Citat:
Ursprungligen postat av
Nisse71
Om jag förstår rätt så skulle man få jobba hela helger och även storhelger med tillhörande ob tillägg utan att det skulle påverka aktivitetsstödet. Detta innebär att man kan tjäna mer pengar på detta upplägg jämfört med att jobba 100%.
Ja. Dessutom blir det ingen karens utan du har rätt till återinträde i jobb- och utvecklingsgarantin från den första arbetslösa dagen och därmed får du ersättning från dag 1.
Givetvis krävs det en del planering och att vissa förutsättningar finns (typ att kunna välja nästan uteslutande helgjobb) samt att man måste vara på en del onödiga idiotaktiviteter inom Rusta och matcha.
Men säg att du kan få ett jobb med tolvtimmarspass lör-sön som typ väktare eller inom handels. Istället för knappa 30k innan skatt för normalt heltidsarbete får du på dryga 100 arbetstimmar (enbart helg) ut 30k eller mer efter skatt (lön+aktivitetsstöd) om du har vettig nivå på din aktivitetsersättning. Även om vi lägger på 12h för 2h aktivitet varje vecka samt två individuella stödsamtal per månad samt en del obligatoriskt jobbsökande, blir timlönen ändå fantastisk.
Jag bytte medvetet jobb till en timanställning, skrev in mig som arbetslös och tog mest helgjobb tills dess att jag var tvungen att skicka in arbetsgivarintyg till a-kassan och uppfyllde ett arbetsvillkor och kastades ut ur jobb- och utvecklingsgarantin. Under denna tid tjänade jag mer än när jag jobbade heltid. Synd att jag kom från arbete och inte från bidrag, hade kunnat hålla på mycket längre annars. Jag föredrar rentav att jobba helg pga lugnet och att jag ändå inte springer på krogen. Systemet är helt uppbyggt efter NPCs, en arbetskygg eremit kan leva ett drömliv med lite planering.