2023-10-19, 06:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Du hänvisar till en bok, eller hur?
Jag vill att du bläddrar fram sidorna i din fysiska bok, tar foton och ringar in det som är relevant för din trådstart och lägger upp här i tråden.

Kan du inte göra det så är du en jävla bög.

Kvinlig bög är jag.

Jag läser inte fysiska böcker jag har kindle och audible. Men du kan hitta alla dom verserna själv på heligakoranen.se på svenska.

Här har du wikiislam igen med alla verser där Allah beskrivs som den bästa lögnaren.

https://wikiislam.net/wiki/Allah,_the_Best_Deceiver_(Qur%27an_3:54)#Qur'an_8: 30
Citera
2023-10-19, 06:24
Medlem
Muslimer anser Koranen vara helt sann. Däremot bibliska texter som Moseböckerna och evangelierna betraktar man enbart som delvis sanna då de förvanskats genom århundradena.

Jesus är Messias enligt islam. Men han är ej Gud eller Guds son.

Synen på Jesus som gudomlig och den kristna treenighetsläran är enligt islam kristendomens främsta avsteg från sanningen.
Citera
2023-10-19, 06:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool
Muslimer anser Koranen vara helt sann. Däremot bibliska texter som Moseböckerna och evangelierna betraktar man enbart som delvis sanna då de förvanskats genom århundradena.

Synen på Jesus som gudomlig och den kristna treenighetsläran är enligt islam kristendomens främsta avsteg från sanningen.

Jag förstår.

Men hur tolkar man messias i islam? Har det inte samma mening som i kristendom och judendom?
Citera
2023-10-19, 07:14
Medlem
Ja. Varför tror du dom inte skulle veta det? Jesus födelse återberättas i koranen. Är han muslim då också?
Senast redigerad av vall370 2023-10-19 kl. 07:18.
Citera
2023-10-19, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Trådstarten.
Det står i Koranen minns jag läste det minns ej var dock men ungefärligt att Jesus var ORDET! Hmm.
I John I bibeln står med tydligt VEM som var och är ordet. Gud är Jesus Kristus vår Messiah. Ja nog tror muslimer på honom utan att förstå det. Koranen är sjuk och ihopaljugen och Mohammed säger emot sig själv konstant man kan lätt bli förvirrad
Se på Christian Prince på youtube han gör ett mycket bra jobb att avslöja hur sjuk koranen är.
Citera
2023-10-19, 07:36
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommar.cool

Så brukar de säga ja.
Jesus för dom är bara en av alla andra profeter.
Citera
2023-10-19, 07:37
Medlem
Detta är alltså suran som diskuteras :

"Maria! Gud tillkännager för dig det glada budskapet om ett ord från Honom [varigenom du skall föda den] vars namn skall vara Kristus Jesus, Marias son, ärad och lovprisad i denna värld och i det kommande livet och en av dem som skall vara i [Guds] närhet."

Jag är ateist så jag är objektiv i frågan.

Muslimerna tror att Jesus var en profet men inte Messias. Var i suran står det att Jesus är Messias? Om han var det så skulle det stå i suran. Istället är det samma ord som vanligtvis används för att beskriva profeter.

Edit: Jag visste inte att Kristus betyder samma sak som Messias när jag skrev ovanstående.

Trots det så finns det andra suror som säger emot det. https://quran.com/al-baqarah/136 säger att Jesus är likställd med alla andra profeter.

Det här är varför man inte ska försöka hitta rim och reson i böcker som är skrivna för flera tusen år sedan. Du kommer hitta hur många tolkningar som helst som är lika trovärdiga.
Senast redigerad av Krengt3 2023-10-19 kl. 08:37.
Citera
2023-10-19, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Okej, ska försöka.

Jesus är messias. Det är något som kristna tror, det är det viktigaste. Utan jesus som messias, så är det någon annan religion.

Om Koranen säger att jesus är messias, och muslimer tror att koranen är helt sann, vilket dom gör givetvis, då finns det bara en slutsats att dra, nämligen att muslimer är kristna utan att veta om det.

Så alla andra tror fel????
Judarna lever efter GT och de anser att Messias inte kommit ännu.
Skulle då både muslimer och judar tolka bibeln helt fel och just kristna tolka GT rätt?

Majoriteten av de kristna har ALDRIG läst hela bibeln, de tror på vad någon präst säger och tror på lösryckta bibelcitat som funkar just för
dem.
Citera
2023-10-19, 08:42
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Men vad skiljer en Kristen från en muslim och hur Jesus ses i respektive religion?
Citera
2023-10-19, 08:54
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Surah 3.45:

Och änglarna sade: "Maria! Gud tillkännager för dig det glada budskapet om ett ord från Honom [varigenom du skall föda den] vars namn skall vara Kristus Jesus, Marias son, ärad och lovprisad i denna värld och i det kommande livet och en av dem som skall vara i [Guds] närhet.

Vad skönt det borde vara att kunna slippa all ilska, och alla hot om helvetet osv, och börja be till Jesus istället. Tänk att kunna vända andra kinden till, och att bli uppmuntrad att älska sin fiende.

EDIT för dålig trådstart.

Jesus är messias. Det är något som kristna tror, det är det viktigaste. Utan jesus som messias, så är det någon annan religion.

Om Koranen säger att jesus är messias, och muslimer tror att koranen är helt sann, vilket dom gör givetvis, då finns det bara en slutsats att dra, nämligen att muslimer är kristna utan att veta om det.

Finns en hel del vittnesbörd med muslimer som levt i en religion som bygger mycket på skräck och fruktan, om hur ett möte med Jesus på riktigt förvandlar dem som människor. Som att gå från andligt fängelse till en värld av försoning och nåd.
Citera
2023-10-19, 08:55
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Men vad skiljer en Kristen från en muslim och hur Jesus ses i respektive religion?

Det mest grundläggande är väl att kristna ser Jesus som Gud.
Citera
2023-10-19, 08:57
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Det mest grundläggande är väl att kristna ser Jesus som Gud.
Som Gud?
Hur ser man Gud då?
Som en gubbe med skägg på en tron på ett moln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in