2023-10-18, 17:15
Medlem
Hur bildar man sig en uppfattning av vad man behöver i pension?
Jag ska ju dö vid 82 enligt pensionsmyndigheten men ska man ta ut pension tidigare och tänka att man säljer hus och annat vid 78 för man orkar inte med och tar ut pension tidigare (från 58?), tar ut all tjänstepension osv till 78års ålder kanske..
I mitt fall skulle jag bli pensionär på enbart allmän pension med ca 18000 vid 78 år och ha ca 40k 58-78år.

Någon som funderat på strategier på pensionsuttag?
Citera
2023-10-18, 17:24
Medlem
64 som det ser ut nu.

Runt 34 innan skatt i 10 år, sen runt 30.
Citera
2023-10-18, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Hur bildar man sig en uppfattning av vad man behöver i pension?
Jag ska ju dö vid 82 enligt pensionsmyndigheten men ska man ta ut pension tidigare och tänka att man säljer hus och annat vid 78 för man orkar inte med och tar ut pension tidigare (från 58?), tar ut all tjänstepension osv till 78års ålder kanske..
I mitt fall skulle jag bli pensionär på enbart allmän pension med ca 18000 vid 78 år och ha ca 40k 58-78år.

Någon som funderat på strategier på pensionsuttag?

Alltså, pension, denna mytomspunna hållplats som alla verkar längta efter...

Min erfarenhet är att de som väl når pension och helt plötsligt ska sitta hemma, inte tycker det är så jävla kul!

Det beror såklart på bransch du jobbar i och vad du jobbar med, men att helt lägga av och börja köra Sudoku på heltid är nog inte så jävla lockande.

Jag vet flera som kommer tillbaka, konsultar, kör ett par dagar i veckan och så där, för jävla bra ekonomiskt att köra vidare efter 65, och har du en pensionsförsäkring tillsammans med fortsatt jobb på deltid, då kan du leva rätt fett!

Ditt hälsotillstånd styr du nästan själv, så länge du inte lider av något kroniskt så kan du hålla igång med gym och annan fysisk aktivitet, du håller dig både fräsch i kropp &knopp!
Citera
2023-10-18, 17:30
Medlem
Så fort jag kan ta ut allmän pension.
Citera
2023-10-18, 17:37
Medlem
SjukSmileys avatar
Jag håller igång så länge det bara går. Kan inte föreställa mig livet som ständigt ”ledig”. Inget jag vill heller, jag mår bra av att sysselsätta mig. Plus att ekonomin blir bara bättre ju längre man jobbar.

Har många options. Har två fil.kand inom vitt skilda branscher jag kan jobba inom - om jag vill ta det lite lugnare på äldre dar. Har även tagit CE kort och trivs med den typen av jobb, så den dörren kommer alltid stå öppen. Soft bransch det också.

Jag kommer köra på så länge det bara går och jag har lust. Har även besparingar och aktier.
Citera
2023-10-18, 17:37
Medlem
Enydrions avatar
Jag tok ut pension så fort jag kunde, vid 62 tror jag det var, fått pension några år nu, slutade tidigare jobbet så hade ingen lön några år.

Om inte kronan blir värdelös, så får jag leva av mina besparingar.

Får utfyllnad nu vid 65? Ett par tusen drygt då jag har låg pension.
Citera
2023-10-18, 17:44
Medlem
NyaHenriksss avatar
55 och börjar ta ut pension 65.
Citera
2023-10-18, 17:46
Så länge mitt arbete upplevs roligt så tror jag inte att jag skulle vilja gå i pension utan jag kommer nog jobba så länge jag lever och hälsan tillåter mig till det.
Dock kan det visa sig ändras om tio år när jag närmar mig vanlig pensionsålder 65-70 och att arbetet då inte längre känns lika roligt men inte som tror eller känner nu.
Grävmaskinist. Så enkelt och mycket fritid under arbetstid med hörlurar i hytten.
Citera
2023-10-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Alltså, pension, denna mytomspunna hållplats som alla verkar längta efter...

Min erfarenhet är att de som väl når pension och helt plötsligt ska sitta hemma, inte tycker det är så jävla kul!

Det beror såklart på bransch du jobbar i och vad du jobbar med, men att helt lägga av och börja köra Sudoku på heltid är nog inte så jävla lockande.

Jag vet flera som kommer tillbaka, konsultar, kör ett par dagar i veckan och så där, för jävla bra ekonomiskt att köra vidare efter 65, och har du en pensionsförsäkring tillsammans med fortsatt jobb på deltid, då kan du leva rätt fett!

Ditt hälsotillstånd styr du nästan själv, så länge du inte lider av något kroniskt så kan du hålla igång med gym och annan fysisk aktivitet, du håller dig både fräsch i kropp &knopp!
Vet flera som kommit tillbaka som konsulter osv men dom slutar efter några månader.. min spaning är att fritiden (eller inte krav på jobb) tar över - men jag vet inte så därav tråden
Citera
2023-10-18, 17:53
Tja, pensionsåldern lär vara över 85 när det är dags för mig att gå i pension. Så jag har inga större förhoppningar om att vara i livet då över huvud taget.
Citera
2023-10-18, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Vet flera som kommit tillbaka som konsulter osv men dom slutar efter några månader.. min spaning är att fritiden (eller inte krav på jobb) tar över - men jag vet inte så därav tråden

Det är beror såklart helt på vilken typ av person man är, du kan vara seglare, inbiten golfare, ha ett hus du vill snickra på, eller vad som helst.

Men många, framförallt män tenderar att bygga sitt liv, och framförallt sociala sammanhang kring jobbet, detta är min högt personliga reflektion, men jag jobbar som sagt i en bransch där konsultande är möjligt och även att gå in som expert eller köra ett par dagar i veckan, vilket inte är möjligt överallt...

Man bör skapa ett liv vid sidan av och ha hobbys/intressen vid sidan av, å andra sidan ser jag inte ett par års extra kneg som någon "förlust" eller något negativt, drygar ut kassan och så kanske man har ett år eller två på sambo/fru/partner....
Citera
2023-10-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
64 som det ser ut nu.

Runt 34 innan skatt i 10 år, sen runt 30.
Och du tänker billigare liv på ålderns dagar efter 74?
jag tänker nog samma.

Ser min far som hade ambitioner innan pension men dom sänktes efter hand som åldern ökade..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in