de inte är extremt dåliga med att hantera pengar. Men ändå jobbar de flesta plikttroget fram till pensionsåldern. Jag förstår inte det.

Pension höjs ständigt, så börja snart bara bli något som finns på pappret, men inget man kan räkna med att någonsin få.
Citera
2024-01-20, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag ska jobba till 70, och då inte få ut tillräckligt att det ens går att leva på. Detta enligt prognosen.
Ja det blir spännande att se hur samhäället ser ut då, om man kommer kunna ha en bostad öht eller om det blir massa hemlösa

Vadå inte kunna leva på? Garantipensionen räcker gott och väl att leva på. Det kanske inte räcker till lyx, men att leva på. Du får väl ändå inte mindre än garantipensionen? Det finns dessutom i alla fall i nuläget bostadsbidrag för pensionärer som har låga inkomster.

Sedan bör du väl ha ganska så mkt pengar sparade om du ska jobba till 70.
Citera
2024-01-20, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
En mans medianålder är ca 76 år (kvinnors är lite högre), det gör att det är en påtaglig risk att man inte ens lever till pensionsåldern, och även om man gör det så vet man i vilket skick och man kan inte räkna med så många bra år efter det. En svensk som har jobbat hela livet bör ha miljoner på banken, såvida de inte är extremt dåliga med att hantera pengar. Men ändå jobbar de flesta plikttroget fram till pensionsåldern. Jag förstår inte det.

Pension höjs ständigt, så börja snart bara bli något som finns på pappret, men inget man kan räkna med att någonsin få.

Om man jobbar hela livet så är det fram till pension, men även om det går att få ihop en miljon eller två på halva den tiden så krävs det rätt snålt leverne och bra placeringar för de flesta, och alla är intresserade av att göra den prioriteringen

Sen verkar det ju också inte vara speciellt ovanligt att trivas på sitt jobb, så att inte vilja gå i pension vid 50 är inget märkligt. Inte en de som vinner så mycket på spel att de han sluta jobba väljer att göra det, i regel.

Sen vart fick du 76 år ifrån? Medianålder är nått helt annat än medellivslängd, och när det gäller pension räknar man förväntade levnadsår ifrån man går iniension ( medellivslängden räknar ju även med dem som dör innan pension, så det blir inte riktigt samma sak)

Men visst finns risken att man inte bli pensionär, det är därför jag just nu valt att prioritera bort pensionspar för mer aktiviteter i nuet. Spara kan jag göra sen när barnen flyttat ut, DÅ blir det pengar över. Då har man den där miljon vart 4:e år ungefär (för mig och frugan åtminstone tillsammans)
Citera
2024-01-20, 08:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag är i 50-årsåldern nu och min plan är att börja gå ner i tid om max tio år, börja med att gå ner till 90% och sen trappa av lite med hur det passar på jobbet.
Mycket beror på hur bra man kommer må och allt sån där men just nu bor vi i villa som idag är värderad till runt 7 milj, så säljer man och flyttar till något billigare när man helt enkelt inte orkar längre så blir det en liten extra peng att plocka ut där.

Jag och sambon har inga barn så kontot ska helst stå på noll när träfracken tas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in