2023-08-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Så för att klargöra, får man eller får man inte jobba vitt på helger om man får ersättning från A-kassa? enligt tråden går det ju tydligen bra om man går på aktivitetstödet

Nej, om du jobbar helger när du går på a-kassa så dras de arbetade timmarna bort från hela veckans ersättning, pga att a-kassan räknar ihop hela veckans timmar baserat på vilken grad av arbetslöshet du har (alltså på vilken % du är arbetslös, t.ex. heltid = 40 h/vecka utslaget på veckans alla dagar) - istället för dagar, t.ex. "mån-fre" så som Försäkringskassan räknar med aktivitetsstöd.

Glöm inte heller regeln om att man får bara jobba samtidigt som man plockar ut a-kassa, i totalt 60 veckor.
Citera
2023-08-28, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Så för att klargöra, får man eller får man inte jobba vitt på helger om man får ersättning från A-kassa? enligt tråden går det ju tydligen bra om man går på aktivitetstödet
Nej. De drar bort då. Det gör inte f-kassan.
Citera
2023-09-23, 06:36
Medlem
Nisse71s avatar
Om jag förstår rätt så skulle man få jobba hela helger och även storhelger med tillhörande ob tillägg utan att det skulle påverka aktivitetsstödet. Detta innebär att man kan tjäna mer pengar på detta upplägg jämfört med att jobba 100%.
Citera
2023-10-19, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Som sagt, man får arbeta helger utan att det görs avdrag.

Program hos AF pågår ENDAST vardagar, Måndag-Fredag.

Man har aldrig något program/deltagande på Lördagar/Söndagar eller helgdagar som är röda dagar. Det är därför du också bara får ersättning för veckodagar Måndag-Fredag.

"Om du arbetar och får lön för en dag som du också deltar i programmet ska din ersättning för programmet minskas."

- Man deltar inte i program på Lördagar/Söndagar.

Du har ju ingen koll.

om man då tar aktivitetsstöd och bara jobbar en fredag tillexempel. Tar de då bort pengar för bara fredagen eller summan man fått totalt minus ersättningen?
Citera
2023-10-19, 04:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinalCuntDown
Nej, om du jobbar helger när du går på a-kassa så dras de arbetade timmarna bort från hela veckans ersättning, pga att a-kassan räknar ihop hela veckans timmar baserat på vilken grad av arbetslöshet du har (alltså på vilken % du är arbetslös, t.ex. heltid = 40 h/vecka utslaget på veckans alla dagar) - istället för dagar, t.ex. "mån-fre" så som Försäkringskassan räknar med aktivitetsstöd.

Glöm inte heller regeln om att man får bara jobba samtidigt som man plockar ut a-kassa, i totalt 60 veckor.
Näe började de räkna helger? Man kan ju inte söka jobb på helgen då ingen jobbar då. Jo man kan skicka mail men inget händer förrän måndagen.
När fan började de räkna så, snålvargarna? Jag har alltid jobbat på kontor o därmed alltid ledig lö-sön såvida det inte är inventering eller mässa etc.

Komplicerat!
Citera
2023-11-01, 22:39
Medlem
Får man arbeta helger utan att aktivitetsstödet påverkas?
Citera
2023-11-02, 15:57
Medlem
Försäkringskassan berättade att man kan arbeta helger men ej vardagar oavsett tid.
Senast redigerad av Krjfi82 2023-11-02 kl. 16:00.
Citera
2023-11-02, 16:00
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krjfi82
Försäkringskassan berättade att man kan arbeta helger men ej vardagar.

Du kunde inte bara läst tråden istället för att posta två menlösa gånger? Det är ju EXAKT vad frågan vara här och den har besvarats flera gånger.
Citera
2024-01-12, 16:00
Medlem
ottoflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumpyuncle
om man då tar aktivitetsstöd och bara jobbar en fredag tillexempel. Tar de då bort pengar för bara fredagen eller summan man fått totalt minus ersättningen?

har någon koll på detta?
Citera
2024-01-13, 01:03
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoflash
har någon koll på detta?

Man förlorar hela ersättningsdagar för varje dag man jobbat, det har INGET med hur mycket man tjänat att göra. Jag frågade hur det funkar med arbete och aktivitetsstöd i somras och svaret jag fick var att man kan räkna ihop timmar från de dagar man jobbar till fulla 8 timmars dagar istället för att förlora en hel dag varje gång man jobbat oavsett timmarna. Så jobbar man exempelvis 2 timmar måndag, 3 timmar tisdag, 4 timmar torsdag och 2 timmar fredag så blir det 11 timmar och man förlorar två hela dagar. Ej värt. Jobbar man istället 4 timmar måndag, 4 timmar tisdag 6 timmar torsdag och 2 timmar fredag så blir det 16 timmar och man förlorar två hela dagar. Värt.

Men säg för skojs skull att man tjänar 500:-/timme. Då kan man ju lätt jobba tre timmar, förlora den dagen och ändå tjäna på det. Nu gör man ju inte det utan man har väl 150:-/timme eller nåt.
Citera
2024-02-01, 23:34
Medlem
Det roliga var att det fram till januari 2018 gick att arbeta mellan när som helst förutom 8-17 på vardagar och inte få en krona i avdrag i aktivitetsstöd.
Det var alltså fritt fram att måndag-fredag jobba både kvällar och nätter extra så länge som man skötte sina åtaganden från AF.
Jag och många med mig utnyttjade detta odentligt. Jag gjorde det under sex års tid och det finansierade mim kontantinsats. Men det var nog för bra.
Nu är det ju bara helgerna som det går på.
Citera
2024-02-02, 02:52
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Om jag förstår rätt så skulle man få jobba hela helger och även storhelger med tillhörande ob tillägg utan att det skulle påverka aktivitetsstödet. Detta innebär att man kan tjäna mer pengar på detta upplägg jämfört med att jobba 100%.

Ja. Dessutom blir det ingen karens utan du har rätt till återinträde i jobb- och utvecklingsgarantin från den första arbetslösa dagen och därmed får du ersättning från dag 1.

Givetvis krävs det en del planering och att vissa förutsättningar finns (typ att kunna välja nästan uteslutande helgjobb) samt att man måste vara på en del onödiga idiotaktiviteter inom Rusta och matcha.

Men säg att du kan få ett jobb med tolvtimmarspass lör-sön som typ väktare eller inom handels. Istället för knappa 30k innan skatt för normalt heltidsarbete får du på dryga 100 arbetstimmar (enbart helg) ut 30k eller mer efter skatt (lön+aktivitetsstöd) om du har vettig nivå på din aktivitetsersättning. Även om vi lägger på 12h för 2h aktivitet varje vecka samt två individuella stödsamtal per månad samt en del obligatoriskt jobbsökande, blir timlönen ändå fantastisk.

Jag bytte medvetet jobb till en timanställning, skrev in mig som arbetslös och tog mest helgjobb tills dess att jag var tvungen att skicka in arbetsgivarintyg till a-kassan och uppfyllde ett arbetsvillkor och kastades ut ur jobb- och utvecklingsgarantin. Under denna tid tjänade jag mer än när jag jobbade heltid. Synd att jag kom från arbete och inte från bidrag, hade kunnat hålla på mycket längre annars. Jag föredrar rentav att jobba helg pga lugnet och att jag ändå inte springer på krogen. Systemet är helt uppbyggt efter NPCs, en arbetskygg eremit kan leva ett drömliv med lite planering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in