• 1
  • 2
2023-03-14, 12:58
Medlem
Detta (nedan) gällde år 2013 enligt ett inlägg här på Flashback. Vad gäller nu 2023 och var finner jag regelverk/text om just helgarbete och aktivitetsstöd? (skriv nu inte hundra inlägg om att man antingen ska jobba eller få stöd, tack. Det enda vi vill är att få ett arbete och i väntan på ett heltidsjobb tar vi alla timjobb som går att få).
Citat 2013:
”Om man har aktivitetsstöd (arbetslöshetsersättning) så rapporterar man arbetad tid för de dagar man söker bidrag, och man kan enbart söka bidrag för måndagar-fredagar. Man behöver alltså inte rapportera att man arbetat under lördagar och söndagar.
Citera
2023-03-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dykungen
Detta (nedan) gällde år 2013 enligt ett inlägg här på Flashback. Vad gäller nu 2023 och var finner jag regelverk/text om just helgarbete och aktivitetsstöd? (skriv nu inte hundra inlägg om att man antingen ska jobba eller få stöd, tack. Det enda vi vill är att få ett arbete och i väntan på ett heltidsjobb tar vi alla timjobb som går att få).
Citat 2013:
”Om man har aktivitetsstöd (arbetslöshetsersättning) så rapporterar man arbetad tid för de dagar man söker bidrag, och man kan enbart söka bidrag för måndagar-fredagar. Man behöver alltså inte rapportera att man arbetat under lördagar och söndagar.
Vad jag hörde senast så är det fritt att jobba helg utan avdrag. Resterande tid inte.
Citera
2023-03-14, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dykungen
Citat 2013:

Skulle vara väldigt intressant att få veta. Har själv aktivitetsstöd och jobbar svart på helger, men är ju mycket bättre om man kan köra vitt på helgerna och behålla sin ersättning. Blir smidigare för både mig och min arbetsgivare.
Citera
2023-03-14, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Vad jag hörde senast så är det fritt att jobba helg utan avdrag. Resterande tid inte.

Så om man jobbar Lördag och Söndag, säg 8h och får in runt 3000 för en helg, så får man ta ut dessa PLUS den ersättning man får mån-fre från aktivitetsstödet?
Citera
2023-03-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Så om man jobbar Lördag och Söndag, säg 8h och får in runt 3000 för en helg, så får man ta ut dessa PLUS den ersättning man får mån-fre från aktivitetsstödet?
Så var det för mig. Efter skatt såklart, men det jag gjorde på helger brydde f-kassan sig inte om. Tyvärr så har ju IDIOTERNA på akassan helt andra regler….🙄
Citera
2023-03-14, 13:22
Bannlyst
Citat:
Så var det för mig. Efter skatt såklart, men det jag gjorde på helger brydde f-kassan sig inte om. Tyvärr så har ju IDIOTERNA på akassan helt andra regler….🙄

Ofan, detta ska jag nyttja!

När man går på aktivitetsstöd har väl a-kassan inget att säga till om eller? Det är ju Försäkringskassan som tagit över utbetalningen utav min ersättning nu. Haft aktivitetsstöd sedan ett år tillbaka ungefär.
Citera
2023-03-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ofan, detta ska jag nyttja!

När man går på aktivitetsstöd har väl a-kassan inget att säga till om eller? Det är ju Försäkringskassan som tagit över utbetalningen utav min ersättning nu. Haft aktivitetsstöd sedan ett år tillbaka ungefär.
Precis. Jag har akassa nu och är därmed i sämre situation än dig. Det var mest det jag syftade på.
Citera
2023-03-14, 14:21
Medlem
Citat:

Det är ändrat sedan länge. Nu ska antal arbetade timmar rapporteras. Det blir saftiga avdrag på aktivitetsstöd för arbete.

FK
"Ja, du kan jobba när du deltar i ett program. Men din ersättning minskas då med beloppet som du får i lön. Det är Försäkringskassan som gör den beräkningen."
Citera
2023-03-14, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Det är ändrat sedan länge. Nu ska antal arbetade timmar rapporteras. Det blir saftiga avdrag på aktivitetsstöd för arbete.

FK
"Ja, du kan jobba när du deltar i ett program. Men din ersättning minskas då med beloppet som du får i lön. Det är Försäkringskassan som gör den beräkningen."

Länka till källor, som påvisar att dom gör avdrag för helgarbete.

Det är Måndag-Fredag som påverkar aktivitetsstöd. Det betalas inte ut något aktivitetsstöd för Lördagar/Söndagar.
Citera
2023-03-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock

Länka till källor, som påvisar att dom gör avdrag för helgarbete.

Det är Måndag-Fredag som påverkar aktivitetsstöd. Det betalas inte ut något aktivitetsstöd för Lördagar/Söndagar.

https://www.forsakringskassan.se/pri...ingens-program

"Inkomster som påverkar ersättningen från Försäkringskassan"

Om du arbetar och får lön:

Om du arbetar och får lön för en dag som du också deltar i programmet ska din ersättning för programmet minskas. För att du ska få rätt ersättning är det därför viktigt att du skriver i ansökan hur mycket du har tjänat och hur länge du har arbetat. Det gäller även om du har arbetat kväll eller natt efter ditt program.

Om ditt program är på heltid minskas ersättningen med lika mycket som du fått i lön. Om lönen är högre än din ersättning så får du ingen ersättning för den dagen.

Om programmet är på deltid minskas ersättningen om din arbetstid tillsammans med programmet blir mer än en heltid.
OB‑tillägg och provision räknas också som arbete med lön.
Citera
2023-03-14, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
https://www.forsakringskassan.se/pri...ingens-program

"Inkomster som påverkar ersättningen från Försäkringskassan"

Om du arbetar och får lön:

Om du arbetar och får lön för en dag som du också deltar i programmet ska din ersättning för programmet minskas. För att du ska få rätt ersättning är det därför viktigt att du skriver i ansökan hur mycket du har tjänat och hur länge du har arbetat. Det gäller även om du har arbetat kväll eller natt efter ditt program.

Om ditt program är på heltid minskas ersättningen med lika mycket som du fått i lön. Om lönen är högre än din ersättning så får du ingen ersättning för den dagen.

Om programmet är på deltid minskas ersättningen om din arbetstid tillsammans med programmet blir mer än en heltid.
OB‑tillägg och provision räknas också som arbete med lön.

Som sagt, man får arbeta helger utan att det görs avdrag.

Program hos AF pågår ENDAST vardagar, Måndag-Fredag.

Man har aldrig något program/deltagande på Lördagar/Söndagar eller helgdagar som är röda dagar. Det är därför du också bara får ersättning för veckodagar Måndag-Fredag.

"Om du arbetar och får lön för en dag som du också deltar i programmet ska din ersättning för programmet minskas."

- Man deltar inte i program på Lördagar/Söndagar.

Du har ju ingen koll.
Citera
2023-08-22, 23:03
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Precis. Jag har akassa nu och är därmed i sämre situation än dig. Det var mest det jag syftade på.

Så för att klargöra, får man eller får man inte jobba vitt på helger om man får ersättning från A-kassa? enligt tråden går det ju tydligen bra om man går på aktivitetstödet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in